Gemeente Westervoort

Geboren

Op 28 januari 2004 is geboren: Sep Kenneth zoon van J.A. Willemsen en M.I. Zeep..

Raadsvergadering

Maandag 9 februari 2004, aanvang 20.15 uur in de raadzaal van het gemeentehuis. De volgende onderwerpen zullen onder andere worden besproken:

* Voorstel tot wijziging Verordening op het correctief raadgevend referendum.

* Wijziging Verordening op de raadscommissies 2002 en het Reglement van Orde Gemeentraad Westervoort 2002.

* Samenstelling raadscommissies en benoeming voorzitters en plaatsvervangers.

* Vaststelling Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort 2004.

* Vaststellen Verordening algemene bijstandsnormen.
* Vaststellen plan van aanpak Wijkgericht werken 2004 en volgende jaren.

* Verstrekken van een geldlening aan Sportclub Westervoort.
* Vaststellen partiële herziening van de voorschriften van de bestemmingsplannen Mosterdhof, Naederhuizen, Het Centrumplan, Hoogeind en de Ganzenpoel betreffende terrassen.
* Begrotingswijzigingen.

Wellicht wordt nog een agendapunt toegevoegd, nl.: Nota Planning en Control. Hierover dient het presidium echter nog een besluit over te nemen.

De begrotingswijzigingen liggen voor belangstellenden ter inzage en zijn verkrijgbaar bij bureau financiën. De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage in de tervisiekamer van het gemeentehuis.

Bouwaanvragen:

* Vrouwenslag 30, plaatsen bouwkeet

* Klapstraat 227a, uitbreiden woning

Verleende bouwvergunningen:

* Lange Gewant 18, uitbreiden woning

* Waemelslant 100, uitbreiden woning/ plaatsen carport
* Emmerik 54, wijziging uitbreiding achter woning Verleende sloopvergunning:

* Rijndijk 21a t/m 21h, slopen 8 sanitaire units

Rectificatie geweigerde bouwvergunning:

* Waemelslant 160, vergroten dakkapel (niet huisnummer 116)

Geweigerde bouwvergunning:

* Dorpsplein, plaatsen 3 (AH-logo)vlaggenmasten Overige verleende vergunningen


* Gemeente Westervoort voor het kappen van 2 treurberken voor Koeweide 118 en 124.

* vergunning verleend aan OBS De Verrekijker (locatie Jan Ligthart) organiseren loterij waarvan de trekking plaatsvindt op 3 april 2004

* vergunning verleend aan Zorgverzekeraar VGZ - Wyborgh Stratenvolleybal ophangen spandoek locatie Dorpstraat/Zuidelijke parallelweg van 29 februari tot en met 9 maart en van 7 tot en met 16 mei 2004 t.b.v. aankondiging stratenvolleybal en de inschrijving.

* drank-en horecavergunning voor het uitoefenen van een horecabedrijf met voorschriften en beperkingen aan AVW'66, en de Vereniging Voor Ouderen
Inspraak "Welstandsnota Westervoort"
Inleiding
Over smaak valt niet te twisten. Deze uitspraak wordt nog wel eens gebruikt als er weer eens een discussie wordt gevoerd tussen een aanvrager en de gemeente over het uiterlijk van een bouwplan. Gebleken is dat er duidelijk wel over smaak wordt getwist. Vaak is het ook moeilijk uit te leggen waarom iets als mooi of lelijk wordt gezien. Eigenlijk zouden daar duidelijke regels voor moeten zijn, dan weet iedereen waar die aan toe is. Voor sommige wijken zijn in Westervoort al regels ontwikkeld (beeldkwaliteitsplannen, welstandsrichtlijnen). Veelal is dat gebeurd bij nieuwbouwlocaties. Een dergelijke ontwikkeling heeft bij de meeste gemeenten plaatsgevonden. Onze regering vindt dat niet genoeg en is van mening dat er regels moeten komen voor het gehele grondgebied van elke gemeente. Aangezien die regels verplicht zijn per 1 juli a.s. zal iedere gemeente voor die tijd een welstandsbeleid moeten hebben ontwikkeld, vastgelegd in een welstandsnota. Het ontwikkelen van een welstandsbeleid is een moeilijke aangelegenheid, omdat er een gulden middenweg gezocht moet worden tussen zeer globale richtlijnen (teveel speelruimte, te weinig duidelijkheid) en nauw omschreven regels (te weinig speelruimte, te weinig ruimte voor creativiteit).

