Raad voor het openbaar bestuur

Datum laatste wijziging: 4 februari 2004

Advies 'Naar meer herkenbare kandidaten' verschenen Met het advies 'Naar meer herkenbare kandidaten' geeft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) gevolg aan de adviesaanvraag van 28 november 2003 van de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, de heer De Graaf. In dit advies geeft de Raad commentaar op de hoofdlijnennotitie 'Naar een sterker parlement'. In het advies worden enerzijds de verschillende elementen van het kabinetsvoorstel, zoals een open landelijke lijst, de niet-verenigbaarheid van kandidaatschappen en niet-overdraagbaarheid van de districtsstem besproken. Anderzijds komt er een aantal alternatieve kiesstelsels aan bod. Het advies wordt afgesloten met twee bijlagen, waarin op een aantal extra kiesstelsels en manieren waarop districtskandidaten kunnen worden verkozen, wordt ingegaan. Het advies en persbericht zijn hier te downloaden.

Uit de vergadering van de Rob op 22 januari 2004 De Raad voor het openbaar bestuur heeft in zijn vergadering op 22 januari jl. gesproken over een conceptadvies inzake de Hoofdlijnennotitie 'Naar een sterker parlement' over het kiesstelsel. Op korte termijn zal het advies worden afgerond en worden uitgebracht aan de minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. Een ander onderwerp waarover de Raad zich heeft gebogen is de 'organisatiecultuur in de rijksdienst'. De Raad is voornemens in zijn volgende vergadering het desbetreffende advies af te ronden. Ten slotte heeft de Raad gesproken over de opzet voor een advies betreffende het thema 'Andere overheid en rechtsstaat'.

Advies 'Andere openbare lichamen in de Grondwet' verschenen Met het advies 'Andere openbare lichamen in de Grondwet' sluit de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) het adviestraject af over 'modernisering van hoofdstuk 7 Grondwet'. Dit advies handelt over de 'overige' onderwerpen die thans geregeld zijn in hoofdstuk 7 van de Grondwet dan wel daarin thuis (kunnen) horen: waterschappen, openbare lichamen voor beroep en bedrijf en andere openbare lichamen, samenwerking tussen openbare lichamen, regionaal bestuur en zelfstandige bestuursorganen (thans niet grondwettelijk geregeld). Ook wordt ingegaan op het huidige artikel 136 Grondwet, dat gaat over de beslechting door de Kroon van geschillen tussen openbare lichamen. Het advies wordt gecompleteerd met een Proeve voor een nieuw hoofdstuk 7 van de Grondwet. Het advies is hier te downloaden.

Nieuw lid van de Raad
Per 1 januari 2004 is mevrouw dr. S.C. van Bijsterveld benoemd tot lid van de Raad.

Verslagbundel 'Grondwet en openbaar bestuur'
Naar aanleiding van het verschijnen van de twee adviezen over 'modernisering van hoofdstuk 7 van de Grondwet' heeft de Rob een middagconferentie georganiseerd, welke op 28 februari 2003 in Den Haag heeft plaatsgevonden.

In het verschenen verslagbundel Grondwet en openbaar bestuur zijn de integrale teksten van de inleiders - prof. mr. S.E. Zijlstra, prof. mr. J.A. Peters en prof. mr. D.J. Elzinga - opgenomen. Deze publicatie bevat verder de openingstoespraak door prof. dr. J.A. van Kemenade en een samenvattend verslag van de discussie tijdens het middagsymposium.

U kunt het verslag hier downloaden.

Advies commentaar Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester De Raad heeft in de vergadering van 13 november jl. zijn advies over de Hoofdlijnennotitie direct gekozen burgemeester vastgesteld. In het advies bekritiseert de Raad het model van minister De Graaf. In de Hoofdlijnennotitie wordt geprobeerd twee uitgangspunten met elkaar te verenigen die onverenigbaar zijn: enerzijds een 'sterke', politiek geprofileerde burgemeester als 'lokaal regeringsleider' en anderzijds een direct gekozen burgemeester die past binnen de grondwettelijke kaders, Nederlandse verhoudingen en traditie en cultuur van collegiaal bestuur waarbij de gemeenteraad het belangrijkste orgaan van de gemeente blijft. Gelijktijdige verwezenlijking van beide uitgangspunten is volgens de Raad niet mogelijk. De Raad schetst in het advies twee alternatieve eindmodellen. Het model van de eigenstandige burgemeester is ingebed in bestaande grondwettelijke kaders en past bij de Nederlandse verhoudingen. De burgemeester is in dit model vooral een teamspeler die zowel voorzitter van het college als voorzitter van de gemeenteraad is. Zijn bevoegdheden wijken niet veel af van de huidige (benoemde) burgemeester. Het model van de zelfstandige burgemeester vereist wijziging van de Grondwet. In dit model is de burgemeester het eenhoofdig bestuur met veel zelfstandige bevoegdheden en een sterk politiek profiel. De Raad is van mening dat beide eindmodellen op zich zelf staan en uit een van deze twee modellen gekozen zou moeten worden.

U kunt het advies hier downloaden.

---