AutoRai

3-2-2004

DE MAZDA3: twee carrosseriestijlen, vier motoren

Mazda maakt de Europese Mazda3-reeks nu compleet met het toevoegen van twee nieuwe motoren een zuinige maar levendige 1.4 liter benzinemotor met vier cilinders in lijn voor de Sport en een 1.6 liter CiTD common rail turbodiesel, die leverbaar is voor beide
carrosserie-uitvoeringen.

Met de som van een in het oog springend design van het exterieur, vertrouwenwekkende dynamische prestaties, een ruim en flexibel interieur én een van de beste veiligheidspakketten van dit segment, staat de Mazda3 in de startblokken om het op te nemen met het beste wat het Europese C-segment op dit moment te bieden heeft.

Positionering spanning zonder compromissen
Met de lancering van de Mazda3 Sport en Sedan en twee pittige benzinemotoren in september 2003 begon Mazda met deze frisse auto vol zelfvertrouwen aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van zijn C-segment. De Mazda3 Sedan is bedoeld voor rijders die op zoek zijn naar een verfijnde en stijlvolle vierdeurs met een sportieve touch en goede dynamische eigenschappen, zeer hoogstaande constructiekwaliteit, uitmuntend vakmanschap en een goed veiligheidspakket. Met zijn grote bagageruimte zal deze auto aansluiten op de behoeften van kleine gezinnen en actieve singles die een auto willen met een spannend design waarbij niets ten koste gaat van ruimte of flexibiliteit.

Design gestroomlijnd en verfijnd
Het design van het exterieur van de nieuwe Mazda3 Sedan biedt een verfijnde, gestroomlijnde en geraffineerde coupévorm met hoge kofferklep, een smaakvolle vierdeurs carrosseriestijl in een sportief jasje. Het is deze unieke combinatie van sportiviteit en verfijning die hem onderscheidt van andere moderne compacte sedans. De voorzijde biedt een stijlvolle bumper met natuurlijk de vijfpuntige Mazda-grille. Daarvan lopen de lijnen door naar een krachtig V-vorm in de motorkap, waarmee de Mazda3 Sedan een andere elegante look krijgt dan de Sport. Het dynamisch verloop van zijn afgeronde daklijn, gecombineerd met een korte en hoge achterkant, geprononceerde achterbumper en stijlvolle achterlichten geven de nieuwe Sedan een soliditeit en verfijning die in geen enkel opzicht ten koste gaat van de sportiviteit van de Mazda3. De hoogstaande constructiekwaliteit blijkt uit elk detail van het exterieur, vooral ook omdat de carrosserienaden overal even klein zijn.

Interieur design, functionaliteit en ruimte
Het interieur van de Mazda3 is ruim, comfortabel en functioneel met een design dat dag in dag uit prettig is om te zien en om te gebruiken. Als één van de grootste autos in zijn segment biedt hij met zijn lange wielbasis een open en ruimtelijk interieur met royale hoofd- en schouderruimte, met voor de achterpassagiers natuurlijk voldoende beenruimte. De stoelen zijn comfortabel gevormd en geven uitstekende zijdelingse steun. De bestuurdersstoel kan zowel in lengte- als in hoogterichting worden versteld, en de rugleuning kan worden gekanteld. In combinatie met het stuur, dat zowel in hoogte als in diepte verstelbaar is en een iets verhoogde zitpositie voor goed zicht op de weg, is het voor bestuurders met praktisch elk postuur mogelijk om de juiste rijpositie te vinden. Als opbergruimten zijn er diepe vakken in vóór- en achterportieren, een zak tegen de rugleuning van de passagiersstoel, één van de grootste dashboardkastjes in dit segment met een inhoud van elf liter en een grote middenconsole met dubbele bodem en twee bekerhouders. De bagageruimte van de Sedan met een capaciteit van 413 liter completeert het beeld van een functioneel interieur dat prettig is om in te verblijven en ruimte genoeg biedt om met vijf personen comfortabel en stijlvol te reizen.