Uw mening stellen wij op prijs
Wij willen u graag betrekken bij de totstandkoming van onze welstandsnota. Om gericht met u in gesprek te kunnen gaan hebben wij, met inschakeling van de nodige deskundigheid, zo zorgvuldig mogelijk een concept voor deze welstandsnota ontwikkeld. In hoofdzaak bestaat de welstandsnota uit 2 delen. Het eerste deel beschrijft het doel van de nota, de organisatie van de welstandszorg (uitvoeringswijze, adviserende instantie), algemene welstandsrichtlijnen en richtlijnen per deelgebied (Westervoort is daartoe opgedeeld in 7 deelgebieden). Het tweede deel geeft een aantal sneltoetsrichtlijnen aan. Als een bouwplan aan de laatstgenoemde richtlijnen voldoet is de kans op een positieve welstandsbeoordeling vrij groot, e.e.a. afhankelijk van het gebied waarin de bouwactiviteit is gewenst. In een aantal gebieden wordt namelijk een zware welstandstoetsing gehanteerd, hetgeen inhoudt dat een bouwplan aan hoge eisen zal dienen te voldoen. Het concept van de welstandsnota wordt ter inzage gelegd voor 4 weken (inspraakperiode) en gepresenteerd op een informatieavond. U krijgt de gelegenheid om vragen te stellen en uw mening te geven. Daarnaast kunt u uw schriftelijke reactie geven binnen de inspraakperiode.

Status welstandsnota
Wanneer de welstandsnota door de gemeenteraad is vastgesteld is deze een bindend richtsnoer voor het welstandsbeleid in Westervoort. Bij zeer hoge uitzondering zal afgeweken kunnen worden van de richtlijnen, maar dat zal bijzonder grondig gemotiveerd moeten worden.

Wettelijke basis
De welstandsnota is gebaseerd op artikel 12a van de per 1 januari 2003 gewijzigde Woningwet. In deze nota worden de beleidsregels vastgelegd met daarin de criteria die wij gaan toepassen bij onze welstandsbeoordeling van de bouwplannen.

Inspraakprocedure
De desbetreffende stukken liggen vanaf donderdag 5 februari 2004 tot donderdag 4 maart 2004 voor inspraak ter inzage. Inzage is mogelijk in het gemeentehuis bij de afdeling Ruimte & Samenleving: - op alle werkdagen gedurende de openingstijden van 08.00 tot 12.30 uur en op afspraak tussen 14.00 en 16.00 uur; - op maandagavond op afspraak tussen 18.00 en 20.00 uur. Een kopie van de stukken kunt u tegen betaling verkrijgen. De kosten daarvan, bepaald op basis van de gemeentelijke legesverordening, kunnen echter behoorlijk kunnen oplopen. Daarom bieden wij de mogelijkheid om de stukken ook in te zien op de gemeentelijke internetsite: www.westervoort.nl. U kijkt dan bij "Westervoort werkt aan" en vervolgens bij "welstandsnota". Gedurende de genoemde inspraakperiode kunt u schriftelijk en gemotiveerd uw reactie indienen bij burgemeester en wethouders van Westervoort, Postbus 40, 6930 AA te Westervoort.

Inspraakavond
Tijdens de inspraaktermijn wordt een informele informatieavond gehouden op donderdag 12 februari 2004 van 20.00 tot 22.00 uur in de raadszaal van het gemeentehuis. Deze informatieavond begint met een korte presentatie. Aan de hand van de presentatie wordt de gelegenheid geboden voor vragen en opmerkingen. Vervolgens is er ruimte voor de uitwisseling van gedachten en meningen met onder meer de leden van de projectgroep die zich met de opstelling van het concept bezig hebben gehouden.

