IHC Caland NV

PERSBERICHT - IHC Caland N.V. 30 januari 2003

IHC Caland realiseert herziene prognose

Hoofdpunten

Na aftrek van de in augustus jl. getroffen voorziening voor de sluiting van van der Giessen-de Noord, en de in oktober gemelde problemen met een tweetal grote projecten, realiseert de groep een nettowinst welke thans geschat wordt op US $ 46 miljoen, hetgeen binnen de bandbreedte van de herziene prognose ligt.

De in augustus aangekondigde afsplitsing van de scheepswerven werd, als gevolg van problemen met één van de voornoemde grote projecten, uitgesteld. Deze afsplitsing zal, zoals nu gepland, halverwege 2004 haar beslag krijgen. De sluiting van van der Giessen-de Noord is inmiddels vergevorderd, en zou eveneens halverwege 2004 afgerond moeten zijn.

Na een veelbelovend begin van het jaar, met een groot FPSO lease- en exploitatiecontract voor het Marlim Sul veld van Petrobras, was de markt zeer terughoudend, vanwege uitstel of zelfs complete annulering van een aantal projecten. Het totaal aan nieuwe opdrachten bedroeg US$ 1385 miljoen, in vergelijking met US$ 1858 miljoen in 2002.

De omzet in termen van afgeleverde orders was hoog, door een flink aantal turnkey opdrachten. Deze bevatte onder meer de grote nieuwbouw FSO voor Total's Amenam veld buitengaats Nigeria. De winstmarges hierop waren laag, zowel door het slechte marktklimaat ten tijde van de verwerving van deze opdrachten, als door verliesvoorzieningen op grote scheepsbouw-opdrachten, zoals de snijkopzuiger voor de de Nul groep.

Twee grote nieuwe FPSO eenheden werden succesvol in bedrijf gesteld. Beide worden verhuurd aan ExxonMobil, één voor het Serpentina veld in Equatoriaal Guinea en het andere voor het Xikomba veld buitengaats Angola. Aan het eind van het jaar beliep de gezamenlijke dagproductie van de drie "Generieke" FPSO's voor ExxonMobil bijna 300.000 vaten.

Kort na de jaarwisseling kondigde ExxonMobil haar besluit aan om de Serpentina FPSO te blijven leasen, in plaats van deze te kopen. Zoals al in het persbericht van 6 januari aangegeven, zou een verkoop op korte termijn voordelen opgeleverd hebben, maar alles in aanmerking nemende, is een langlopende lease- en exploitatieovereenkomst meer winstgevend.

De directie is vol vertrouwen over de kansen in de markt in 2004, vooral met betrekking tot de offshore activiteiten. Zoals hiervoor reeds werd opgemerkt, was 2003 een matig jaar, maar er is een groot aantal projecten dat naar verwachting in 2004 verwezenlijkt gaat worden, voornamelijk in het zuidelijk deel van de Atlantische Oceaan, maar ook in het Verre Oosten.

Als gevolg van de onzekerheden samenhangende met de wijze waarop en de waarde waartegen de afsplitsing van de scheepswerven plaats zal vinden, evenals het moment waarop nieuwe opdrachten in de offshore divisie kunnen worden verkregen, wordt voor het jaar 2004 op dit moment geen winstverwachting afgegeven. Desalniettemin kan worden gesteld, dat de offshore divisie goed zal presteren, en dat de baggerbouw-divisie weer winstgevend zal zijn, vooropgesteld dat de markten zich ontwikkelen zoals nu wordt verwacht.

Financieel

Over 2003 is een nettowinst na belastingen welke thans geschat wordt op US$ 46 miljoen (US $ 1,43 per aandeel), wat binnen de bandbreedte ligt, zoals die werd aangegeven in het persbericht van oktober 2003. Dit resultaat is onder aftrek van de voorziening ten bedrage van US$ 45 miljoen na belastingen voor de sluiting van van der Giessen-de Noord, evenals de verliezen op twee grote projecten welke al eerder werden aangekondigd. Het netto resultaat over 2002 bedroeg US$ 77,5 miljoen (US$ 2,44 per aandeel).

