Openbaar Ministerie

4 februari 2004

Slachtofferzorg

Slachtoffers van misdrijven willen graag op de hoogte blijven van het verloop van de zaak die tegen de dader loopt. Sinds 2002 heeft het Rotterdamse parket daarvoor een speciaal Informatiepunt Slachtoffers. Slachtoffers kunnen zich daar laten registreren en worden vervolgens vanuit dat punt geïnformeerd. Vorig jaar, het eerste volledige jaar dat het informatiepunt operatief was, vroegen bijna 4800 slachtoffers van de in totaal ongeveer 13.000 daarom. Aan hen werden in de loop van het jaar ruim 32.000 brieven verstuurd.

Het Rotterdamse parket stelde zich in 2003 eveneens ten doel met 2 procent van de slachtoffers een persoonlijk gesprek te voeren. Beleid is om in principe de slachtoffers van een zedenmisdrijf de gelegenheid te bieden een persoonlijk gesprek met de officier van justitie te hebben. Voor andere geweldsdelicten maakt de officier een afweging. In 2003 is met 87 slachtoffers een persoonlijk gesprek gevoerd. In de komende jaren zal het aantal gesprekken fors stijgen.

Het aantal verzoeken om schadebemiddeling is het afgelopen jaar flink gestegen, van 483 in 2002 naar 723 in 2003. Niettemin is het het afgelopen jaar gelukt ongeveer 60 procent van de schadebemiddelingsverzoeken succesvol af te ronden. Het parket Rotterdam voldoet daarmee ruimschoots aan de door het College van Procureurs-Generaal gestelde doelstelling (40%).