DE ZAAK
Bedrijfsspionage verbetert concurrentiepositie Nederland
Ondernemend Nederland zit in de bezemwagen! Volgens internationale
ranglijsten leggen Nederlandse ondernemers het af tegen hun
concullega's uit Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland en Engeland.
Welke trucs gebruiken zij? Onder het motto 'wie niet sterk is moet
slim zijn', stak tijdschrift De Zaak de grenzen over voor zeven
staaltjes onvervalste bedrijfsspionage.
De actuele cijferlijsten van het gezaghebbende World Economic Forum
tonen het onomstotelijk aan: was Nederland in 2001 wat internationale
concurrentiekracht betreft nog veruit de beste van de klas, nu sjokken
we suf achter onze Europese collega's aan. Dit komt ongetwijfeld niet
als een verrassing, want vanuit Den Haag klinkt al jaren het mantra
dat hoge loonkosten dit kikkerlandje economisch nekken. Maar
welbeschouwd verdienen de Finnen of de Duitsers niet minder dan wij,
dus kent het geheim van hun succes vermoedelijk een ander antwoord. De
Zaak ging speuren bij de Europese concurrentie en kwam thuis met zeven
inspirerende voorbeelden van uitgekookt ondernemerschap.
Verder in het nieuwste nummer van De Zaak:
Het midden- en kleinbedrijf wordt de laatste maanden overspoeld met
valse eurobiljetten. UV-lampen blijken niet langer in staat om de
vervalsingen van hoge kwaliteit te onderscheppen, waardoor de behoefte
aan betere detectieapparaten toeneemt. De Zaak neemt vier euroscanners
onder de loep.
Het moment waarop de boekhouding wordt uitbesteed, is een eerste
mijlpaal in het bestaan van ondernemingen. Eentje ook die veel
struikelblokken kent. Een overweldigend aanbod aan boekhouders en
administratiekantoren bemoeilijkt de keuze voor een kantoor.
Ondernemers die De Zaak lezen, hoeven echter niet aan de
'boekhouderblues' te lijden.
En: een handig overzicht van alle veranderingen in de
inkomstenbelasting.
De Zaak is het acht keer per jaar verschijnende tijdschrift voor
kleinzakelijke ondernemers, in een oplage van ruim 210.000
exemplaren.