Dee kosten van sluiting van van der Giessen-de Noord worden aangemerkt als bijzondere lasten, en het dividendvoorstel zal worden gebaseerd op basis van circa 50% van het resultaat exclusief deze bijzondere lasten. Dit is in overeenstemming met de verwerkingswijze over het vorige boekjaar.

Drie groepsmaatschappijen leverden een positieve winstbijdrage - SBM Group en NKI, welke hun winstramingen overtroffen, en IHC Gusto Engineering/MSC, welke een bescheiden winst realiseerden.

De omzet, in de vorm van afgeleverde opdrachten, beliep US$ 1855 miljoen, bijna het dubbele van 2002 (US$ 929 miljoen) als gevolg van het hoge bedrag aan turnkey opdrachten, dat in 2003 werd afgeleverd.

De kasstroom was met US$ 200 miljoen conform de herziene prognose. Ook de langlopende schulden, welke US 1,2 miljard bedragen, zijn overeenkomstig de verwachting. Het grootste deel van deze schulden is projectgebonden en kan daarom gemakkelijk worden afgelost uit de inkomsten van de langlopende FPSO lease- en exploitatiecontracten.

De liquiditeitspositie aan het eind van het jaar was met US$ 167miljoen bevredigend.

2. Nieuwe opdrachten

De waarde van de nieuwe opdrachten bedroeg US$ 1385 miljoen, in vergelijking met US$ 1858 miljoen in 2002.

Een selectie uit de nieuwe opdrachten:

De opdracht van Petrobras voor een lease- en exploitatiecontract van een grote, complexe FPSO. Dit contract heeft een duur van minimaal 94 maanden, en de totale contractwaarde bedraagt meer dan US$ 500 miljoen.

Een verlenging met twee jaar van het lease- en exploitatiecontract met Shell voor de P.A. Sakhalin FSO in Rusland. Dit contract zal nu doorlopen tot en met het jaar 2005.

Een verlening met 11/2 jaar van het lease- en exploitatiecontract voor de FPSO op het Aquila veld van Agip. Dit contract loopt nu door tot maart 2005.

Een verlenging met één jaar van het lease- en exploitatiecontract met Petrobras voor de Roncador FPSO in Brazilië. Dit leasecontract heeft nu een looptijd tot mei 2009.

Zeven turnkey opdrachten voor de levering van CALM-boeien (en bijbehorend materieel): twee voor Nexen, twee voor Indiase opdrachtgevers, evenals boeien voor respectievelijk ChevronTexaco, Conoco Phillips en Total.

Een opdracht van Stolt voor de levering van een CALM-boei voor zeer diep water, bestemd voor ExxonMobil als deel van de ontwikkeling van het Ehra veld in Nigeria. Levering is gepland medio 2005.

Een opdracht van Saipem voor de levering van nog een CALM-boei voor zeer diep water, bestemd voor ExxonMobil voor de ontwikkeling van het Kizomba B veld, in blok 15 voor de kust van Angola. Levering is gepland medio 2005.

Een opdracht van Nippon Steel Corporation voor de levering van een "Rotating head" en bijbehorende systemen voor een Tanker Loading Platform, bestemd voor het Prygorodnoye veld bij het eiland Sakhalin. Oplevering hiervan is gepland in het tweede halfjaar van 2005.

Een opdracht van Teekay voor de levering van een "turret" afmeersysteem voor een FSO, die in 2004 op het Big Oil veld van Unocal in Thailand zal worden geïnstalleerd.

Een intentieverklaring van Woodside voor de levering van een afkoppelbaar "turret" afmeersysteem, bestemd voor de FPSO voor Enfield, een veldontwikkeling buitengaats Australië, bij de Noordwestkaap.

Een opdracht voor het ontwerp van een installatieponton voor vaste platforms van COOEC, China.

Een contract voor de engineering voor een verbouwing van het MSC CJ-50 type zelfheffende boorplatform "Tam Dao" voor Vietsovpetro.

Een opdracht voor het ontwerp van een nieuw zelfheffend onderhoudsplatform voor Saudi Aramco. Deze eenheid is bedoeld als vervanging van het zelfheffende kraanplatform "ARB 1", in eigendom van en geëxploiteerd door Aramco.

