Algemene Rekenkamer

Algemene Rekenkamer

- 4 februari 2004 -

Kloof tussen beleid en uitvoering

Beveiliging Defensie vertoonde lacunes

De beveiliging van militaire objecten bij Defensie voldoet niet aan de eisen. Een aantal objecten is te gemakkelijk toegankelijk en niet gescreend personeel kan kennisnemen van vertrouwelijke informatie. Omdat het gaat over gewichtige belangen van de staat, loopt de defensieorganisatie risico's. Dit bleek uit een onderzoek van de Algemene Rekenkamer. De minister heeft ten tijde van het onderzoek al maatregelen genomen om tekortkomingen te verhelpen. Dit staat in het rapport Beveiliging militaire objecten, dat de Algemene Rekenkamer vandaag uitbrengt.

De Algemene Rekenkamer heeft van april tot september 2003 onderzoek gedaan bij Defensie. Het onderzoek richtte zich op de fysieke en personele beveiliging. Fysieke beveiliging houdt in: de wacht voor de poort, het slot op de deur en het elektronische alarm. Bij 19 objecten (onder andere een zend- en ontvangstation, hoofdkwartieren, een vliegbasis, een brigade van de marechaussee, een kazerne, magazijnen en kantoren) heeft de Algemene Rekenkamer praktijktests uitgevoerd. De locaties/namen van de objecten worden, vanwege de veiligheid, niet openbaar gemaakt. Personele beveiliging is de screening van eigen en ingehuurd personeel, dat met vertrouwelijke informatie in aanraking komt. Dit is defensiebreed onderzocht.

Onvoldoende patrouilles en screening van personeel De Algemene Rekenkamer concludeerde dat zes van de 19 onderzochte objecten niet aan de minimale eisen voldeden die Defensie aan de fysieke beveiliging stelt. Ze constateerde onder andere dat er bij objecten niet voldoende gepatrouilleerd werd, noodzakelijke beveiligingsmaatregelen niet zijn getroffen, dat objecten eenvoudig toegankelijk zijn en dat sommige deuren open waren die beslist gesloten moeten zijn. In enkele gevallen was de situatie alarmerend.
Defensie heeft als regel dat extern personeel (dat bijvoorbeeld werkzaamheden aan objecten verricht) gescreend moet worden. Deze regeling werd slecht uitgevoerd. Ook de registratie van vertrouwensfuncties en de tijdige screening van personeel was bij verschillende onderdelen van Defensie slecht.
Zo werden bij twee van de acht onderdelen circa 50% van de vertrouwensfuncties vervuld door personen van wie de geldigheidsduur van de 'verklaring van geen bezwaar' was overschreden.

Toezicht op de beveiliging kan beter
Defensie heeft een Beveiligingsbeleid dat tot doel heeft de betrouwbaarheid van de bedrijfsprocessen te waarborgen. Er zijn beveiligingsnormen aan de hand waarvan objecten ingedeeld zijn in vier categorieën. Elk defensieonderdeel heeft een beveiligingscoördinator en per object veiligheidsfunctionarissen. De Beveiligingsautoriteit (een adviseur van de SG) is belast met het toezicht op de deugdelijkheid van de beveiliging bij Defensie. Deze functie was echter onvoldoende ingevuld, zowel qua personeel als inhoudelijk. De organisatieonderdelen van Defensie (marine, land- en luchtmacht, marechaussee e.d.) voeren hierdoor het beleid verschillend uit. Hoewel het beleid in opzet aanwezig is, loopt het in de uitvoering niet goed.

Minister neemt maatregelen
Gelet op de ernst van de bevindingen heeft de minister al ten tijde van het onderzoek maatregelen genomen. In zijn reactie stelt hij dat hij ervoor zal zorgen dat de fysieke beveiliging van militaire objecten in de praktijk goed wordt uitgevoerd. Verder gaat het ministerie inventariseren of de bevindingen ook voor de niet bezochte objecten gelden, en gaat het verbeterplannen maken. De minister verwacht dat ook de personele beveiliging eind 2004 op orde zal zijn.
De Algemene Rekenkamer volgt de ontwikkelingen met aandacht en zal over enige tijd een vervolgonderzoek uitvoeren.



Algemene Rekenkamer