DE ZAAK

Bedrijfsspionage verbetert concurrentiepositie Nederland

Ondernemend Nederland zit in de bezemwagen! Volgens internationale ranglijsten leggen Nederlandse ondernemers het af tegen hun concullega's uit Finland, Zweden, Denemarken, Duitsland en Engeland. Welke trucs gebruiken zij? Onder het motto 'wie niet sterk is moet slim zijn', stak tijdschrift De Zaak de grenzen over voor zeven staaltjes onvervalste bedrijfsspionage.

De actuele cijferlijsten van het gezaghebbende World Economic Forum tonen het onomstotelijk aan: was Nederland in 2001 wat internationale concurrentiekracht betreft nog veruit de beste van de klas, nu sjokken we suf achter onze Europese collega's aan. Dit komt ongetwijfeld niet als een verrassing, want vanuit Den Haag klinkt al jaren het mantra dat hoge loonkosten dit kikkerlandje economisch nekken. Maar welbeschouwd verdienen de Finnen of de Duitsers niet minder dan wij, dus kent het geheim van hun succes vermoedelijk een ander antwoord. De Zaak ging speuren bij de Europese concurrentie en kwam thuis met zeven inspirerende voorbeelden van uitgekookt ondernemerschap.

Verder in het nieuwste nummer van De Zaak:
Het midden- en kleinbedrijf wordt de laatste maanden overspoeld met valse eurobiljetten. UV-lampen blijken niet langer in staat om de vervalsingen van hoge kwaliteit te onderscheppen, waardoor de behoefte aan betere detectieapparaten toeneemt. De Zaak neemt vier euroscanners onder de loep.

Het moment waarop de boekhouding wordt uitbesteed, is een eerste mijlpaal in het bestaan van ondernemingen. Eentje ook die veel struikelblokken kent. Een overweldigend aanbod aan boekhouders en administratiekantoren bemoeilijkt de keuze voor een kantoor. Ondernemers die De Zaak lezen, hoeven echter niet aan de 'boekhouderblues' te lijden.

En: een handig overzicht van alle veranderingen in de inkomstenbelasting.

De Zaak is het acht keer per jaar verschijnende tijdschrift voor kleinzakelijke ondernemers, in een oplage van ruim 210.000 exemplaren.