Geboren
Op 28 januari 2004 is geboren: Sep Kenneth zoon van J.A. Willemsen en
M.I. Zeep..
Raadsvergadering
Maandag 9 februari 2004, aanvang 20.15 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis. De volgende onderwerpen zullen onder andere worden
besproken:
* Voorstel tot wijziging Verordening op het correctief raadgevend
referendum.
* Wijziging Verordening op de raadscommissies 2002 en het Reglement
van Orde Gemeentraad Westervoort 2002.
* Samenstelling raadscommissies en benoeming voorzitters en
plaatsvervangers.
* Vaststelling Algemene plaatselijke verordening gemeente
Westervoort 2004.
* Vaststellen Verordening algemene bijstandsnormen.
* Vaststellen plan van aanpak Wijkgericht werken 2004 en volgende
jaren.
* Verstrekken van een geldlening aan Sportclub Westervoort.
* Vaststellen partiële herziening van de voorschriften van de
bestemmingsplannen Mosterdhof, Naederhuizen, Het Centrumplan,
Hoogeind en de Ganzenpoel betreffende terrassen.
* Begrotingswijzigingen.
Wellicht wordt nog een agendapunt toegevoegd, nl.: Nota Planning en
Control. Hierover dient het presidium echter nog een besluit over te
nemen.
De begrotingswijzigingen liggen voor belangstellenden ter inzage en
zijn verkrijgbaar bij bureau financiën. De agenda en bijbehorende
stukken liggen ter inzage in de tervisiekamer van het gemeentehuis.
Bouwaanvragen:
* Vrouwenslag 30, plaatsen bouwkeet
* Klapstraat 227a, uitbreiden woning
Verleende bouwvergunningen:
* Lange Gewant 18, uitbreiden woning
* Waemelslant 100, uitbreiden woning/ plaatsen carport
* Emmerik 54, wijziging uitbreiding achter woning
Verleende sloopvergunning:
* Rijndijk 21a t/m 21h, slopen 8 sanitaire units
Rectificatie geweigerde bouwvergunning:
* Waemelslant 160, vergroten dakkapel (niet huisnummer 116)
Geweigerde bouwvergunning:
* Dorpsplein, plaatsen 3 (AH-logo)vlaggenmasten
Overige verleende vergunningen
* Gemeente Westervoort voor het kappen van 2 treurberken voor
Koeweide 118 en 124.
* vergunning verleend aan OBS De Verrekijker (locatie Jan Ligthart)
organiseren loterij waarvan de trekking plaatsvindt op 3 april
2004
* vergunning verleend aan Zorgverzekeraar VGZ - Wyborgh
Stratenvolleybal ophangen spandoek locatie Dorpstraat/Zuidelijke
parallelweg van 29 februari tot en met 9 maart en van 7 tot en met
16 mei 2004 t.b.v. aankondiging stratenvolleybal en de
inschrijving.
* drank-en horecavergunning voor het uitoefenen van een
horecabedrijf met voorschriften en beperkingen aan AVW'66, en de
Vereniging Voor Ouderen
Inspraak "Welstandsnota Westervoort"
Inleiding
Over smaak valt niet te twisten. Deze uitspraak wordt nog wel eens
gebruikt als er weer eens een discussie wordt gevoerd tussen een
aanvrager en de gemeente over het uiterlijk van een bouwplan. Gebleken
is dat er duidelijk wel over smaak wordt getwist. Vaak is het ook
moeilijk uit te leggen waarom iets als mooi of lelijk wordt gezien.
Eigenlijk zouden daar duidelijke regels voor moeten zijn, dan weet
iedereen waar die aan toe is. Voor sommige wijken zijn in Westervoort
al regels ontwikkeld (beeldkwaliteitsplannen, welstandsrichtlijnen).
Veelal is dat gebeurd bij nieuwbouwlocaties. Een dergelijke
ontwikkeling heeft bij de meeste gemeenten plaatsgevonden. Onze
regering vindt dat niet genoeg en is van mening dat er regels moeten
komen voor het gehele grondgebied van elke gemeente. Aangezien die
regels verplicht zijn per 1 juli a.s. zal iedere gemeente voor die
tijd een welstandsbeleid moeten hebben ontwikkeld, vastgelegd in een
welstandsnota. Het ontwikkelen van een welstandsbeleid is een
moeilijke aangelegenheid, omdat er een gulden middenweg gezocht moet
worden tussen zeer globale richtlijnen (teveel speelruimte, te weinig
duidelijkheid) en nauw omschreven regels (te weinig speelruimte, te
weinig ruimte voor creativiteit).