Een contract voor het ontwerp en de bouw van een zeer grote zelfvarende snijkopzuiger, met een totaal geïnstalleerd vermogen van 28200 kW, van DEME in België, één van de vooraanstaande baggeraannemers in de wereld.

Contracten voor standaard snijkopzuigers van het Beaver type bestemd voor baggeraannemers in Iran, India, Marokko, Maleisië, de Malediven, Nigeria, Kroatië, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten.

Een contract voor het ontwerp en de bouw van een 8000 kW snijkopzuiger voor een Chinese opdrachtgever in samenwerking met een Chinese scheepswerf voor lokale assemblage.

Een opdracht voor een 1000 m3 sleephopperzuiger voor Iran.

In het segment van riviercruiseschepen, een opdracht van Dunav Tours uit Bulgarije, met een optie voor een tweede schip.

3. Orderportefeuille

3.1 Orderportefeuille per 31 december 2003

De waarde van de orderportefeuille aan het eind van 2003 bedroeg US$ 4749 miljoen, vergeleken met het recordbedrag van US$ 5074 miljoen ultimo 2002. In de orderportefeuille is begrepen de nominale contractwaarde van de 16 langlopende lease- en exploitatiecontracten voor FPSO's en FSO's van de groep.

3.2 Gebeurtenissen na het jaareinde

Er werd een opdracht verkregen voor de levering van een CALM-boei met bijbehorend materieel voor de Mao Ming raffinaderij in China. De Mystras/Okono FPSO werd succesvol geïnstalleerd en in bedrijf gesteld voor de kust van Nigeria; op 14 januari werd de eerste olie geproduceerd, waardoor het verhuurcontract is ingegaan.


1. Verwachtingen voor 2004

Algemeen

Zoals vermeld in het persbericht van oktober 2003, blijft de groep voornemens de scheepsbouwactiviteiten in 2004 af te splitsen. Na het uitbrengen van de financiële resultaten over 2003 in maart 2004 zal onmiddellijk gezocht worden naar potentiële kopers. Indien deze optie niet tot succes leidt, zal het oorspronkelijke plan voor een afzonderlijke beursnotering van IHC Holland en De Merwede worden uitgevoerd, wat tot een feitelijke afsplitsing medio 2004 zal leiden.

Als gevolg van de onzekerheden welke de afsplitsing van de scheepsbouw nog omringen, en het moment waarop nieuwe opdrachten in de offshore divisie kunnen worden verkregen, geeft de groep op dit moment voor het jaar 2004 geen winstverwachting af. Een algemeen overzicht van de belangrijkste factoren die de winstgevendheid in 2004 beïnvloeden, is als volgt:

Offshore divisie

Gedurende 2003 of kort na afloop van het jaar zijn drie nieuwe eenheden aan de vloot toegevoegd, te weten de FPSO Serpentina voor ExxonMobil, de FPSO Xikomba, eveneens voor ExxonMobil, en de FPSO Mystras voor Agip Nigeria. De laatstgenoemde twee eenheden worden geëxploiteerd middels joint ventures, Xikomba met Sonangol, de Angolese staatsoliemaatschappij, en Mystras met de Italiaanse offshore aannemer Saipem. De Kuito FPSO werd ingrijpend verbouwd en opgewaardeerd, welke investering onder een nieuw 5-jarig contract zal worden afgeschreven. Deze eenheden zullen in 2004 alle gedurende het gehele jaar bijdragen aan de winst en kasstroom.

