De Unie


Unilever - CAO-voorstellen 2004-2005

5 februari 2004 - Hierbij treft u de CAO-voorstellen aan zoals De Unie deze in het CAO-overleg zal inbrengen. Wij hechten eraan te benadrukken dat De Unie tijdens de onderhandelingen nieuwe of aangepaste voorstellen kan voorleggen.

Algemeen
Het najaarsakkoord is gebaseerd op de veronderstelling dat het kabinet met acceptabele voorstellen komt voor onder andere prepensioen, ziektewet, WAO, WW, en ontslagvergoedingen. Naar verwachting zal het kabinet pas in het voorjaar duidelijkheid verschaffen. Wij stellen daarom voor dat CAO-partijen opnieuw bijeen komen kort nadat het beleid is bekrachtigd, om de eventuele gevolgen voor de werknemers van Unilever te inventariseren en waar nodig te compenseren. Dit kan wat ons betreft op stuurgroepniveau.

Looptijd
Wij stellen een looptijd voor van 1 jaar.

Inkomen
Wij zijn bereid af te zien van een structurele inkomensverhoging in de veronderstelling dat het kabinetsbeleid recht doet aan de geest van het najaarsakkoord. Ons uitgangspunt hiervoor is vooral dat het kabinet op een maatschappelijk verantwoorde wijze omgaat met de positie van zieken en arbeidsongeschikten.
Wij zoeken de loonruimte in een eenmalige procentuele uitkering, waarbij de hoogte afhankelijk is van de overige in het kader van deze CAO te maken afspraken.

Pensioen
Wij stellen voor de RAB onderdeel te laten uitmaken van het pensioengevend inkomen.

Steun bij ziekte
Wij stellen voor dat Unilever tegemoet komt in de kosten van de werknemersbijdrage Steun bij Ziekte. Graag krijgen wij inzicht in de exacte premiestelling en ontwikkeling, indien van toepassing per groep werknemers.

Leeftijdsbewust personeelsbeleid
Unilever kent helaas geen gestructureerd beleid om haar werknemers te ondersteunen bij het combineren van werk en privé, afhankelijk van de levensfase waarin het individu verkeert. MATCH! biedt weliswaar de mogelijkheid om hier en daar te schuivenmet arbeidsvoorwaarden, maar maakt niet duidelijk welke visie Unilever heeft.
Wij stellen de volgende wijzigingen voor.

Zwangerschaps- en ouderschapsverlof
Na het zwangerschapsverlof is het onmiddellijk volledig aan het werk gaan voor velen een te abrupte overgang. Daarom stellen wij voor dat Unilever haar werknemers de mogelijkheid biedt gedurende de eerste twee maanden na het zwangerschapsverlof op basis van 50% van de contractueel overeengekomen arbeidsduur te werken, tegen betaling van het volledige salaris.
Er is een grote vraag naar betaald ouderschapsverlof. Oorzaken zijn de steeds hogere kosten van kinderopvang en de behoefte aan een goede balans tussen werk en privé. Wij stellen daarom voor het inkomen gedurende het wettelijk bepaalde ouderschapsverlof aan te vullen tot 50%.

Oudere werknemers
De Unie blijft van mening dat werknemers die geen gebruik wensen te maken van de diverse mogelijkheden tot vervroegde uittreding door Unilever dienen te worden gestimuleerd door te werken. De behoefte hieraan is groot. Diverse plannen van het kabinet vergroten de noodzaak hiertoe alleen maar.
De pilotprojecten in Rotterdam en Hellendoorn lijken succesvol, al hebben wij tot op heden geen evaluatie ontvangen. Deze pilots hebben echter een puur materieel karakter. Waar het om gaat is dat de indruk moet verdwijnen dat Unilever een parkeerbeleid voert als het gaat om 50-plussers. Dat veronderstelt een cultuuromslag van zowel werknemers als Unilever.
De Unie vindt dat werknemers hierin nadrukkelijk een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar stelt wel vast dat Unilever de voorwaarden dient te scheppen waarbinnen dit mogelijk is. Wij willen gedurende de looptijd van deze CAO concrete afspraken maken over nieuw beleid om de gewenste cultuur te realiseren. Hierbij kunt u denken aan de volgende zaken:

leeftijdsbewust personeelsbeleid wordt een belangrijk onderdeel van POP/PDP en daarmee een constant onderwerp van gesprek PAGO is niet alleen een manier om de lichamelijke gesteldheid vast te stellen, maar kan ook worden ingezet om de geestelijke conditie te meten (hoe sta je in je werk?); op deze wijze ontvangt de werknemer waardevolle informatie die hij kan gebruiken om zijn of haar toekomst binnen Unilever te plannen.
Een combinatie met deeltijdpensioen ligt voor de hand