Uw mening stellen wij op prijs
Wij willen u graag betrekken bij de totstandkoming van onze
welstandsnota. Om gericht met u in gesprek te kunnen gaan hebben wij,
met inschakeling van de nodige deskundigheid, zo zorgvuldig mogelijk
een concept voor deze welstandsnota ontwikkeld. In hoofdzaak bestaat
de welstandsnota uit 2 delen. Het eerste deel beschrijft het doel van
de nota, de organisatie van de welstandszorg (uitvoeringswijze,
adviserende instantie), algemene welstandsrichtlijnen en richtlijnen
per deelgebied (Westervoort is daartoe opgedeeld in 7 deelgebieden).
Het tweede deel geeft een aantal sneltoetsrichtlijnen aan. Als een
bouwplan aan de laatstgenoemde richtlijnen voldoet is de kans op een
positieve welstandsbeoordeling vrij groot, e.e.a. afhankelijk van het
gebied waarin de bouwactiviteit is gewenst. In een aantal gebieden
wordt namelijk een zware welstandstoetsing gehanteerd, hetgeen inhoudt
dat een bouwplan aan hoge eisen zal dienen te voldoen. Het concept van
de welstandsnota wordt ter inzage gelegd voor 4 weken
(inspraakperiode) en gepresenteerd op een informatieavond. U krijgt de
gelegenheid om vragen te stellen en uw mening te geven. Daarnaast kunt
u uw schriftelijke reactie geven binnen de inspraakperiode.
Status welstandsnota
Wanneer de welstandsnota door de gemeenteraad is vastgesteld is deze
een bindend richtsnoer voor het welstandsbeleid in Westervoort. Bij
zeer hoge uitzondering zal afgeweken kunnen worden van de richtlijnen,
maar dat zal bijzonder grondig gemotiveerd moeten worden.
Wettelijke basis
De welstandsnota is gebaseerd op artikel 12a van de per 1 januari 2003
gewijzigde Woningwet. In deze nota worden de beleidsregels vastgelegd
met daarin de criteria die wij gaan toepassen bij onze
welstandsbeoordeling van de bouwplannen.
Inspraakprocedure
De desbetreffende stukken liggen vanaf donderdag 5 februari 2004 tot
donderdag 4 maart 2004 voor inspraak ter inzage. Inzage is mogelijk in
het gemeentehuis bij de afdeling Ruimte & Samenleving: - op alle
werkdagen gedurende de openingstijden van 08.00 tot 12.30 uur en op
afspraak tussen 14.00 en 16.00 uur; - op maandagavond op afspraak
tussen 18.00 en 20.00 uur. Een kopie van de stukken kunt u tegen
betaling verkrijgen. De kosten daarvan, bepaald op basis van de
gemeentelijke legesverordening, kunnen echter behoorlijk kunnen
oplopen. Daarom bieden wij de mogelijkheid om de stukken ook in te
zien op de gemeentelijke internetsite: www.westervoort.nl. U kijkt dan
bij "Westervoort werkt aan" en vervolgens bij "welstandsnota".
Gedurende de genoemde inspraakperiode kunt u schriftelijk en
gemotiveerd uw reactie indienen bij burgemeester en wethouders van
Westervoort, Postbus 40, 6930 AA te Westervoort.
Inspraakavond
Tijdens de inspraaktermijn wordt een informele informatieavond
gehouden op donderdag 12 februari 2004 van 20.00 tot 22.00 uur in de
raadszaal van het gemeentehuis. Deze informatieavond begint met een
korte presentatie. Aan de hand van de presentatie wordt de gelegenheid
geboden voor vragen en opmerkingen. Vervolgens is er ruimte voor de
uitwisseling van gedachten en meningen met onder meer de leden van de
projectgroep die zich met de opstelling van het concept bezig hebben
gehouden.