In 2003 liepen eveneens van drie eenheden de contracten af. Dit betreft de FSO Nkossa (die inmiddels aan ExxonMobil is verkocht), de FSO XV (beschikbaar) en de FPSO Jamestown, in joint venture met Saipem (beschikbaar vanaf eind januari 2004). Dit betekent dat de vloot aan het begin van 2004 wederom bestaat uit dertien operationele eenheden. De samenstelling van de vloot is echter gewijzigd, van acht FPSO's en vijf FSO's naar tien FPSO's en drie FSO's. De nieuwe eenheden vergden een veel hogere investering en genereren hogere opbrengsten dan die welke zij vervingen, maar ook de oudere eenheden, welke reeds volledig zijn afgeschreven, leveren eveneens een belangrijke winstbijdrage. Zoals vorig jaar voorspeld, werden voor twee eenheden waarvan het contract in 2003 afliep, contractverlengingen verkregen. Het contract voor de Okha FSO voor Shell Sakhalin werd met twee jaar verlengd tot eind 2005, en het FPSO Aquila contract werd door Agip verlengd tot maart 2005. In 2004 zal volgens de planning nog één nieuwe eenheid in bedrijf worden gesteld, de FPSO Marlim Sul voor Petrobras. De verwachte startdatum is mei 2004. Dit betekent, dat de groep het jaar 2004 zal afsluiten met elf FPSO's en drie FSO's in bedrijf, waarbij de twee voor hergebruik beschikbare eenheden niet zijn meegeteld. Voor wat betreft de directe turnkey verkoopcontracten zullen de afleveringen lager zijn dan in 2003, waarbij men in aanmerking dient te nemen dat aanzienlijke delen hiervan zijn uitbesteed, hetgeen de marges beïnvloedt.

Baggerbouw

De afleveringen van de pure baggerbouwactiviteiten van de groep zullen zich op een zelfde niveau bevinden als de totale afleveringen in de scheepsbouw over 2003. De twee 16000 m3 sleephopperzuigers voor Boskalis vertegenwoordigen een substantieel deel van de afleveringen voor 2004. De sluiting van van der Giessen-de Noord zal naar verwachting medio 2004 geheel zijn afgerond.


5. Marktontwikkelingen in 2004

5.1. Algemeen

De olieprijs blijft op een hoog niveau, hoewel de daling van de dollar ten opzichte van de euro wel een lagere totale inkoopkracht oplevert voor de in dollars luidende olieopbrengsten.

Desondanks zijn er verschillende veelbelovende projecten op de markt, voornamelijk in diep water, en na het teleurstellende jaar 2003, verwacht de groep een sterk verbeterde orderontvangst in 2004.

Voor de baggerbouwactiviteiten van de groep geldt, dat de investeringsbeslissingen van de West-Europese aannemers nog steeds worden beïnvloed door de voortdurende problemen tussen Indonesië en Singapore betreffende de zandwinning, en door de recente overname van Ballast Ham Dredging door Van Oord. Aan de andere kant wordt van staatsbaggerbedrijven in landen zoals China, India, enzovoorts een belangrijk activiteitenniveau verwacht.

Met de sluiting van van der Giessen-de Noord verlaat de groep feitelijk de markt voor gespecialiseerde scheepsbouw, hoewel vooral door de Merwede dergelijke schepen van tijd tot tijd aangeboden zullen worden om eventuele leemtes in de baggerbouwcapaciteit op te vullen.

5.2 Offshore sector

In de olie- en gassector werd de orderontvangst in 2003 beïnvloed door een algemene vertraging in de ontwikkeling van olie- en gasvelden, met inbegrip van die in diep water, waar de technologie van de groep haar toepassing vindt. De reden hiervoor is voornamelijk gelegen in het feit dat de grote oliemaatschappijen hun prioriteiten verlegden naar grote ontwikkelingen in Rusland, Kaspische Zee en naar de wereldwijde exploitatie van vloeibaar aardgas, LNG.

In het begin van 2004 worden geen onmiddellijke veranderingen verwacht, die de vraag van de grote oliemaatschappijen zullen verbeteren. Er zullen zich kansen voordoen, maar niet eerder dan later in het jaar. Wel wordt verwacht dat zich wat vroeger in het jaar een aantal projecten van de minder traditionele opdrachtgevers zal aandienen in landen welke erop zijn gebrand recente olievondsten in diep water te ontwikkelen, en tevens van staatsoliemaatschappijen zoals Petrobras, Pemex en Petronas welke hun nationale voorraden willen produceren. Anderzijds moedigt het alom erkende succes van ExxonMobil met haar strategie van "generieke" FPSO's andere oliemaatschappijen aan tot een soortgelijke benadering. Gebaseerd op de uitstekende referenties verkregen middels de ExxonMobil projecten, zal de groep op de eerste rang van potentiële aanbieders zitten, wanneer zich dergelijke projecten voordoen, hetgeen in het tweede halfjaar waarschijnlijk het geval zal zijn.

