Gemeente Stein
Openbare orde en veiligheid tijdens carnavalsoptochten
03-02-2004
Op 15 december 2003 heeft een bijeenkomst plaatsgevonden over de
openbare orde en veiligheid tijdens de carnavalsoptochten in de
gemeente Stein. Aan deze bijeenkomst hebben de organisatoren van de
carnavalsoptochten, medewerkers van de Politie Basiseenheid Stein
alsmede medewerkers van de gemeente deelgenomen.
Doelstelling
Het doel van deze bijeenkomst is het bevorderen van de openbare orde
en veiligheid tijdens de carnavalsoptochten. Dit kan onder meer
bereikt worden door betere samenwerking en communicatie tussen de
organisatoren, deelnemers, politie en gemeente, meer toezicht vooraf
en tijdens de activiteiten, en adequaat optreden tijdens
ongeregeldheden. Ook kunnen de organisatoren van de optochten een
actievere rol op dit gebied innemen.
Resultaat
De bijeenkomst heeft onder andere geleidt tot het navolgende;
- afspraken tussen de carnavalsverenigingen, politie en gemeente;
- aanscherping van de optochtreglementen (weren
autowrakken/gevaarlijke attributen of voorwerpen, maximum stellen aan
afmetingen voertuigen,);
- actualisering van de vergunningvoorschriften (A.P.V.)
- aanwijzen van contactpersoon bij de carnavalsvereniging, politie en
gemeente;
- inzetten van verkeersregelaars tijdens optochten;
- meer toezicht op overmatig alcoholgebruik tijdens optochten;
- meer toezicht op overmatige geluidsproductie;
- het instellen van een toezichthouder per voertuig, die zorgdraagt
voor het rondom vrijhouden van het voertuig van toeschouwers, met name
kinderen (oprapen snoep/reclame);
- betere afstemming van de route op de omvang van de optocht.
De carnavalsverenigingen, politie en gemeente zullen zich naar de
toekomst toe blijven inzetten om de behaalde resultaten te
optimaliseren en te continueren.
Deelnemers en toeschouwers
Wij doen hierbij een oproep aan alle deelnemers en toeschouwers om de
aanwijzingen van de organisatie en/of politie op te volgen teneinde de
optochten op een ordentelijke wijze te laten verlopen. Wij rekenen op
uw medewerking.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer P. Lemans
van de afdeling Algemene en Juridische Zaken, telefoon 046-4359348 of
e-mail info@gemeentestein.nl o.v.v. carnavalsoptochten.