FENIT

Nederland~ICT introduceert Label ICT-bedrijf voor het Onderwijs

04-02-2004 Nederland~ICT en de Stichting ICT op School hebben het initiatief genomen voor de Kwaliteitsregeling ICT-bedrijf voor het Onderwijs.

Doel van deze regeling is de communicatie tussen school en ICT-bedrijf te verbeteren, door middel van het verhelderen van wederzijdse verwachtingen.

Onderwijs van goede kwaliteit is essentieel voor de Nederlandse informatiesamenleving en kenniseconomie. Indien in het onderwijs goed gebruik van de mogelijkheden van ICT wordt gemaakt, kunnen zowel leerling, docent, als school beter functioneren. In de praktijk blijkt echter dat veel scholen onvoldoende zicht hebben op de producten en diensten van ICT-leveranciers. Anderzijds hebben veel ICT-bedrijven onvoldoende zicht op de vraag en eisen vanuit het onderwijs. Gevolg is dat sommige ICT-projecten niet erg succesvol zijn. De school had een andere verwachting over het eindresultaat, het ICT- bedrijf begrijpt niet wat de school nu precies bedoelde en wilde.

Om dit knelpunt te verminderen hebben de Stichting ICT op School en Nederland~ICT het initiatief genomen voor de Kwaliteitsregeling ICT-bedrijf voor het Onderwijs. Bedrijven die voldoen aan de kwaliteitsregeling, zijn gerechtigd tot het voeren van het Label ICT-bedrijf voor het Onderwijs. Deze kwaliteitsregeling heeft primair tot doel de communicatie tussen school en ICT bedrijf te verbeteren. In feite gaat het om het managen van wederzijdse verwachtingen: als de communicatie goed is en de dienstverlening zoals overeengekomen, zal zowel de klantentevredenheid als de leverancierstevredenheid toenemen. Tevens verklaren ICT-bedrijven door het voldoen aan de kwaliteitsregeling, dat zij een professionele standaard hanteren. De Kwaliteitsregeling is met name gericht op het primair en voortgezet onderwijs.