Verslaglegging/klachtrecht inspraakprocedure
Van de inspraakprocedure wordt een verslag gemaakt. Zo mogelijk kan
dat er toe leiden dat de welstandsnota zal worden aangepast. Het
verslag wordt na het einde van de inspraakprocedure ter inzage gelegd.
Vervolgprocedure
Na afloop van de inspraakprocedure wordt de (eventueel aangepaste)
welstandsnota vastgesteld en bekendgemaakt. Pas dan treedt de
welstandsnota in werking. Voor nadere informatie en/of het maken van
een afspraak kunt u contact opnemen met de heer F.J. Best, afdeling
Ruimte & Samenleving, telefonisch bereikbaar onder 026-3179511, of via
e-mail: ferjo.best@westervoort.nl.
VERKEERSBESLUIT T.B.V. CARNAVALSOPTOCHT
Het hoofd van de afdeling Openbare Werken maakt bekend dat hij in
verband met de jaarlijks te houden carnavalsoptocht besloten heeft
tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.
De maatregelen gelden op zondag 15 februari 2004 en hebben betrekking
op:
1. Het afsluiten van de navolgende weggedeelte voor doorgaand
verkeer behalve voetgangers:
· de Dorpstraat, vanaf de Zuidelijke Parallelweg tot de
Rijndijk vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur;
· de Vredenburgstraat, gedeelte Schoolstraat Klapstraat vanaf
11.00 uur tot 18.00 uur.
2. Het instellen van een stopverbod aan beide zijden van de
Rijndijk, gedeelte vanaf Dorpstraat tot huisnummer 23;
3. Het instellen van een parkeerverbod op de navolgende wegen
en/of weggedeelten aan beide zijden van de rijbaan:
· Dorpstraat;
· Klapstraat (gedeelte Rijndijk Broeklanden);
· Van de Hoevensstraat;
· Emmerik;
· Liemersallee (gedeelte Klapstraat Kreytierstraat);
· Kreytierstraat;
· Vredenburgstraat;
· Veerdam (gedeelte Klapstraat IJsseldijk);
4. De onder 3. genoemde wegen zijn tijdelijk gesloten voor het
verkeer gedurende de tijdstippen waarop de optocht daarvan tussen
plusminus 12.00 uur en plusminus 16.00 uur gebruik maakt;
5. De lijndienstvoering van het openbaar vervoer zal worden
omgeleid via de Hamersestraat Dorpstraat. Voor de daarbij te handhaven
bushalten en tijdelijke bushalten wordt verwezen naar een
afzonderlijke publicatie
Werken in Duitsland
Werkt u in Duitsland maar woont u in Nederland? Dan is het spreekuur
van de Euregio Rijn-Waal interessant voor u! Iedere maand geven Duitse
en Nederlandse experts gratis antwoord op uw vragen over pensioenen,
belastingen en sociale verzekeringen. Ook kunt u terecht voor
informatie over werkeloosheidsuitkeringen, zwangerschapsverlof en
kinderbijslag.
De spreekuren worden iedere 2e dinsdag van de maand georganiseerd,
afwisselend in Nijmegen en Kleef.
Het eerstkomende spreekuur vindt plaats op dinsdag 10 februari 2004 in
Nijmegen. U bent welkom tussen 09.30 en 12.30 uur bij bureau voor
Duitse Zaken, Takenhofplein 4 te Nijmegen.
Servicelijn
Inzage besluitenlijsten raad, raadscommissies en college
In 2003 is in werking getreden de aanpassingswet dualisering
gemeentebestuur.
Het belangrijkste gevolg van deze aanpassingswet is, dat het college
van burgemeester en wethouders, de raad en de raadscommissies
verplicht zijn om de besluitenlijsten van hun vergaderingen openbaar
te maken, tenzij geheimhouding is opgelegd of als het gaat om
informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar
belang.
Binnen onze gemeente was het al gebruikelijk dat de besluitenlijsten
van de raad en de raadscommissies ter inzage werden gelegd. Sinds
voornoemde datum worden dus ook de besluitenlijsten van het college
ter inzage gelegd. Inzage kunt u verkrijgen op het gemeentehuis,
tervisiekamer, wekelijks vanaf donderdagochtend tijdens de
gebruikelijke openingstijden (zie gemeentegids).
Gemeente Westervoort