Nederland~ICT introduceert Label ICT-bedrijf voor het Onderwijs
04-02-2004 Nederland~ICT en de Stichting ICT op School hebben het
initiatief genomen voor de Kwaliteitsregeling ICT-bedrijf voor het
Onderwijs.
Doel van deze regeling is de communicatie tussen school en ICT-bedrijf
te verbeteren, door middel van het verhelderen van wederzijdse
verwachtingen.
Onderwijs van goede kwaliteit is essentieel voor de Nederlandse
informatiesamenleving en kenniseconomie. Indien in het onderwijs goed
gebruik van de mogelijkheden van ICT wordt gemaakt, kunnen zowel
leerling, docent, als school beter functioneren. In de praktijk blijkt
echter dat veel scholen onvoldoende zicht hebben op de producten en
diensten van ICT-leveranciers. Anderzijds hebben veel ICT-bedrijven
onvoldoende zicht op de vraag en eisen vanuit het onderwijs. Gevolg is
dat sommige ICT-projecten niet erg succesvol zijn. De school had een
andere verwachting over het eindresultaat, het ICT- bedrijf begrijpt
niet wat de school nu precies bedoelde en wilde.
Om dit knelpunt te verminderen hebben de Stichting ICT op School en
Nederland~ICT het initiatief genomen voor de Kwaliteitsregeling
ICT-bedrijf voor het Onderwijs. Bedrijven die voldoen aan de
kwaliteitsregeling, zijn gerechtigd tot het voeren van het Label
ICT-bedrijf voor het Onderwijs. Deze kwaliteitsregeling heeft primair
tot doel de communicatie tussen school en ICT bedrijf te verbeteren.
In feite gaat het om het managen van wederzijdse verwachtingen: als de
communicatie goed is en de dienstverlening zoals overeengekomen, zal
zowel de klantentevredenheid als de leverancierstevredenheid toenemen.
Tevens verklaren ICT-bedrijven door het voldoen aan de
kwaliteitsregeling, dat zij een professionele standaard hanteren. De
Kwaliteitsregeling is met name gericht op het primair en voortgezet
onderwijs.
FENIT