http://www.evo.nl
Spitsstrook A50 gedeeltelijk breder
Rijkswaterstaat gaat de spitsstrook op de A50 ter hoogte van het
wildviaduct De Woeste Hoeve breder maken dan aanvankelijk gepland.
Hiermee wordt gedeeltelijk tegemoet gekomen aan de bezwaren van
Transport en Logistiek Nederland en EVO, die vrezen dat te smalle
spitsstroken leiden tot meer ongelukken met vrachtauto's. Ook heeft
Rijkswaterstaat bekend gemaakt dat bij het eerstvolgend groot
onderhoud op het gehele traject tussen Arnhem-Centrum en Hoenderloo
een nieuwe indeling van de rijbanen wordt gemaakt. Dit betekent dat de
spitsstroken dan alsnog over het gehele traject 3,50 meter breed
kunnen worden.
Transport en Logistiek Nederland en EVO hadden bezwaar gemaakt tegen
het voornemen van Rijkswaterstaat de spitsstroken slechts 3,00 meter
breed te maken op de A50 tussen Arnhem-centrum en Hoenderloo. In het
kader van de verkeersveiligheid pleiten Transport en Logistiek
Nederland en EVO voor een rijstrookindeling, waarbij de
rechterrijstrook tenminste 3,25 meter, maar bij voorkeur 3,50 meter
breed is. Een dergelijke breedte is noodzakelijk om veilig te kunnen
rijden met een vrachtauto, die 2,60 meter breed is. Er moet ruimte
overblijven om een stuurcorrectie als gevolg van bijvoorbeeld een
onverwachte verkeerssituatie of een windvlaag te kunnen opvangen. Een
te smalle rijbaan kan leiden tot het kantelen van een voertuig, met
name omdat de naastliggende berm onverhard is en enkele centimeters
lager ligt.
Rijkswaterstaat heeft in de zomers van 2002 en 2003 proeven gedaan met
de smalle spitsstroken. Dit heeft niet geleid tot ongevallen. Op basis
van deze proeven acht Rijkswaterstaat het verantwoord voorlopig de
breedte van de spitsstrook voor het grootste deel op 3 meter te
houden.
Transport en Logistiek Nederland en EVO betreuren het dat uit
kostenoverwegingen wordt bespaard op de verkeersveiligheid. De kosten
die Rijkswaterstaat bespaart op de aanleg leiden mogelijk tot extra
kosten bij weggebruikers. Indien een vrachtauto met lading total loss
raakt als gevolg van een kantelongeval, is de schade gemiddeld 100.000
tot 150.000 euro per geval. Daarbovenop komen nog de kosten van
vertragingen en eventuele schades aan het milieu.