EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Spitsstrook A50 gedeeltelijk breder

Rijkswaterstaat gaat de spitsstrook op de A50 ter hoogte van het wildviaduct De Woeste Hoeve breder maken dan aanvankelijk gepland. Hiermee wordt gedeeltelijk tegemoet gekomen aan de bezwaren van Transport en Logistiek Nederland en EVO, die vrezen dat te smalle spitsstroken leiden tot meer ongelukken met vrachtauto's. Ook heeft Rijkswaterstaat bekend gemaakt dat bij het eerstvolgend groot onderhoud op het gehele traject tussen Arnhem-Centrum en Hoenderloo een nieuwe indeling van de rijbanen wordt gemaakt. Dit betekent dat de spitsstroken dan alsnog over het gehele traject 3,50 meter breed kunnen worden.

Transport en Logistiek Nederland en EVO hadden bezwaar gemaakt tegen het voornemen van Rijkswaterstaat de spitsstroken slechts 3,00 meter breed te maken op de A50 tussen Arnhem-centrum en Hoenderloo. In het kader van de verkeersveiligheid pleiten Transport en Logistiek Nederland en EVO voor een rijstrookindeling, waarbij de rechterrijstrook tenminste 3,25 meter, maar bij voorkeur 3,50 meter breed is. Een dergelijke breedte is noodzakelijk om veilig te kunnen rijden met een vrachtauto, die 2,60 meter breed is. Er moet ruimte overblijven om een stuurcorrectie als gevolg van bijvoorbeeld een onverwachte verkeerssituatie of een windvlaag te kunnen opvangen. Een te smalle rijbaan kan leiden tot het kantelen van een voertuig, met name omdat de naastliggende berm onverhard is en enkele centimeters lager ligt.
Rijkswaterstaat heeft in de zomers van 2002 en 2003 proeven gedaan met de smalle spitsstroken. Dit heeft niet geleid tot ongevallen. Op basis van deze proeven acht Rijkswaterstaat het verantwoord voorlopig de breedte van de spitsstrook voor het grootste deel op 3 meter te houden.

Transport en Logistiek Nederland en EVO betreuren het dat uit kostenoverwegingen wordt bespaard op de verkeersveiligheid. De kosten die Rijkswaterstaat bespaart op de aanleg leiden mogelijk tot extra kosten bij weggebruikers. Indien een vrachtauto met lading total loss raakt als gevolg van een kantelongeval, is de schade gemiddeld 100.000 tot 150.000 euro per geval. Daarbovenop komen nog de kosten van vertragingen en eventuele schades aan het milieu.