__________________
Gemeentelijk lasten en de CNV nul-lijn:een onmogelijke
spagaat (30/01/04)
De gezamenlijke CNV-bonden hebben een oproep gedaan aan de gemeenten
om volgend jaar de gemeentelijke lasten niet te laten stijgen. De
CNV-bonden blaffen tegen de verkeerde boom. De angst voor
koopkrachtverlies is begrijpelijk, maar de hoogte van de gemeentelijke
heffingen komt niet uit de lucht vallen. Dit is een resultante van een
afweging van vaak tegenstrijdige belangen.
Dit laat zich illustreren aan de hand van het armoede- en
reïntegratiebeleid. Op beide terreinen hebben de vakbonden gemeenten
opgeroepen om actie te ondernemen, teneinde de rijksbezuinigingen op
te vangen.Veel gemeenten zijn hiertoe overgegaan en maken ondanks
rijksbezuinigingen van 900 miljoen middelen vrij voor o.a. het
omzetten van ID-banen en bestrijding van armoede. In eerste instantie
wordt dit gefinancierd door in de gemeentelijke kosten te snijden,
waarbij vakbonden pleiten voor behoud van werkgelegenheid. Het laatste
kan niet gerealiseerd worden zonder de (stijging van) gemeentelijke
belastingen.
De individuele gemeente maakt in alle openheid soortgelijke afwegingen
op velerlei terreinen. De gemeentelijke lastenstijgingen wijken de
afgelopen periode overigens niet in ongunstige zin af van de
ontwikkeling van de rijksbelastingen. Om een dergelijke stijging (die
in het jaar 2004 circa 3,50 per gezin per maand bedraagt) als
onaanvaardbaar en schadelijk voor de economie te kenschetsen is te
gemakkelijk.
De door de CNV gewenste zekerheid vóór 1 mei is overigens ook niet te
geven. De kabinetsplannen rond de gedeeltelijke afschaffing en
maximering van de OZB brengen gemeenten in een zodanig onzekere
financiële positie dat een ordentelijke begrotingsvoorbereiding in
gevaar komt, tenzij het Rijk op zeer korte termijn duidelijkheid aan
gemeenten verschaft.
Den Haag, 30 januari 2004
Vereniging Nederlandse Gemeenten