De vraag naar de levering van systemen, onderdelen en dienstverlening zal stabiel blijven; deze activiteiten hebben in 2003 een uitstekende nettowinstbijdrage geleverd aan de offshore sector, en voor dit jaar worden vergelijkbare resultaten verwacht.

Een aantal potentiële opdrachten voor Atlantia in diep water is reeds geïdentificeerd, en er is goede hoop op het binnenhalen van tenminste één turnkey opdracht.

In het afgelopen jaar heeft de offshore divisie zich gericht op een voortdurende verbetering van haar concurrentiekracht. De lage US dollar heeft slechts een geringe invloed aangezien een groot deel van de projectkosten in US dollar luiden, dan wel in valuta waarvan de koers de dollar sterk volgt.

De vertraging in het gunnen van projecten in het afgelopen jaar wordt beschouwd als slechts een fase in het onregelmatige karakter van de offshore markten. Er ligt een groot aantal kansen in het verschiet waarmee de capaciteit van de groep moet kunnen worden gevuld, resulterend in een bevredigende orderportefeuille aan het eind van 2004.

Er zijn tenminste drie belangrijke factoren die de negatieve gevolgen van de huidige markt verzachten: De gegarandeerde omvang van de bestaande activiteiten en inkomsten uit de vloot van geleasde FPSO's in eigendom van de groep, die medio 2004 zal bestaan uit veertien operationele eenheden. De voortdurende aandacht voor de levering van systemen, reservedelen en dienstverlening waarnaar een regelmatiger vraag is. Een flexibele organisatie met betrekking tot de ontwerp- en projectmanagementactiviteiten, die zodanig is opgezet dat aan een wisselende werklast het hoofd kan worden geboden.

Vooropgesteld dat grote verrassingen welke de thans verwachte projecten negatief zouden kunnen beïnvloeden uitblijven, zal de offshore divisie goede resultaten behalen.

5.3 Bagger- en gespecialiseerde scheepsbouw

De vraag naar sleephopperzuigers van de Europese (Nederlandse en Belgische) baggeraannemers zal zeer bescheiden zijn. Een toename van offerteaanvragen tot boven het huidige niveau kan alleen worden verwacht nadat het probleem van zandwinning in Indonesië is opgelost.

Op het terrein van de (zelfvarende) snijkopzuigers ontstaat er mogelijk activiteit als reactie op de twee opdrachten van de Belgische aannemers de Nul en DEME. Tevens lijken er goede kansen te liggen voor renovatie- en ombouwwerkzaamheden van bestaand materieel, met inbegrip van de toepassing van de nieuwste IT-technologie in de hard- en software van de automatiseringssystemen.

De markt voor de staatsbaggerondernemingen zal een gezonde vraag vertonen, zowel voor sleephopperzuigers van 5000 - 15000 m3 als voor custom-built en standaard snijkopzuigers. Met het oog op de ontwikkelingen in de koersverhouding US$/E verwachten wij prijsdruk in de markt. Verder zal er, zoals reeds eerder werd gesteld, altijd rekening moeten worden gehouden met de betrekkelijke onvoorspelbaarheid van het moment van opdrachtverwerving als gevolg van de ingewikkelde aanbiedingsprocessen.

Ook kan er vraag worden verwacht voor nieuwbouw materieel uit de markt voor buitengaatse winning van zand en grind, vooral van ondernemingen werkzaam op de Noordzee. In de loop van het jaar zullen nieuwe concessies worden uitgegeven, welke tot vraag naar nieuwbouw zullen leiden aangezien de bestaande vloot minder geschikt is om deze gebieden rendabel te exploiteren.

Nu de DEME opdracht voor de zelfvarende snijkopzuiger definitief is, en gebaseerd op de verwachte orderinstroom over het eerste halfjaar van 2004, verwachten wij een volledige bezetting van de bagger- en gespecialiseerde scheepsbouwcapaciteit zowel bij IHC Holland als bij De Merwede.

