PRICEWATERHOUSECOOPERS
financiële rapportage Entertainment & Media-sector moet beter
Verbetering financiële rapportage in sector
Entertainment & Media is hard nodig
Op de internationale kapitaalmarkten bestaat een steeds grotere
behoefte aan gegevens die een indicatie geven van de waarde van een
onderneming. Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers is de
traditionele financiële rapportage die wordt gehanteerd in de sector
Entertainment & Media (E&M) dringend aan verbetering toe om in deze
groeiende behoefte te voorzien. De markt vraagt ondernemingen een
groter aantal prestatie-indicatoren en gegevens beschikbaar te stellen
in het kader van de totaalbenadering van de waarde van een
onderneming.
De resultaten van het onderzoek zijn gebundeld in een nieuw rapport
van PricewaterhouseCoopers getiteld The Path to Transparency and Value
in the Entertainment and Media Industry. Het onderzoek werd gehouden
onder ruim 100 E&M-bedrijfsfunctionarissen (CFOs en hoofden investor
relations), institutionele beleggers en bankanalisten aan de
verkoopzijde. Een aantal belangrijke bevindingen wordt hieronder
opgesomd:
80% van de E&M-functionarissen vindt dat de koers van het aandeel van
hun onderneming beneden de werkelijke waarde ligt. Eenderde van de
functionarissen vindt dat het aandeel sterk wordt ondergewaardeerd in
de markt.
De beleggers en analisten vinden dat de financiële rapportage van
E&M-ondernemingen niet voldoet aan de eisen van de markt; tweederde
heeft graag meer informatie tot zijn beschikking over de
lange-termijnprestaties van een onderneming.
Volgens de beleggers en analisten voldoen ondernemingen ook niet aan
de rapportagenormen op belangrijke, maar minder traditionele gebieden
zoals marktaandeel, marktgroei, strategisch beleid, de kwaliteit van
het management en demografische factoren met betrekking tot klanten.
Wim Holterman, partner van PricewaterhouseCoopers, zegt hierover het
volgende: De resultaten van ons onderzoek zeggen veel over noodzaak
voor E&M-ondernemingen om hun blik op financiële verslaggeving te
verruimen. De traditionele financiële prestatie-indicatoren blijven
weliswaar belangrijk, maar ze zijn niet meer toereikend. Ondernemingen
zouden hun rapportages kunnen verbeteren door het opnemen van
zachtere, vaak niet-financiële indicatoren om zo een beter holistisch
beeld te scheppen dat de transparantie bevordert en waarde creëert.
Het onderzoek en het rapport van PricewaterhouseCoopers hadden tot
doel:
Inzicht te krijgen in de visie van bedrijfsfunctionarissen, beleggers
en analisten op de kwaliteit en betrouwbaarheid van door ondernemingen
opgestelde prestatierapportages.
De door de drie groepen deelnemers als belangrijk aangemerkte
prestatie-indicatoren in kaart te brengen.
Hiaten in de verslaggeving in de sector E&M te lokaliseren en de
mogelijke gevolgen daarvan vast te stellen.
Wettelijke en regelgevende ontwikkelingen zoals de Amerikaanse Wet
Sarbanes-Oxley hebben grote gevolgen voor de verslaggeving van
ondernemingen, en belanghebbenden, waaronder gemeenschappen,
werknemers en niet-gouvernementele organisaties, zijn actiever en
uitgesprokener in hun vraag naar grotere transparantie en rekenschap.
Er zijn echter nog steeds talloze hindernissen te nemen voordat deze
aspecten blijvend op een hoger plan kunnen worden gebracht.
Het onderzoek laat zien dat E&M-ondernemingen nog steeds niet goed
weten hoe zij minder tastbare gegevens over de waarde van de
onderneming, zoals de kwaliteit van het management, het beste kunnen
meten en rapporteren. Andere rapportagehiaten in kwantitatieve
indicatoren hebben waarschijnlijk meer te maken met onvoldoende of
onbetrouwbare systemen voor het genereren van de benodigde informatie.
In weer andere gevallen zou het zo kunnen zijn dat het hogere kader
wel degelijk beschikt over de gegevens, maar deze niet bekend wenst te
maken omdat dit een bedreiging zou kunnen vormen voor de
vertrouwelijkheid of het concurrentievoordeel.
Ondanks deze hindernissen waren de deelnemers aan het onderzoek het
met elkaar eens dat een betere rapportage aanzienlijke voordelen op
zouden leveren. 80% van de beleggers en analisten was van mening dat
een betere informatievoorziening van groot belang is voor het imago en
de geloofwaardigheid van het management. Tweederde van de
bedrijfsfunctionarissen was het hiermee eens.
Holterman vervolgt: Dit onderzoek geeft aan dat E&M-ondernemingen de
kwaliteit, kwantiteit en inkleding van de informatie die zij vergaren
en aan de markt rapporteren aanzienlijk kunnen verbeteren.
Ondernemingen die succesvol willen zijn onder de huidige economische
omstandigheden en in de toekomst waarde willen creëren voor hun
aandeelhouders kunnen het zich niet veroorloven om dit niet te doen.