Tilburg, 3 februari 2004
Permanent onderzoek via internet begin februari van start
Politie Midden en West Brabant wil mening klant weten
De politie Midden en West Brabant start op 3 februari 2004 met een
permanent klantentevredenheidsonderzoek onder de inwoners in haar
regio via internet. Het korps wil graag de mening weten van mensen,
die daadwerkelijk contact hebben gehad met de politie, over de
dienstverlening. Het gebruik van internet daarbij is innovatief binnen
politie Nederland. Alle 30 politiebasisteams van de regio doen mee aan
het onderzoek.
Met dit onderzoek heeft de politie, naast de tweejaarlijkse
Politiemonitor, een instrument om de meningen van de klant te peilen.
Door dit nauwgezette onderzoek hoopt de politie er achter te komen
waar de klanten tevreden maar ook ontevreden over zijn. Met deze
informatie wordt de dienstverlening opnieuw nader bekeken en eventuele
verbetertrajecten doorgevoerd. Daarbij kan onder meer gedacht worden
aan wachttijden, openingstijden, mate van privacy en bejegening.
De opzet is dat wekelijks 300 inwoners via een steekproef uit het
bedrijfsproces-sensysteem van de politie worden geselecteerd. Het gaat
dan om mensen die in de week daarvoor daadwerkelijk contact hebben
gehad met politiemensen van het korps én die gebruik hebben gemaakt
van de diensten en producten. Het gaat dan om melders, getuigen,
aangevers, maar ook verdachten. Personen onder de 16 jaar, verdachten
van zware misdrijven en personen zonder vaste woon- of verblijfplaats
worden niet meegenomen in het onderzoek.
De geselecteerde burgers ontvangen een brief en kunnen via een unieke
toegangscode op internet de vragen beantwoorden. Het gebruik van
internet is kostenbesparend en vernieuwend. Toch zal het korps medio
maart naar geselecteerde burgers ook papieren vragenlijsten sturen,
zodat zij de keuze hebben om op twee manieren reactie te leveren. Op
die manier hoopt de politie de respons te kunnen verhogen. Deelname
aan het onderzoek gebeurt geheel anoniem.
Bron: Enny de Wit