reactie van easyJet op uitspraak van Europese Commissie over Charleroi
easyJet is verheugd over de uitspraken van de Europese Commissie van
afgelopen dinsdag over de relatie tussen luchtvaartmaatschappijen en
publieke luchthavens.
Hoewel de huidige richtlijnen specifiek betrekking hebben op afspraken
tussen Ryanair en de luchthaven van Charleroi, betekenen zij goed
nieuws voor de hele low budget luchtvaartbranche.
easyJet, dat een ander bedrijfsmodel dan Ryanair hanteert, is van
mening dat de poging van de commissie om uniforme richtlijnen over
landingsrechten en tarieven voor heel Europa te formuleren, zal
bijdragen aan meer transparante afspraken tussen luchthavens en
luchtvaartmaatschappijen - of het nu low budget maatschappijen,
nationale luchtvaartmaatschappijen of charterdiensten zijn. De nieuwe
regels zorgen bovendien voor meer duidelijkheid en helpen veel
luchthavens die tot voor kort nog werden ontmoedigd om wettelijke
contracten met luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet te sluiten.
easyJet steunt de plannen van de Commissie om verschillen in tarieven
op publieke luchthavens toe te staan mits de gehanteerde procedure
transparant is en niet tot enige discriminatie leidt. easyJet
onderschrijft bovendien de principes van de commissie dat elk contract
tussen een luchthaven en een luchtvaartmaatschappij gebaseerd moet
zijn op het principe van de vrije marktwerking, transparant moet zijn
en door elk soort luchtvaartmaatschappij zonder enig onderscheid kan
worden afgesloten.
easyJet is ervan overtuigd dat geen enkele luchtvaartmaatschappij
(hetzij een traditionele maatschappij, een charterdienst of een low
budget maatschappij) mag worden uitgesloten van het verkrijgen van
differentiële tarieven - mits de tarieven in verhouding staan tot de
provisiekosten van de gebruikte diensten. Hierdoor zullen luchthavens
worden aangespoord om een infrastructuur te bieden die aan de
behoeften van verschillende gebruikers voldoet en de behoeften van de
markt weerspiegelt. Bovendien is in vergaderingen met de EC de
garantie gegeven dat deze uitspraken in toekomstige EU-regelgeving
zullen worden opgenomen.
Ray Webster, algemeen directeur van easyJet, zegt hierover:
"De nieuwe regelgeving is goed nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen
in Europa, omdat ermee een groot deel van de onzekerheid die al enige
tijd geleden de kop opstak in de Europese luchtvaartindustrie wordt
weggenomen. Uit de nieuwe regels blijkt bovendien een duidelijke
betrokkenheid bij de ontwikkeling van de low budget luchtvaartbranche.
"Er dient wel te worden vermeld dat de huidige uitspraken specifiek
betrekking hebben op Ryanair en Charleroi. Wij zijn er echter van
overtuigd dat de Europese Commissie deze uitspraak als basis zal
gebruiken voor richtlijnen op het gebied van de commerciële relatie
tussen luchtvaartmaatschappijen en publieke luchthavens. Wij verheugen
ons op een goede samenwerking met de EC de komende maanden voor de
opstelling van richtlijnen die dankzij verdere vernieuwingen en een
verhoogde efficiëntie op Europese luchthavens ten goede zullen komen
aan de consument.
"Wij willen er vooral voor zorgen dat de EC geen enkele
luchtvaartmaatschappij (hetzij een traditionele maatschappij, een
charterdienst of een low budget maatschappij) uitsluit van het
verkrijgen van differentiële tarieven - mits de tarieven in verhouding
staan tot de provisiekosten van de gebruikte diensten. De huidige
stand van zaken, waarbij hetzelfde vaste bedrag door de luchthaven
wordt berekend voor twee verschillende luchtvaartmaatschappijen die
vervolgens van heel verschillende services gebruik maken, draagt
alleen maar bij tot inefficiënte.
"Wij hopen dan ook dat de EC geen stappen zal ondernemen waardoor de
monopoliepositie van luchthavens in overheidsbezit verder wordt
versterkt. De invoer van een concurrerend prijzenstelsel voor
luchthavens is één van de grootste uitdagingen voor de Europese
luchtvaartindustrie en de EC dient ervoor te zorgen dat de nieuwe
richtlijnen luchthavens dwingen om zich tot nog efficiëntere
dienstverleners voor de luchtvaartmaatschappijen te ontwikkelen.
Vandaag de dag is de kloof tussen concurrerende privé-luchthavens en
inefficiënte publieke luchthavens buitensporig groot en onterecht."
easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd
easyJet