3-2-2004
DE MAZDA3: twee carrosseriestijlen, vier motoren
Mazda maakt de Europese Mazda3-reeks nu compleet met het toevoegen van
twee nieuwe motoren een zuinige maar levendige 1.4 liter benzinemotor
met vier cilinders in lijn voor de Sport en een 1.6 liter CiTD common
rail turbodiesel, die leverbaar is voor beide
carrosserie-uitvoeringen.
Met de som van een in het oog springend design van het exterieur,
vertrouwenwekkende dynamische prestaties, een ruim en flexibel
interieur én een van de beste veiligheidspakketten van dit segment,
staat de Mazda3 in de startblokken om het op te nemen met het beste
wat het Europese C-segment op dit moment te bieden heeft.
Positionering spanning zonder compromissen
Met de lancering van de Mazda3 Sport en Sedan en twee pittige
benzinemotoren in september 2003 begon Mazda met deze frisse auto vol
zelfvertrouwen aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van zijn
C-segment. De Mazda3 Sedan is bedoeld voor rijders die op zoek zijn
naar een verfijnde en stijlvolle vierdeurs met een sportieve touch en
goede dynamische eigenschappen, zeer hoogstaande constructiekwaliteit,
uitmuntend vakmanschap en een goed veiligheidspakket. Met zijn grote
bagageruimte zal deze auto aansluiten op de behoeften van kleine
gezinnen en actieve singles die een auto willen met een spannend
design waarbij niets ten koste gaat van ruimte of flexibiliteit.
Design gestroomlijnd en verfijnd
Het design van het exterieur van de nieuwe Mazda3 Sedan biedt een
verfijnde, gestroomlijnde en geraffineerde coupévorm met hoge
kofferklep, een smaakvolle vierdeurs carrosseriestijl in een sportief
jasje. Het is deze unieke combinatie van sportiviteit en verfijning
die hem onderscheidt van andere moderne compacte sedans. De voorzijde
biedt een stijlvolle bumper met natuurlijk de vijfpuntige
Mazda-grille. Daarvan lopen de lijnen door naar een krachtig V-vorm in
de motorkap, waarmee de Mazda3 Sedan een andere elegante look krijgt
dan de Sport. Het dynamisch verloop van zijn afgeronde daklijn,
gecombineerd met een korte en hoge achterkant, geprononceerde
achterbumper en stijlvolle achterlichten geven de nieuwe Sedan een
soliditeit en verfijning die in geen enkel opzicht ten koste gaat van
de sportiviteit van de Mazda3. De hoogstaande constructiekwaliteit
blijkt uit elk detail van het exterieur, vooral ook omdat de
carrosserienaden overal even klein zijn.
Interieur design, functionaliteit en ruimte
Het interieur van de Mazda3 is ruim, comfortabel en functioneel met
een design dat dag in dag uit prettig is om te zien en om te
gebruiken. Als één van de grootste autos in zijn segment biedt hij met
zijn lange wielbasis een open en ruimtelijk interieur met royale
hoofd- en schouderruimte, met voor de achterpassagiers natuurlijk
voldoende beenruimte. De stoelen zijn comfortabel gevormd en geven
uitstekende zijdelingse steun. De bestuurdersstoel kan zowel in
lengte- als in hoogterichting worden versteld, en de rugleuning kan
worden gekanteld. In combinatie met het stuur, dat zowel in hoogte als
in diepte verstelbaar is en een iets verhoogde zitpositie voor goed
zicht op de weg, is het voor bestuurders met praktisch elk postuur
mogelijk om de juiste rijpositie te vinden. Als opbergruimten zijn er
diepe vakken in vóór- en achterportieren, een zak tegen de rugleuning
van de passagiersstoel, één van de grootste dashboardkastjes in dit
segment met een inhoud van elf liter en een grote middenconsole met
dubbele bodem en twee bekerhouders. De bagageruimte van de Sedan met
een capaciteit van 413 liter completeert het beeld van een functioneel
interieur dat prettig is om in te verblijven en ruimte genoeg biedt om
met vijf personen comfortabel en stijlvol te reizen.