Aandrijflijn uitbreiding van de reeks
Mazda vult het motorengamma van de Mazda3 nu aan met twee nieuwe motoren. De ene is een CiTD 1.6 liter 80 kW/109 pk DOHC common rail turbodiesel met zestien kleppen en 240 Nm koppel bij slechts 1750 t/min, met een laag brandstofverbruik, met een verfijnde werking die lijkt op die van een benzinemotor en met een Euro Stage III emissieclassificering. Een Euro Stage IV versie van dezelfde motor zal na de zomer dit jaar op bepaalde markten voor milieubewuste klanten leverbaar zijn met een dieseldeeltjesfilter dat, aangedreven door de motor, zichzelf regenereert. Een tweede versie van deze motor, een 1.6 liter CiTD met 90 pk, zal afhankelijk van de markt in 2005 worden geïntroduceerd.

De andere is een aanvulling op de benzinereeks van de Mazda3, een geheel nieuwe 1.4 liter 62 kW/84 pk motor voor de Mazda3 Sport. Deze motor voegt zich bij de 1.6 liter en de 2.0 liter benzineversies die in september 2003 werden gelanceerd en levert dezelfde levendige rijervaring als de rest van de motorenfamilie, maar wordt wel gekenmerkt door lage verbruikskosten. Alle Mazda3 motoren zijn gekoppeld aan een handmatige transmissie met vijf versnellingen en lage wrijving. Bovendien is als optie bij 1.6 liter benzine een viertraps ´Activematic´ automatische transmissie leverbaar, die garant staat voor groot rijcomfort.

Chassis Zoom-Zoom eigenschappen
Rijeigenschappen van de nieuwe generatie (Zoom-Zoom) leveren een belangrijke bijdrage aan het plezier waarmee de Mazda3 Sedan en Sport worden bestuurd. Gemonteerd op een stijve carrosseriestructuur die buiging en torsie weerstaat heeft de Mazda3 een voorwielophanging met MacPherson veerpoten en een achterwielophanging met meerdere wieldraagarmen, gebaseerd op de Mazda6, ontworpen en getuned voor zowel een stabiele wegligging als rijcomfort. Twee stuurinrichtingen een elektro-hydraulisch bekrachtigd systeem (EHPAS), standaard voor de
2.0 liter benzine en de 1.6 CiTD diesel, en hydraulische stuurbekrachtiging voor alle andere motoren geven optimale feedback van de weg en nauwkeurige controle over het stuur, terwijl grote remschijven op elk wiel een uitstekende remprestatie leveren. Met deze chassissystemen biedt de Mazda3 de ideale combinatie van rijplezier en wegligging, zo kenmerkend voor Zoom-Zoom.

Veiligheid bescherming en controle
De ultramoderne veiligheidstechnologieën van de Mazda3 leveren een hoge mate van inzittendenbescherming en controle over de auto. Stabiel en betrouwbaar stuurgedrag en een geoptimaliseerde bestuurdersomgeving zijn ontworpen voor superieure beheersing van de auto onder normale rijomstandigheden. Doet zich een noodsituatie voor, dan is de Mazda3 goed uitgerust om een botsing te vermijden met zijn robuuste remsysteem, met grote remschijven op elk wiel en een enkelvoudige 255 mm rembekrachtiger voor verbeterde remwerking en reactie. Ook standaard is een vierwiel ABS-systeem met elektronische remkrachtverdeling (EBD). Dynamic Stability Control (DSC) is standaard op de 2.0 imodellen en de 1.6 CiTD Active. De samenwerking tussen deze systemen brengt zowel de Mazda3 Sedan als de Mazda3 Sport van 100 km/u tot stilstand in slechts 37 meter.

Het Mazda3 passieve veiligheidssysteem omvat een stijve carrosseriebouw met een sterke passagierskooi die niet alleen vervorming voorkomt, maar ook de botsingsenergie verspreidt over de hele carrosserie, ongeacht de richting van de impact. Binnenin bevinden zich voorin tweetraps airbags, zijairbags en gordijnairbags. Verder bieden ook de veiligheidsgordels voorin met voorspanners en spankrachtbegrenzers bescherming, net als de hoofdsteunen voor alle stoelen. Specifiek voor de bestuurder zijn de inklapbare stuurkolom en een rempedaal met aanrijdingbeveiliging. Ook meerijdende kinderen zijn in veilige handen dankzij de Isofix verankering van kinderzitjes voor boven- en onderkant op de buitenste stoelen achterin. Interne veiligheidsanalyses voorspellen voor beide carrosseriestijlen minimaal een Euro NCAP classificering van vier sterren.