Sinds begin 2003 lopen de twee bovengenoemde pilotprojecten. Deze hebben uitsluitend een financiële basis. Het is prematuur te stellen dat deze pilots over heel Unilever uitgerold kunnen worden. Wel ligt het voor de hand te bekijken in hoeverre deze pilots kunnen worden verdiept.
Wij dringen voorts aan op uitbreiding van de pilot in een andere omgeving dan een fabriek, bijvoorbeeld in de marketing and sales of binnen URDV.

Assistant-Managers
Wij zien niet in waarom deze groep niet in aanmerking komt voor uitbetaling van overuren, ook omdat Unilever het onderscheid tussen CAO-werknemers zo veel mogelijk wil wegnemen. Overigens krijgt De Unie veel opmerkingen over het bekende glazen plafond te horen. Amers ervaren bijzonder veel problemen om door te groeien naar een functie als manager. Graag vernemen wij de visie van Unilever op dit probleem, en hoe het is op te lossen.

Verbetering medezeggenschap/modernisering arbeidsverhoudingen De visie van De Unie op arbeidsverhoudingen is dat werknemers zo veel mogelijk betrokken dienen te zijn bij (veranderingen in) hun organisatie. Dit betekent dat zij invloed dienen uit te oefenen op essentiële veranderingen van hun werksituatie, of het nu gaat om een reorganisatie, functiewaardering of een CAO. Gezien het bestaande decentralisatiemodel binnen Unilever ligt het voor de hand hen hierbij via de ondernemingsraden daadwerkelijk te betrekken. De Unie is daarom voorstander van een actievere rol van ondernemingsraden bij onderhandelingen tussen vakorganisaties en Unilever.

Een dergelijke actievere rol versterkt onzes inziens de positie van de vakbonden en Unilever, omdat ook niet-leden de meerwaarde van vakbondswerk zullen onderkennen, en onderhandelingsresultaten breed gedragen zullen worden. Bovendien zal de aantrekkelijkheid van het lidmaatschap van een ondernemingsraad toenemen, wat de kwaliteit van de medezeggenschap ten goede zal komen.
De aard van de betrokkenheid van een ondernemingsraad hangt af van de specifieke situatie, en dient zich uiteraard binnen de wettelijke kaders te bevinden.

Wij wensen gedurende de looptijd van de nieuwe CAO het cascademodel te moderniseren op basis van de bovengenoemde uitgangspunten. Een voorbeeld is een regelmatige aanwezigheid van kader- en OR-leden tijdens een deel van de vergaderingen van de stuurgroep (niveau 1).

Match! en de kosten van lidmaatschap vakbond
Wij stellen voor het lidmaatschap van de vakbonden onderdeel uit te laten maken van MATCH!
We wijzen in dit verband op de mogelijkheid voor vakbondsleden om een deel van de contributie via de fiscus terug te krijgen. In de CAO Ziekenhuizen heeft men een dergelijke mogelijkheid via het meerkeuzesysteem ingevoerd.
Uitgangspunt is de mogelijkheid in de Wet op de loonbelasting 1964 dat een werkgever aan een werknemer de kosten van het vakbondslidmaatschap belastingvrij kan vergoeden. Er zijn wel een aantal voorwaarden aan deze
vrijstellingsmogelijkheid verbonden, maar de kern wordt bepaald door het bestaan en de deelname van en aan een meerkeuzesysteem. De werknemer doet afstand van bronnen ter grootte van het bedrag van de vergoeding in ruil waarvoor de werkgever een belastingvrije vergoeding verstrekt voor de kosten van het vakbondslidmaatschap.

Werkgeversbijdrage
Wij stellen voor de werkgeversbijdrage voort te zetten.

Overige voorstellen
Wij hechten eraan te benadrukken dat wij u tijdens de onderhandelingen nieuwe of aangepaste voorstellen kunnen voorleggen.

Olof King
Bestuurder

donderdag, 5 februari 2004