Aandrijflijn uitbreiding van de reeks
Mazda vult het motorengamma van de Mazda3 nu aan met twee nieuwe
motoren. De ene is een CiTD 1.6 liter 80 kW/109 pk DOHC common rail
turbodiesel met zestien kleppen en 240 Nm koppel bij slechts 1750
t/min, met een laag brandstofverbruik, met een verfijnde werking die
lijkt op die van een benzinemotor en met een Euro Stage III
emissieclassificering. Een Euro Stage IV versie van dezelfde motor zal
na de zomer dit jaar op bepaalde markten voor milieubewuste klanten
leverbaar zijn met een dieseldeeltjesfilter dat, aangedreven door de
motor, zichzelf regenereert. Een tweede versie van deze motor, een 1.6
liter CiTD met 90 pk, zal afhankelijk van de markt in 2005 worden
geïntroduceerd.
De andere is een aanvulling op de benzinereeks van de Mazda3, een
geheel nieuwe 1.4 liter 62 kW/84 pk motor voor de Mazda3 Sport. Deze
motor voegt zich bij de 1.6 liter en de 2.0 liter benzineversies die
in september 2003 werden gelanceerd en levert dezelfde levendige
rijervaring als de rest van de motorenfamilie, maar wordt wel
gekenmerkt door lage verbruikskosten. Alle Mazda3 motoren zijn
gekoppeld aan een handmatige transmissie met vijf versnellingen en
lage wrijving. Bovendien is als optie bij 1.6 liter benzine een
viertraps ´Activematic´ automatische transmissie leverbaar, die garant
staat voor groot rijcomfort.
Chassis Zoom-Zoom eigenschappen
Rijeigenschappen van de nieuwe generatie (Zoom-Zoom) leveren een
belangrijke bijdrage aan het plezier waarmee de Mazda3 Sedan en Sport
worden bestuurd. Gemonteerd op een stijve carrosseriestructuur die
buiging en torsie weerstaat heeft de Mazda3 een voorwielophanging met
MacPherson veerpoten en een achterwielophanging met meerdere
wieldraagarmen, gebaseerd op de Mazda6, ontworpen en getuned voor
zowel een stabiele wegligging als rijcomfort. Twee stuurinrichtingen
een elektro-hydraulisch bekrachtigd systeem (EHPAS), standaard voor de
2.0 liter benzine en de 1.6 CiTD diesel, en hydraulische
stuurbekrachtiging voor alle andere motoren geven optimale feedback
van de weg en nauwkeurige controle over het stuur, terwijl grote
remschijven op elk wiel een uitstekende remprestatie leveren. Met deze
chassissystemen biedt de Mazda3 de ideale combinatie van rijplezier en
wegligging, zo kenmerkend voor Zoom-Zoom.
Veiligheid bescherming en controle
De ultramoderne veiligheidstechnologieën van de Mazda3 leveren een
hoge mate van inzittendenbescherming en controle over de auto. Stabiel
en betrouwbaar stuurgedrag en een geoptimaliseerde bestuurdersomgeving
zijn ontworpen voor superieure beheersing van de auto onder normale
rijomstandigheden. Doet zich een noodsituatie voor, dan is de Mazda3
goed uitgerust om een botsing te vermijden met zijn robuuste
remsysteem, met grote remschijven op elk wiel en een enkelvoudige 255
mm rembekrachtiger voor verbeterde remwerking en reactie. Ook
standaard is een vierwiel ABS-systeem met elektronische
remkrachtverdeling (EBD). Dynamic Stability Control (DSC) is standaard
op de 2.0 imodellen en de 1.6 CiTD Active. De samenwerking tussen deze
systemen brengt zowel de Mazda3 Sedan als de Mazda3 Sport van 100 km/u
tot stilstand in slechts 37 meter.
Het Mazda3 passieve veiligheidssysteem omvat een stijve
carrosseriebouw met een sterke passagierskooi die niet alleen
vervorming voorkomt, maar ook de botsingsenergie verspreidt over de
hele carrosserie, ongeacht de richting van de impact. Binnenin
bevinden zich voorin tweetraps airbags, zijairbags en gordijnairbags.
Verder bieden ook de veiligheidsgordels voorin met voorspanners en
spankrachtbegrenzers bescherming, net als de hoofdsteunen voor alle
stoelen. Specifiek voor de bestuurder zijn de inklapbare stuurkolom en
een rempedaal met aanrijdingbeveiliging. Ook meerijdende kinderen zijn
in veilige handen dankzij de Isofix verankering van kinderzitjes voor
boven- en onderkant op de buitenste stoelen achterin. Interne
veiligheidsanalyses voorspellen voor beide carrosseriestijlen minimaal
een Euro NCAP classificering van vier sterren.
AutoRai