DE NEDERLANDSE WOONBOND
Minister Dekker zet Tweede Kamer buiten spel
Woensdag 4 februari bespreekt de Tweede Kamer het huurbeleid voor
2004. Het is daarom onbegrijpelijk dat minister Dekker (VROM) op 3
februari al een circulaire heeft uitgestuurd, waarin zij het
huurbeleid voor 2004 presenteert. Op deze manier plaatst zij de Tweede
Kamer buiten spel. De Nederlandse Woonbond en de Landelijke
Organisatie Cliëntenraden (LOC) vinden het optreden van de minister
buiten alle democratische proporties. Ze negeert de Kamerbrede wens om
in 2004 tot een lagere huurverhoging te komen en gaat haar eigen gang
nog vóórdat de Kamer haar daarover heeft kunnen spreken. Accepteert de
Tweede Kamer deze gang van zaken, dan betalen de lagere inkomens het
gelag. Met name ouderen (65-plussers) met huursubsidie gaan er opnieuw
sterk op achteruit, tot wel 16 euro per maand.
Minister Dekker wil toestaan dat de huren op 1 juli 2004 gemiddeld met
3,2 procent stijgen, hoewel zij weet dat het inkomen van huurders en
huursubsidieontvangers niet of nauwelijks omhoog gaat. Sterker nog:
Dekker zorgt ervoor dat huursubsidieontvangers met ingang van 1 juli
2004 hoe dan ook een huurverhoging van 3,2 procent betalen. De
huursubsidie wordt met een gelijk bedrag gekort.
Huursubsidieontvangers gaan er hierdoor 3 tot 8 euro per maand op
achteruit. AOW'ers met huursubsidie hebben een extra nadeel van
tenminste 6 euro per maand. Hebben zij een klein pensioen, dan kan het
zelfs oplopen tot 16 euro per maand. Deze tegenvaller komt bovenop de
al eerder aangekondigde korting op de huursubsidie van 12 euro per
maand. De beslissing van Dekker is onbegrijpelijk, omdat ze een heel
goed alternatief heeft. Dekker kan de normhuur (dat is de huur die
huursubsidieontvangers zelf betalen) ook verhogen met 1,5 in plaats
van 3,2 procent. In dat geval loopt de huurverhoging voor
huursubsidieontvangers in de pas met het percentage waarmee het
inkomen van mensen in de bijstand omhoog gaat. Daarnaast geeft de
huursubsidiewet aan Dekker de mogelijkheid om de normhuur voor AOW'ers
lager vast te stellen. Geen van beide mogelijkheden om
huursubsidieontvangers zoveel mogelijk te ontzien wordt door Dekker
gebruikt.
Curieus is dat Dekker haar circulaire begint met een oproep aan de
verhuurders om zich te matigen bij de komende huurverhoging. De
minister heeft kennelijk weinig vertrouwen in haar eigen oproep; in
dezelfde circulaire spreekt ze de verwachting uit dat de huren op 1
juli aanstaande met gemiddeld 3,2 procent zullen stijgen. Dat is bijna
het maximale wat onder de huidige regels mogelijk is.
Al op 10 november 2003 heeft de Woonbond de minister, Aedes (de
brancheorganisatie van woningcorporaties) en Vastgoed Belang
(vereniging particuliere verhuurders) per brief voorgesteld met spoed
in overleg te treden over het huurbeleid voor 2004, met de bedoeling
om andere, lagere percentages af te spreken voor de huurverhoging in
het licht van de tweejarige loonstop, het koopkrachtverlies en het
grote pakket bezuinigingen dat huurders voor de kiezen krijgen. Het
voorstel is herhaald in een brief van 12 november 2003, waarbij de
minister werd gevraagd de organisaties van huurders en verhuurders met
spoed bijeen te roepen. Vastgoed Belang maakte toen kenbaar bereid te
zijn over het huurbeleid korte termijn in overleg te treden, indien in
dat verband ook afspraken over de lange termijn zouden kunnen worden
gemaakt. Intussen zijn kostbare maanden verstreken zonder een
daadkrachtig optreden van de minister en zonder effectieve uitvoering
van de motie Van Bocho-ve c.s., waarin de minister wordt gevraagd om
met huurders en verhuurders tot een zo matig mogelijke huurstijging in
2004 te komen.
Dekker laat het aan de individuele verhuurders over om de huurstijging
eventueel te matigen. Dekker heeft er nu voor gezorgd dat
huursubsidieontvangers daar hoe dan ook geen profijt van kunnen
heb-ben. Overigens zijn er tot nu toe nauwelijks signalen dat
verhuurders bereid zijn de huurverhoging van 1 juli 2004 daadwerkelijk
te matigen. De verwachting van Dekker dat de huren met gemiddeld 3,2
procent zullen stijgen lijkt dus werkelijkheid te worden. In de visie
van de Woonbond en de LOC is het onverteerbaar dat verhuurders als
enige geen enkele bijdrage leveren aan de bezuinigingen in 2004 en
zich als enige volledig kunnen onttrekken aan de gevolgen van de
slechte economische omstan-digheden, ten koste van huurders en
huursubsidieontvangers.
U04.071
Amsterdam, 3 februari 2004