Verkeersregeling
3 februari 2004 | 13.00 uur
hr. A. Hegyi | elektrotechnisch ingenieur.
Promotor | Prof.dr.ir. J. Hellendoorn (fac EWI)
toeg. prom. | Dr.ir. B. de Schutter (UHD-fac EWI)
Model predictive control for integrating traffic control measures.
Dynamische verkeersbeheersingsmaatregelen, zoals toeritdosering en
dynamische snelheidslimieten, kunnen gebruikt worden om de beschikbare
wegcapaciteit beter te benutten. Door de toenemende hoeveelheid verkeer en
het groeiend aantal files is de interactie tussen de maatregelen echter
zodanig toegenomen dat lokale regelingen vaak niet meer volstaan. Om
rekening te kunnen houden met de interactie, moeten de maatregelen zodanig
gecoördineerd worden dat ze allen hetzelfde doel dienen. Het centrale thema
van dit proefschrift is het gecoördineerd regelen van
verkeersbeheersingsmaatregelen met behulp van model predictive control.
Naast de theoretische formulering van het algemene verkeersregelprobleem in
het model predictive control framework, worden een aantal case studies
verricht met deze regeling.
Model predictive control is een zeer geschikte regelmethode voor
verkeersregelproblemen, omdat het alle elementen bevat die nodig zijn voor
een succesvolle regeling van een verkeersnetwerk: de integratie van
maatregelen; de voorspelling van de effecten van de regeling, wat nodig is
om rekening te kunnen houden met de interacties op langere afstanden in het
netwerk; een beleidsmatig te definiëren regeldoel; en het omgaan met
beperkingen op het regelsignaal en de toelaatbare toestand van het verkeer.
In dit proefschrift bestudeert Hegyi via simulatie de volgende
verkeersregelscenario's, geformuleerd in het MPC framework: dynamische
snelheidslimieten ter eliminatie van schokgolven op snelwegen;
gecoördineerde snelheidslimieten en toeritdosering ter eliminatie van files
op de snelweg bij de toerit; gecoördineerde dynamische routegeleiding en
toeritdosering, voor het optimaliseren van routekeuze en het verschaffen van
reistijdinformatie aan bestuurders; geïntegreerde regeling van een
gecombineerd stadssnelwegen netwerk, om te voorkomen dat
problemen van het ene netwerk naar het andere verplaatst worden. Hoewel deze
simulatiestudies zeer goede resultaten geven, is regeltechniek geen panacee
voor alle
verkeersproblemen. Daarom gaat de Delftse promovendus ook in op de
noodzakelijke voorwaarden voor een succesvolle regeling, die essentieel zijn
voor een analyse voordat een regeling in de praktijk toegepast wordt.
Voor verder lezen:
* Transportation engineering an introduction by C.Jotin Khisty, 2003
* Model-based predictive control a practical approach by J.A.
Rossiter, 2003
* Techniques of model-based control / by Coleman Brosilow and Babu
Joseph, 2002
Voor informatie:
Sanden, M.C.A. van der M.C.A.vanderSanden@tudelft.nl
Technische Universiteit Delft