AutoRai

3-2-2004

SEAT Altea, de eerste van een nieuwe generatie

De SEAT Altea komt er aan. Vijf maanden geleden was het nog een prototype op de Frankfurt Motor Show (IAA), maar nu is deze eerste SEAT van een nieuwe generatie klaar voor productie. De Altea is het eerste model dat volledig binnen de Audi Brand Group is ontwikkeld.

Het nieuwe tijdperk dat door de Altea wordt ingeluid, kent drie belangrijke pijlers: Ibiza, Leon en de nieuwe Altea. De Altea is een MSV, een Multi Sports Vehicle en daarmee brengt SEAT een nieuw concept binnen de range, maar ook in het segment van de compacte MPVs onderscheidt hij zich door zijn innovatieve en opvallende vormgeving. Dit uiteraard wel met behoud van typische SEAT-kenmerken zoals het sportieve karakter en het uitstekende weggedrag.

Handtekening van de toekomst
De Altea heeft veel designelementen, die ook toekomstige modellen zullen kenmerken. Dat begint met de grote grille en de expressieve koplampen, maar ook de typische boogvorm over de zijkant die het profiel van de Altea benadrukt, is een belangrijk stijlelement voor komende modellen. Deze lijn is letterlijk ingezet door Walter deSilva, designdirecteur van SEAT. Alle nieuwe SEAT-modellen dragen op die manier zijn handtekening met zich mee.

De Altea dankt zijn sportieve en krachtige uiterlijk ook aan de compacte afmetingen: hij is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57 meter hoog. Binnen die compacte afmetingen heeft SEAT een uitzonderlijk ruim interieur gecreëerd met vijf zitplaatsen en een bagageruimte met een dubbele vloer en een inhoud van 400 liter.

De kracht van directe inspuiting Ook op technisch gebied is de Altea vooruitstrevend met een motorenreeks waarbij onder andere de FSI techniek geïntroduceerd wordt: de basismotor is een 1.6 met een vermogen van 102 pk (75 kW) en vervolgens is er de 2.0 FSI met 150 pk (110 kW). Het dieselgamma bestaat uit de 1.9 TDi met 105 pk (77 kW), en de 2.0 TDi 16V met 140 pk (103 kW). De Altea 2.0 FSI en de 2.0 TDi 16V zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is de 2.0 FSI leverbaar met een zestraps automaat (Tiptronic) met handschakelmogelijkheid. Voor de sterkste dieselmotor staat de DSG-versnellingsbak (Direct Shift Gearbox) met dubbele koppeling ter beschikking waardoor het schakelproces extreem snel, nauwkeurig en dynamisch verloopt.

Elke Altea is standaard voorzien van een nieuw ontworpen voorwielophanging, een meervoudig geleide achteras, elektromechanische stuurbekrachtiging en ruitenwissers met een (verborgen) ruststand in de A-stijlen een vinding van SEAT.

Vooruitstrevende veiligheid
De veiligheidsuitrusting van de SEAT Altea is van hoog niveau. ABS en TCS zijn standaard. Dankzij het nieuw ontworpen onderstel met Agile Chassis-technologie en de elektromechanische stuurbekrachtiging zijn optimale stabiliteit en een uitstekend weggedrag onder alle omstandigheden gegarandeerd. Een andere bijzondere vinding van SEAT is de plaatsing van de remklauwen van de achterremmen. Deze bevinden zich vóór de remschijf en dat zorgt voor een sterk verbeterde remstabiliteit.

Ook op het gebied van passieve veiligheid zet de Altea de toon: als eerste SEAT is hij standaard voorzien van een airbag voor bestuurder en passagier, maar ook van zij-airbags, hoofdairbags en anti-whiplash hoofdsteunen vóór. Daarnaast horen ook driepuntsgordels op alle zitplaatsen tot het standaardpakket de veiligheidsgordels vóór zijn voorzien van pyrotechnische spanners. Uiteraard heeft de Altea ook oog voor kinderen: achterin zijn Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes standaard.

De Altea, die zijn wereldpremière beleeft op de autotentoonstelling van Génève in maart en zal worden geproduceerd in de Martorell-fabriek, is het resultaat van een stilistische evolutie die is ingezet door opwindende prototypes als de Salsa, Salsa emoción, Tango en Altea Prototipo. In die zin is de SEAT Altea een droom die uitkomt