AutoRai


5-2-2004

Verkopen Mazda blijven stijgen

De trend in de verkoopcijfers van Mazda, die zich vorig jaar aftekende en 2003 tot een zeer succesvol jaar voor Mazda in Nederland maakte, heeft zich in de afgelopen maand januari verder doorgezet.

De verkopen van Mazda personenauto's in Nederland stegen dusdanig, dat het merk voor het eerst sinds maart 2000 weer in de top 10 staat van de lijst van best verkochte automerken.

In Nederland werden de afgelopen maand totaal 69.917 personenauto's verkocht tegen over 68.883 in januari 2003, een stijging van de markt met 1,5 procent. Mazda verkocht vorige maand 2.378 auto's, wat een marktaandeel vertegenwoordigde van 3,4 procent. Vorig jaar waren er dat in dezelfde maand 1.896 (2,75 procent), wat neerkomt op een stijging van het marktaandeel van Mazda met maar liefst 25,4 procent. Daarmee behoort Mazda samen met Toyota tot de twee grootste stijgers in de top 10 van de autoverkopen en is het thans het 2e Japanse automerk in Nederland.

Mazda dankt het succes vooral aan nieuwe producten als de Mazda6 (2e bij de verkiezing 'Auto van het Jaar 2003') en de nieuwe Mazda3 (2e bij de verkiezing 'Auto van het Jaar 2004'). De verwachting is dat met name het aandeel van deze laatste auto in het C-segment verder zal toenemen, als vanaf begin mei dit jaar ook een versie met dieselmotor beschikbaar is. Ook is de kwaliteit-prijs verhouding van de personenauto's van Mazda verder gestegen wat mede bijdraagt aan het huidige verkoopsucces. Bovendien zorgt de revolutionaire Mazda RX-8, de enige productieauto ter wereld met een rotatiemotor, voor een verdere verbetering van het sportieve imago van Mazda wereldwijd.