Gemeente Haarlem


Aan de leden van het Algemeen Bestuur
van de Hulpverleningsdienst voor Kennemerland


Datum
Ons kenmerk
Onderwerp

3 februari 2004
BM mh 40028
Ammoniaktrein ontsporing d.d. 17 juni 2003


Naar aanleiding van een bericht op de voorpagina van het Haarlems Dagblad van
2 februari 2004 (met een vervolg op de stadspagina) dat "Haarlem ontsnapte
aan een ramp" toen er op 17 juni 2003 een wagon met ammoniak ontspoorde
bij Haarlemmerliede willen wij u graag de juiste gegevens over dit incident voorleggen. (1)


Na onderzoek van de bevoegde instanties zijn de ammoniakwagons in de nacht
van 18 op 19 juni 2003 met lage snelheid en onder voortdurende begeleiding en
controle naar het Corus terrein gebracht. De Inspectie Verkeer en Waterstaat,
divisie vervoer, ondermeer verantwoordelijk voor het vervoer van gevaarlijke
stoffen over het spoor, heeft tevoren schriftelijk verklaard dat dit transport
veilig kon worden uitgevoerd.

Naar aanleiding van later door ons nader gestelde vragen over eventuele beschadigingen aan de wagon antwoordt de Inspectie dat toen de wagon op de rails was gezet er een inspectie is uitgevoerd naar de technische staat van de ketelwagen om vast te stellen of er beschadigingen aan de ketel en bijbehorende appendages waren.
Bij deze inspectie, waarbij onder meer is gelet op de technische specificaties (zoals voetkleppen, leidingen en afsluiters) in relatie tot de te vervoeren gevaarlijke stof zijn geen onregelmatigheden geconstateerd.
De voetkleppen en eindafsluiters bleken goed te werken waardoor tijdens het transport geen vloeistof in de dampretourleiding is terechtgekomen. De inspectie concludeert (opnieuw) dat het vervoer naar het bedrijfsterrein Corus veilig kon plaatsvinden.


Al eerder, in juli 2003, zijn over dit incident vragen beantwoord van de fractie van de SP van de
raad van Haarlem en is de Provinciale Staten van Noord-Holland.


De opmerking in het Evaluatierapport over de ontsporing, gemaakt in bijlage F,
dat "Kennemerland aan een ramp is ontsnapt" moet alsvolgt gezien worden.


De opmerking staat onder een kort theoretisch overzicht van de mogelijke type
scenario's bij het vrijkomen van ammoniak bij het stukgaan van een
ketelwagen. De gevolgen van zo'n ramp kunnen erg zijn. Niet voor niets staat
een ramp veroorzaakt door ontsnapte ammoniak bovenaan in onze inventarisatie van risico's in onze regio.
Er is echter bij de onderhavige ontsporing geen sprake geweest van een kapotte
ketel en van gevaar, zo is destijds en later door de Inspectie van Verkeer en
Waterstaat vastgesteld.
Er is dus op de bewuste datum geen sprake geweest van aan een ramp
ontsnappen.

Een feit blijft dat in algemene zin het risico op een ramp met ammoniak tot nul daalt wanneer de transporten kunnen worden beëindigd.
Ondermeer door de Commissaris van de Koningin in de provincie Noord-Holland is bij de Minister van Verkeer en Waterstaat aandacht gevraagd voor de problematiek van het ammoniaktransport.

Wij betreuren het dat in de krant de indruk is gewekt dat Haarlem en de omgeving aan een ramp zijn ontsnapt. Bovenstaande informatie is ook aan de verslaggevers van Haarlems Dagblad verstrekt. Niet te min hebben zij op de voorpagina een naar strekking en inhoud onjuist bericht gepubliceerd. De nuancering op de stadspagina is daarna weinig effectief.

Wij hopen u met het bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd.


Het dagelijks bestuur van de HDK,


R.G.E. de Bruin J.J.H. Pop
Secretaris, voorzitter,


---- --

Aan de leden van de Gemeenteraad van Haarlem


Gemeente Haarlem

Mr. J.J.H. Pop
burgemeester


Retouradres Postbus 511 2003 PB Haarlem


Retouradres
Datum
Contactpersoon
Onderwerp

4 februari 2004
BMmh 40029
Ammoniakwagon.


Geachte leden,

Hierbij bied ik u ter informatie een afschrift van een brief aan over de ontsporing van de ammoniakwagon in juni 2003.
Ik verwijs gaarne naar de inhoud en hoop u voldoende geïnformeerd te hebben.


Met vriendelijke groet,


mr. J.J.H. Pop


---- --