Stadsdeel Geuzenveld/Slotermeer Amsterdam
Afvalstoffenheffing via de gecombineerde aanslag
De Dienst Belastingen van de gemeente Amsterdam brengt voortaan één
aanslag uit waarop alle lokale belastingen en waterschapsheffingen met
hun jaarlijkse bedragen staan. Daaronder ook de Afvalstoffenheffing
die in ons stadsdeel voor 2004 EUR 250,57 bedraagt.
Alle kosten die het stadsdeel moet maken voor het inzamelen van
huishoudelijk afval worden doorberekend in de Afvalstoffenheffing. Dat
is dus een kostendekkend tarief. Hoe minder afval we produceren, des
te lager kan de afvalstoffenheffing blijven. Ook beter scheiden van
afval levert een lagere heffing op. Wat u in de grijze vuilniszak
deponeert als restafval kent het hoogste verwerkingstarief. Voor zaken
als glas, papier en textiel gelden veel lagere verwerkingskosten. Soms
levert het zelfs geld op.
Inning via Dienst Belastingen
Vanaf januari 2004 gaat de inning van de afvalstoffenheffing via de
Dienst Belastingen van de gemeente Amsterdam. U vindt de heffing terug
op de gecombineerde aanslag die u in de eerste maanden van het jaar
ontvangt. U kunt kiezen voor betaling ineens of in twee termijnen. Als
u de Dienst Belastingen machtigt de verschuldigde bedragen van uw
rekening af te schrijven, kan betaling ook in acht maandelijkse
termijnen plaatsvinden.
Hoogte Afvalstoffenheffing
Het tarief van de heffing in Geuzenveld behoort tot één van de laagste
in Amsterdam en ligt ruim EUR 10,- onder het gemiddelde van alle
stadsdelen. Alleenwonenden produceren minder afval dan een gezin en
betalen daarom ook minder. Vanaf 2004 wordt elk jaar op 1 januari aan
de hand van iemands leefsituatie bepaald welk tarief hij moet betalen.
Veranderingen in de gezinssamenstelling gedurende dat jaar hebben geen
invloed meer op het tarief: de situatie op 1 januari is dus bepalend
voor het hele jaar. Bij verhuizing vervalt de aanslag en wordt een
nieuwe aanslag toegezonden.
Teruggave over 2003
Wie in 2003 het hele jaar alleen heeft gewoond, krijgt een deel van de
betaalde afvalstoffenheffing terug. Als dat bij u het geval is, wordt
dat in het tweede kwartaal op uw rekening teruggestort. Dit gebeurt
automatisch; u hoeft hiervoor niets te doen.
Meent u voor teruggave in aanmerking te komen en hebt u in augustus
2004 nog niets ontvangen, dan kunt u een schriftelijk verzoek indienen
bij de Dienst Belastingen, afdeling Heffing-Particulieren, Postbus
23475, 1100 DZ Amsterdam.
Kwijtschelding
Als u een inkomen hebt op bijstandsniveau en u hebt geen vermorgen,
krijgt u in principe kwijtschelding van een aantal gemeentelijke
heffingen en belastingen waaronder de Afvalstoffenheffing. Een folder
over kwijtschelding met een aanvraagformulier kunt u krijgen bij de
Sociaal Raadsman, de Wijkpost voor Ouderen, de Formulierenbrigade of
het rayonkantoor van de Sociale Dienst. Bij deze instellingen kunt u
ook hulp krijgen bij het invullen van het formulier. De
Formulierenbrigade kunt u telefonisch bereiken onder nummer (020) 561
10 76.
Belastinggids 2004
Alle Amsterdammers hebben begin 2004 van de Dienst Belastingen de
Amsterdamse Belastinggids 2004 ontvangen. In de gids vindt u
informatie over alle heffingen en belastingen voor particulieren en
ondernemers die via de Dienst Belastingen worden geïnd. Hebt u de gids
niet ontvangen, dan kunt u er een afhalen bij de publieksbalie in het
Tuinstadhuis, Plein 40-45 nr. 1.
Link(s):
Dienst Belastingen gemeente Amsterdam
Omarm Amsterdam
Bijlage(n):
Verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrecht 2004