DE NEDERLANDSE WOONBOND

Minister Dekker zet Tweede Kamer buiten spel

Woensdag 4 februari bespreekt de Tweede Kamer het huurbeleid voor 2004. Het is daarom onbegrijpelijk dat minister Dekker (VROM) op 3 februari al een circulaire heeft uitgestuurd, waarin zij het huurbeleid voor 2004 presenteert. Op deze manier plaatst zij de Tweede Kamer buiten spel. De Nederlandse Woonbond en de Landelijke Organisatie Cliëntenraden (LOC) vinden het optreden van de minister buiten alle democratische proporties. Ze negeert de Kamerbrede wens om in 2004 tot een lagere huurverhoging te komen en gaat haar eigen gang nog vóórdat de Kamer haar daarover heeft kunnen spreken. Accepteert de Tweede Kamer deze gang van zaken, dan betalen de lagere inkomens het gelag. Met name ouderen (65-plussers) met huursubsidie gaan er opnieuw sterk op achteruit, tot wel 16 euro per maand.

Minister Dekker wil toestaan dat de huren op 1 juli 2004 gemiddeld met 3,2 procent stijgen, hoewel zij weet dat het inkomen van huurders en huursubsidieontvangers niet of nauwelijks omhoog gaat. Sterker nog: Dekker zorgt ervoor dat huursubsidieontvangers met ingang van 1 juli 2004 hoe dan ook een huurverhoging van 3,2 procent betalen. De huursubsidie wordt met een gelijk bedrag gekort. Huursubsidieontvangers gaan er hierdoor 3 tot 8 euro per maand op achteruit. AOW'ers met huursubsidie hebben een extra nadeel van tenminste 6 euro per maand. Hebben zij een klein pensioen, dan kan het zelfs oplopen tot 16 euro per maand. Deze tegenvaller komt bovenop de al eerder aangekondigde korting op de huursubsidie van 12 euro per maand. De beslissing van Dekker is onbegrijpelijk, omdat ze een heel goed alternatief heeft. Dekker kan de normhuur (dat is de huur die huursubsidieontvangers zelf betalen) ook verhogen met 1,5 in plaats van 3,2 procent. In dat geval loopt de huurverhoging voor huursubsidieontvangers in de pas met het percentage waarmee het inkomen van mensen in de bijstand omhoog gaat. Daarnaast geeft de huursubsidiewet aan Dekker de mogelijkheid om de normhuur voor AOW'ers lager vast te stellen. Geen van beide mogelijkheden om huursubsidieontvangers zoveel mogelijk te ontzien wordt door Dekker gebruikt.

Curieus is dat Dekker haar circulaire begint met een oproep aan de verhuurders om zich te matigen bij de komende huurverhoging. De minister heeft kennelijk weinig vertrouwen in haar eigen oproep; in dezelfde circulaire spreekt ze de verwachting uit dat de huren op 1 juli aanstaande met gemiddeld 3,2 procent zullen stijgen. Dat is bijna het maximale wat onder de huidige regels mogelijk is.

Al op 10 november 2003 heeft de Woonbond de minister, Aedes (de brancheorganisatie van woningcorporaties) en Vastgoed Belang (vereniging particuliere verhuurders) per brief voorgesteld met spoed in overleg te treden over het huurbeleid voor 2004, met de bedoeling om andere, lagere percentages af te spreken voor de huurverhoging in het licht van de tweejarige loonstop, het koopkrachtverlies en het grote pakket bezuinigingen dat huurders voor de kiezen krijgen. Het voorstel is herhaald in een brief van 12 november 2003, waarbij de minister werd gevraagd de organisaties van huurders en verhuurders met spoed bijeen te roepen. Vastgoed Belang maakte toen kenbaar bereid te zijn over het huurbeleid korte termijn in overleg te treden, indien in dat verband ook afspraken over de lange termijn zouden kunnen worden gemaakt. Intussen zijn kostbare maanden verstreken zonder een daadkrachtig optreden van de minister en zonder effectieve uitvoering van de motie Van Bocho-ve c.s., waarin de minister wordt gevraagd om met huurders en verhuurders tot een zo matig mogelijke huurstijging in 2004 te komen.

Dekker laat het aan de individuele verhuurders over om de huurstijging eventueel te matigen. Dekker heeft er nu voor gezorgd dat huursubsidieontvangers daar hoe dan ook geen profijt van kunnen heb-ben. Overigens zijn er tot nu toe nauwelijks signalen dat verhuurders bereid zijn de huurverhoging van 1 juli 2004 daadwerkelijk te matigen. De verwachting van Dekker dat de huren met gemiddeld 3,2 procent zullen stijgen lijkt dus werkelijkheid te worden. In de visie van de Woonbond en de LOC is het onverteerbaar dat verhuurders als enige geen enkele bijdrage leveren aan de bezuinigingen in 2004 en zich als enige volledig kunnen onttrekken aan de gevolgen van de slechte economische omstan-digheden, ten koste van huurders en huursubsidieontvangers.

U04.071
Amsterdam, 3 februari 2004