Provincie Utrecht

Persbericht

Gezamenlijk Persbericht Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Directie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland

Verkeer en vervoer in de provincie Utrecht in beeld

5-2-2004
Vandaag verschijnt het nieuwe Cijferboekje Verkeer en Vervoer Utrecht 2003. Het is de meest bekende informatiebron over de ontwikkelingen en actuele situatie op het gebied van verkeer en vervoer in de provincie. Uiteenlopende onderwerpen komen aan de orde zoals files, verkeersveiligheid, bevolkingsontwikkeling en milieu. Het boekje verschijnt voor de vijfde keer en is tot stand gekomen in samenwerking met Provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Directie Utrecht, Bestuur Regio Utrecht en Gewest Eemland.

Monitoring
Het cijferboekje is te gebruiken als naslagwerk, maar ook als beleidsinstrument. Het verkeers- en vervoersbeleid is volop in beweging. Op nationaal en regionaal niveau zijn nieuwe verkeers- en vervoersplannen in voorbereiding. Het Regionaal Verkeers- en Vervoerplan van het BRU is in ontwikkeling en bij de provincie is eind 2003 het Strategisch Mobiliteitsplan Provincie Utrecht (SMPU) vastgesteld. Het is belangrijk dat de nieuwe doelstellingen meetbaar zijn en voorzien worden van de juiste indicatoren. Op deze wijze kunnen ontwikkelingen vroegtijdig worden gesignaleerd en kunnen eventuele problemen voortvarend worden aangepakt. Het cijferboekje kan een rol vervullen bij het monitoren van beleid. De meeste cijfers hebben betrekking op het jaar 2002.

Een greep uit de inhoud van het cijferboekje:

Verkeer en vervoer
· 70% van het aantal files wordt veroorzaakt door de bekende ochtend- en avondknelpunten. Slechts 5% van de files komt door werkzaamheden. Ongevallen zijn verantwoordelijk voor 11% van de files. · De vier zwaarste filelocaties zijn te vinden rond knooppunt Everdingen op de A2.
· Het gemiddeld aantal kilometers dat inwoners van de provincie Utrecht per dag afleggen is in 2002 afgenomen. Het landelijk gemiddelde is vrijwel gelijk gebleven.
· De auto heeft in de provincie Utrecht in 2002 iets terrein prijsgegeven. Het gemiddeld aantal verplaatsingen per persoon per dag is voor autobestuurders en passagiers heel licht gedaald, het aantal verplaatsingen per bus/tram/metro en te voet zijn licht gestegen. · Het totaal aantal afgelegde kilometers in de provincie Utrecht is in 2002 licht gedaald, naar het niveau van 1999. Vooral als autobestuurder zijn minder kilometers afgelegd. Er is wel iets meer gefietst.
· De inwoners van de provincie Utrecht blijven bovengemiddeld mobiel. Zowel het aantal verplaatsingen per persoon per dag, het aantal afgelegde kilometers per persoon per dag als de gemiddelde reistijd per persoon per dag is voor Utrechters hoger dan het landelijk gemiddelde.
· De drukste stukjes rijksweg zien we rond de stad Utrecht. De A12 ring zuid is met 214.000 motorvoertuigen per etmaal koploper, gevolgd door de A27 tussen Lunetten en Rijnsweerd met 187.000 motorvoertuigen. Ook op de provinciale wegen liggen de drukste stukken bij Utrecht. De N230 Noordelijke Ring Utrecht is met bijna 50.000 motorvoertuigen per etmaal het drukst. De N408 Nieuwegein-Utrecht volgt met bijna 47.000 motorvoertuigen.

Openbaar Vervoer
· Het gebruik van streekbussen van omliggende plaatsen van en naar de stad Utrecht is in 2002 met 1% toegenomen. Richting Bilthoven met 9% en richting Houten met 6%. In de richting Nieuwegein werd een afname van 12 % geconstateerd.
· Het gebruik van streekbussen van omliggende plaatsen van en naar de stad Amersfoort is in 2002 met 3% afgenomen. Richting Leusden is een toename te zien van 10%.

Verkeersveiligheid
· Het aantal verkeersdoden in Utrecht is in 2002 afgenomen. Dat komt vooral door een sterke daling op gemeentelijke wegen. · Het aantal slachtoffers op de bromfiets vertoont sinds 2000 een afname. Vooral op gemeentelijke wegen is dit duidelijk te zien. Ook bij fietsers en snorfietsers is een afnemende trend te zien. · Verkeersdeelnemers met alcohol blijven in 2002 in de provincie Utrecht verantwoordelijk voor bijna 100 slachtoffers. · Meer dan 90% van de Nederlanders is voorstander van meer politiecontrole op agressief rijgedrag en van een betere scheiding van langzaam en snel verkeer.

Wonen en werken
· Grootste procentuele stijgers zowel in inwoners als in aantal woningen zijn Houten en IJsselstein. In absolute omvang zijn Amersfoort en Utrecht de grootste stijgers.
· Het aantal arbeidsplaatsen in de provincie is in 2002 voor het eerst sinds 1995 licht afgenomen. In de rest van Nederland is nog wel sprake van een stijging.

Leefbaarheid
· Verreweg het grootste aantal huishoudens met een te hoge geluidsbelasting is te vinden langs de spoorwegen in de provincie. · Op enkele plaatsen rond de stad Utrecht wordt de plandrempelwaarde voor fijn stof overschreden. Ook de plandrempelwaarde voor stikstofdioxide wordt op enkele plaatsen overschreden. Gemeenten moeten hiervoor een saneringsplan opstellen.
· Het grootste nog niet aangepakte versnipperingsknelpunt is de spoorlijn Utrecht-Veenendaal.
· Ruim 50% van de Nederlanders is voorstander van een verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/uur bij woongebieden om de leefbaarheid te vergroten. Ongeveer 40% ziet juist niets in deze maatregel.

Het Cijferboekje is ook te vinden en te downloaden op internet: www.regioutrecht.nl of www.provincie-utrecht.nl.

Voor extra exemplaren van het cijferboekje:
Marleen Karssen, Provincie Utrecht, tel 030 - 258 2228.