easyJet

reactie van easyJet op uitspraak van Europese Commissie over Charleroi

easyJet is verheugd over de uitspraken van de Europese Commissie van afgelopen dinsdag over de relatie tussen luchtvaartmaatschappijen en publieke luchthavens.

Hoewel de huidige richtlijnen specifiek betrekking hebben op afspraken tussen Ryanair en de luchthaven van Charleroi, betekenen zij goed nieuws voor de hele low budget luchtvaartbranche.

easyJet, dat een ander bedrijfsmodel dan Ryanair hanteert, is van mening dat de poging van de commissie om uniforme richtlijnen over landingsrechten en tarieven voor heel Europa te formuleren, zal bijdragen aan meer transparante afspraken tussen luchthavens en luchtvaartmaatschappijen - of het nu low budget maatschappijen, nationale luchtvaartmaatschappijen of charterdiensten zijn. De nieuwe regels zorgen bovendien voor meer duidelijkheid en helpen veel luchthavens die tot voor kort nog werden ontmoedigd om wettelijke contracten met luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet te sluiten.

easyJet steunt de plannen van de Commissie om verschillen in tarieven op publieke luchthavens toe te staan mits de gehanteerde procedure transparant is en niet tot enige discriminatie leidt. easyJet onderschrijft bovendien de principes van de commissie dat elk contract tussen een luchthaven en een luchtvaartmaatschappij gebaseerd moet zijn op het principe van de vrije marktwerking, transparant moet zijn en door elk soort luchtvaartmaatschappij zonder enig onderscheid kan worden afgesloten.

easyJet is ervan overtuigd dat geen enkele luchtvaartmaatschappij (hetzij een traditionele maatschappij, een charterdienst of een low budget maatschappij) mag worden uitgesloten van het verkrijgen van differentiële tarieven - mits de tarieven in verhouding staan tot de provisiekosten van de gebruikte diensten. Hierdoor zullen luchthavens worden aangespoord om een infrastructuur te bieden die aan de behoeften van verschillende gebruikers voldoet en de behoeften van de markt weerspiegelt. Bovendien is in vergaderingen met de EC de garantie gegeven dat deze uitspraken in toekomstige EU-regelgeving zullen worden opgenomen.

Ray Webster, algemeen directeur van easyJet, zegt hierover: "De nieuwe regelgeving is goed nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen in Europa, omdat ermee een groot deel van de onzekerheid die al enige tijd geleden de kop opstak in de Europese luchtvaartindustrie wordt weggenomen. Uit de nieuwe regels blijkt bovendien een duidelijke betrokkenheid bij de ontwikkeling van de low budget luchtvaartbranche.

"Er dient wel te worden vermeld dat de huidige uitspraken specifiek betrekking hebben op Ryanair en Charleroi. Wij zijn er echter van overtuigd dat de Europese Commissie deze uitspraak als basis zal gebruiken voor richtlijnen op het gebied van de commerciële relatie tussen luchtvaartmaatschappijen en publieke luchthavens. Wij verheugen ons op een goede samenwerking met de EC de komende maanden voor de opstelling van richtlijnen die dankzij verdere vernieuwingen en een verhoogde efficiëntie op Europese luchthavens ten goede zullen komen aan de consument.

"Wij willen er vooral voor zorgen dat de EC geen enkele luchtvaartmaatschappij (hetzij een traditionele maatschappij, een charterdienst of een low budget maatschappij) uitsluit van het verkrijgen van differentiële tarieven - mits de tarieven in verhouding staan tot de provisiekosten van de gebruikte diensten. De huidige stand van zaken, waarbij hetzelfde vaste bedrag door de luchthaven wordt berekend voor twee verschillende luchtvaartmaatschappijen die vervolgens van heel verschillende services gebruik maken, draagt alleen maar bij tot inefficiënte.

"Wij hopen dan ook dat de EC geen stappen zal ondernemen waardoor de monopoliepositie van luchthavens in overheidsbezit verder wordt versterkt. De invoer van een concurrerend prijzenstelsel voor luchthavens is één van de grootste uitdagingen voor de Europese luchtvaartindustrie en de EC dient ervoor te zorgen dat de nieuwe richtlijnen luchthavens dwingen om zich tot nog efficiëntere dienstverleners voor de luchtvaartmaatschappijen te ontwikkelen. Vandaag de dag is de kloof tussen concurrerende privé-luchthavens en inefficiënte publieke luchthavens buitensporig groot en onterecht."

easyJet.com
© 1997-2004 easyJet airline company ltd