ChristenUnie
4000 vrienden voor ChristenUnie Vrijdag 30 Januari 2004 - 17:38
Succesvolle donateursactie compenseert groot deel subsidieverlies voor
fractie
Er hebben zich in ruim een half jaar 4000 vrienden van de fractie bij
de ChristenUnie gemeld. Deze vrienden dragen voor de periode van 4
jaar tenminste 20 per jaar bij aan de personeelskosten van de fractie.
Samen zijn de 4000 vrienden goed voor 75.000 per jaar. 80% van de
vrienden was niet eerder verbonden aan de ChristenUnie en is geen lid
van de partij. Fractievoorzitter Rouvoet: Er bereiken ons op dit
moment veel blijken van sympathie en waardering voor het werk van onze
fractie, maar daarmee alleen kom je er niet in de politiek. Dit succes
bewijst dat mensen zich weer aan de ChristenUnie willen binden. Dat
biedt perspectief.
De ChristenUnie moest ten gevolge van het zetelverlies in 2002 en 2003
ongeveer 100.000 aan subsidie inleveren. Er zijn nog ongeveer 1000
vrienden nodig om dat gat helemaal te dichten. Dankzij het goede
resultaat kan het fractieteam behouden worden. De wervingscampagne
voor vrienden van de fractie wordt dit voorjaar afgerond.
De campagne is uitgevoerd door Christal Teleservice in Zwolle.
Directeur Flip van der Kolk: In vergelijking met andere politieke
partijen is deze aanpak onderscheidend en vernieuwend. De ChristenUnie
probeert mensen via een heel concreet doel voor een termijn van vier
jaar aan zich te binden, maar in deze periode of daarna kunnen zij
natuurlijk óók lid worden van de partij. De positieve respons van
bijna 25% is opmerkelijk hoog: Uit de telefoongesprekken bleek dat
mensen de themas die de ChristenUnie op de politieke agenda zet zó
belangrijk vinden dat ze daar ook financieel aan bij willen dragen.
Veel mensen realiseerden zich niet dat zetelverlies ook
subsidieverlies betekent.
De ChristenUnie organiseert op zaterdag 15 mei 2004 een Vriendendag
voor alle vrienden van de fractie in de Tweede Kamer.
---