PERSBERICHT
Delft, 30 januari 2004

Lagere kosten dan in Nederland; hooggekwalificeerde arbeid in Zuid-Afrika Nieuw callcenter bedient Nederlandse markt vanuit Kaapstad

Callcenterbedrijf People2Contact biedt Nederlandse opdrachtgevers via een nieuwe vestiging in Kaapstad (Zuid-Afrika) customercontactdiensten aan tegen lagere tarieven dan in Nederland mogelijk is. People2Contact voert deze activiteit uit in nauwe samenwerking met BSC Groep, de op één na grootste leverancier van customercontactdiensten in Nederland en tevens aandeelhouder in People2Contact. Na een succesvol verlopen proefperiode wordt dit nieuwe callcenter in Kaapstad vandaag geopend door mevrouw Ellen Berends, de Nederlandse consul-generaal in Kaapstad.

De gunstige tarieven zijn te danken aan de lagere loonkosten in Zuid-Afrika. Daarnaast zijn Nederlands sprekende medewerkers en het ontbreken van tijdsverschil de grootste voordelen van het uitbesteden van callcenterdiensten naar Kaapstad. Het Nederlandse management van People2Contact heeft uitgebreide ervaring met de callcentermarkt in Zuid-Afrika. In samenwerking met de Zuid-Afrikaanse overheid is een taalinstituut opgezet om medewerkers in het Nederlands op te leiden. Inmiddels heeft een twintigtal Zuid-Afrikanen deze opleiding met succes afgerond en wikkelt tot volle tevredenheid Nederlandstalige telefoongesprekken af voor grote opdrachtgevers van BSC zoals Air Miles (Loyalty Management Nederland). Het gaat daarbij om de afhandeling van zogenaamde inbound calls ten behoeve van bijvoorbeeld klantenservice, informatieverstrekking en registratie van gegevens.

Kleurrijk ondernemen
People2Contact verschaft in Kaapstad werkgelegenheid die verder gaat dan die van de meeste internationale bedrijven in het land. Medewerkers krijgen fulltime-banen met een vast contract, ongeacht maatschappelijke achtergrond, religie of huidskleur. Het bedrijf ontvangt subsidies van de Zuid-Afrikaanse overheid voor het taalinstituut. Erik Breeuwsma, managing partner van People2Contact: "De mensen die bij ons werken vormen een mix van de lokale bevolking. Wij zijn een echt kleurrijk bedrijf."

In veel landen is de behoefte van consumenten aan direct contact met producenten of leveranciers enorm toegenomen. Producenten of leveranciers willen in deze behoefte voorzien, maar dreigen met grote kostenstijgingen te worden geconfronteerd. Professionele callcenters zoeken naar mogelijkheden om de gewenste service te kunnen blijven bieden en tegelijk de totale kosten van het klantcontact beheersbaar te houden, onder andere door verplaatsing van de activiteiten naar het buitenland. Callcenters in Angelsaksische landen zijn daarom deels uitgeweken naar landen als India en Maleisië. Voor Nederland is Zuid-Afrika een gunstige optie, niet alleen vanwege de taal, maar ook vanwege de gelijke tijdzone en de goede economische en technische infrastructuur. Bovengenoemde ontwikkelingen dragen ertoe bij, dat het uitbesteden van callcenterdiensten ook mogelijk wordt voor laagrenderende sectoren als de toeristenbranche. People2Contact en BSC Groep verwachten dat de vraag naar facilitaire callcenterdienstverlening via Zuid-Afrika zal toenemen.

////////////////////////////////////////