Verslaglegging/klachtrecht inspraakprocedure
Van de inspraakprocedure wordt een verslag gemaakt. Zo mogelijk kan dat er toe leiden dat de welstandsnota zal worden aangepast. Het verslag wordt na het einde van de inspraakprocedure ter inzage gelegd.

Vervolgprocedure
Na afloop van de inspraakprocedure wordt de (eventueel aangepaste) welstandsnota vastgesteld en bekendgemaakt. Pas dan treedt de welstandsnota in werking. Voor nadere informatie en/of het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de heer F.J. Best, afdeling Ruimte & Samenleving, telefonisch bereikbaar onder 026-3179511, of via e-mail: ferjo.best@westervoort.nl.

VERKEERSBESLUIT T.B.V. CARNAVALSOPTOCHT

Het hoofd van de afdeling Openbare Werken maakt bekend dat hij in verband met de jaarlijks te houden carnavalsoptocht besloten heeft tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen.

De maatregelen gelden op zondag 15 februari 2004 en hebben betrekking op:


1. Het afsluiten van de navolgende weggedeelte voor doorgaand verkeer behalve voetgangers:

· de Dorpstraat, vanaf de Zuidelijke Parallelweg tot de Rijndijk vanaf 11.00 uur tot 16.00 uur;

· de Vredenburgstraat, gedeelte Schoolstraat Klapstraat vanaf 11.00 uur tot 18.00 uur.


2. Het instellen van een stopverbod aan beide zijden van de Rijndijk, gedeelte vanaf Dorpstraat tot huisnummer 23;


3. Het instellen van een parkeerverbod op de navolgende wegen en/of weggedeelten aan beide zijden van de rijbaan:

· Dorpstraat;

· Klapstraat (gedeelte Rijndijk Broeklanden);

· Van de Hoevensstraat;

· Emmerik;

· Liemersallee (gedeelte Klapstraat Kreytierstraat);

· Kreytierstraat;

· Vredenburgstraat;

· Veerdam (gedeelte Klapstraat IJsseldijk);


4. De onder 3. genoemde wegen zijn tijdelijk gesloten voor het verkeer gedurende de tijdstippen waarop de optocht daarvan tussen plusminus 12.00 uur en plusminus 16.00 uur gebruik maakt;


5. De lijndienstvoering van het openbaar vervoer zal worden omgeleid via de Hamersestraat Dorpstraat. Voor de daarbij te handhaven bushalten en tijdelijke bushalten wordt verwezen naar een afzonderlijke publicatie

Werken in Duitsland

Werkt u in Duitsland maar woont u in Nederland? Dan is het spreekuur van de Euregio Rijn-Waal interessant voor u! Iedere maand geven Duitse en Nederlandse experts gratis antwoord op uw vragen over pensioenen, belastingen en sociale verzekeringen. Ook kunt u terecht voor informatie over werkeloosheidsuitkeringen, zwangerschapsverlof en kinderbijslag.

De spreekuren worden iedere 2e dinsdag van de maand georganiseerd, afwisselend in Nijmegen en Kleef.

Het eerstkomende spreekuur vindt plaats op dinsdag 10 februari 2004 in Nijmegen. U bent welkom tussen 09.30 en 12.30 uur bij bureau voor Duitse Zaken, Takenhofplein 4 te Nijmegen.

Servicelijn

Inzage besluitenlijsten raad, raadscommissies en college

In 2003 is in werking getreden de aanpassingswet dualisering gemeentebestuur.

Het belangrijkste gevolg van deze aanpassingswet is, dat het college van burgemeester en wethouders, de raad en de raadscommissies verplicht zijn om de besluitenlijsten van hun vergaderingen openbaar te maken, tenzij geheimhouding is opgelegd of als het gaat om informatie waarvan openbaarmaking in strijd is met het openbaar belang.

Binnen onze gemeente was het al gebruikelijk dat de besluitenlijsten van de raad en de raadscommissies ter inzage werden gelegd. Sinds voornoemde datum worden dus ook de besluitenlijsten van het college ter inzage gelegd. Inzage kunt u verkrijgen op het gemeentehuis, tervisiekamer, wekelijks vanaf donderdagochtend tijdens de gebruikelijke openingstijden (zie gemeentegids).