3-2-2004
SEAT Altea, de eerste van een nieuwe generatie
De SEAT Altea komt er aan. Vijf maanden geleden was het nog een
prototype op de Frankfurt Motor Show (IAA), maar nu is deze eerste
SEAT van een nieuwe generatie klaar voor productie. De Altea is het
eerste model dat volledig binnen de Audi Brand Group is ontwikkeld.
Het nieuwe tijdperk dat door de Altea wordt ingeluid, kent drie
belangrijke pijlers: Ibiza, Leon en de nieuwe Altea. De Altea is een
MSV, een Multi Sports Vehicle en daarmee brengt SEAT een nieuw concept
binnen de range, maar ook in het segment van de compacte MPVs
onderscheidt hij zich door zijn innovatieve en opvallende vormgeving.
Dit uiteraard wel met behoud van typische SEAT-kenmerken zoals het
sportieve karakter en het uitstekende weggedrag.
Handtekening van de toekomst
De Altea heeft veel designelementen, die ook toekomstige modellen
zullen kenmerken. Dat begint met de grote grille en de expressieve
koplampen, maar ook de typische boogvorm over de zijkant die het
profiel van de Altea benadrukt, is een belangrijk stijlelement voor
komende modellen. Deze lijn is letterlijk ingezet door Walter deSilva,
designdirecteur van SEAT. Alle nieuwe SEAT-modellen dragen op die
manier zijn handtekening met zich mee.
De Altea dankt zijn sportieve en krachtige uiterlijk ook aan de
compacte afmetingen: hij is 4,28 meter lang, 1,77 meter breed en 1,57
meter hoog. Binnen die compacte afmetingen heeft SEAT een
uitzonderlijk ruim interieur gecreëerd met vijf zitplaatsen en een
bagageruimte met een dubbele vloer en een inhoud van 400 liter.
De kracht van directe inspuiting Ook op technisch gebied is de Altea
vooruitstrevend met een motorenreeks waarbij onder andere de FSI
techniek geïntroduceerd wordt: de basismotor is een 1.6 met een
vermogen van 102 pk (75 kW) en vervolgens is er de 2.0 FSI met 150 pk
(110 kW). Het dieselgamma bestaat uit de 1.9 TDi met 105 pk (77 kW),
en de 2.0 TDi 16V met 140 pk (103 kW). De Altea 2.0 FSI en de 2.0 TDi
16V zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde
zesversnellingsbak. Als optie is de 2.0 FSI leverbaar met een zestraps
automaat (Tiptronic) met handschakelmogelijkheid. Voor de sterkste
dieselmotor staat de DSG-versnellingsbak (Direct Shift Gearbox) met
dubbele koppeling ter beschikking waardoor het schakelproces extreem
snel, nauwkeurig en dynamisch verloopt.
Elke Altea is standaard voorzien van een nieuw ontworpen
voorwielophanging, een meervoudig geleide achteras, elektromechanische
stuurbekrachtiging en ruitenwissers met een (verborgen) ruststand in
de A-stijlen een vinding van SEAT.
Vooruitstrevende veiligheid
De veiligheidsuitrusting van de SEAT Altea is van hoog niveau. ABS en
TCS zijn standaard. Dankzij het nieuw ontworpen onderstel met Agile
Chassis-technologie en de elektromechanische stuurbekrachtiging zijn
optimale stabiliteit en een uitstekend weggedrag onder alle
omstandigheden gegarandeerd. Een andere bijzondere vinding van SEAT is
de plaatsing van de remklauwen van de achterremmen. Deze bevinden zich
vóór de remschijf en dat zorgt voor een sterk verbeterde
remstabiliteit.
Ook op het gebied van passieve veiligheid zet de Altea de toon: als
eerste SEAT is hij standaard voorzien van een airbag voor bestuurder
en passagier, maar ook van zij-airbags, hoofdairbags en anti-whiplash
hoofdsteunen vóór. Daarnaast horen ook driepuntsgordels op alle
zitplaatsen tot het standaardpakket de veiligheidsgordels vóór zijn
voorzien van pyrotechnische spanners. Uiteraard heeft de Altea ook oog
voor kinderen: achterin zijn Isofix-bevestigingspunten voor
kinderzitjes standaard.
De Altea, die zijn wereldpremière beleeft op de autotentoonstelling
van Génève in maart en zal worden geproduceerd in de
Martorell-fabriek, is het resultaat van een stilistische evolutie die
is ingezet door opwindende prototypes als de Salsa, Salsa emoción,
Tango en Altea Prototipo. In die zin is de SEAT Altea een droom die
uitkomt
AutoRai