Conclusie

2003 was een erg moeilijk jaar voor IHC Caland. In feite waren er twee winstwaarschuwingen. De eerste, met betrekking tot de sluiting van van der Giessen-de Noord, was niet echt onverwacht, maar de tweede, betreffende twee grote en complexe projecten, kwam voor de markt als een volslagen verrassing.

Niettemin kan gesteld worden dat de basis van de onderneming gezond is; de projectmanagementproblemen, welke de aanleiding vormden voor de winstwaarschuwing van oktober, werden rigoureus aangepakt.

2004 zal een overgangsjaar zijn voor de groep, met de afronding van de sluiting van van der Giessen-de Noord, de afsplitsing van de baggerbouwactiviteiten, en terugkeer naar een hoge orderinstroom in de offshore divisie. IHC Caland ziet de toekomst dan ook met aanzienlijk optimisme tegemoet.

7. Conference call

De directie van IHC Caland is beschikbaar om de inhoud van dit persbericht te bespreken tijdens een conference call op vrijdag 30 januari om 17.00 uur. Inbelnummer is +31 20 5315851.

Onder inbelnummer +31 70 3154300 is een herhaling van de conference call gedurende 48 uur beschikbaar. Herhaal code 417 415.

Financiële agenda

|Voorlopige resultaten 2003                              |30 januari  |
|                                                        |2004        |
|Definitieve resultaten 2003 - Persbericht               |29 maart    |
|                                                        |2004        |
|Definitieve resultaten 2003 - Persconferentie (14.00 uur|29 maart    |
|IHC Caland, Schiedam)                                   |2004        |
|Definitieve resultaten 2003 - Presentatie aan analisten |30 maart    |
|(Amsterdam en Londen)                                   |2004        |
|Jaarverslag 2003                                        |eind april  |
|                                                        |2004        |
|Algemene Vergadering van Aandeelhouders 2004            |14 mei 2004 |
|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 - Persbericht  |30 augustus |
|                                                        |2004        |
|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 -              |30 augustus |
|Persconferentie (14.00 uur IHC Caland, Schiedam)        |2004        |
|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 - Presentaties |31 augustus |
|aan analisten (Amsterdam en Londen)                     |2004        |
Bedrijfsprofiel

IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector. IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het wereldwijd leveren van werktuigen, schepen, complete systemen en diensten aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.

De productlijn omvat:


1. voor de olie- en gassector: Drijvende (productie-), opslag- en overslagsystemen voor ruwe olie, veelal gebaseerd op het éénpunts-afmeersysteem, 'Floating (Production) Storage and Offloading Systems' of kortweg F(P)SO's, drijvende opslag- en overslagsystemen voor de gaswinning, drijvende éénkoloms 'Tension Leg Platforms' (TLP's) en vaste platforms. Olie- en gasproductiediensten worden aangeboden middels FPSO's, welke eigendom zijn van de groep en door haar worden geëxploiteerd. Bijzondere ontwerpen en engineeringdiensten en levering van specifieke componenten voor dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, 'jack-up' platforms voor de civiele aannemerij, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere gespecialiseerde werkschepen.


1. voor de bagger- en scheepvaartsector: Het ontwerp en de bouw van 'custom-built' en standaard werktuigen voor de baggerindustrie, componenten, inclusief geautomatiseerde systemen, reserve-onderdelen en materieel voor de mijnbouw, 'custom-built' schepen, zoals Ro-Pax veerboten, kabelleggers, offshore werkschepen en meer recent luxueuze jachten en riviercruise-schepen, alsmede hydraulische heihamers (IHC Hydrohammer) en zware paalklemsystemen voor de offshore-industrie en de aannemerij.

De Raad van Bestuur Schiedam, 30 januari 2004

Voor nadere informatie:
IHC Caland N.V.
Karel Doormanweg 66

3115 JD Schiedam

Postadres:
Postbus 31

3100 AA Schiedam

Contactpersoon: Ir. J.J.C.M. van Dooremalen, President-directeur Telefoon : (+31) 10 2320900
Fax : (+31) 10 2320999
E-mail : hilly.denhartog@ihccaland.nl
Website : www.ihccaland.nl


---- --