Gemeente Breda

Persberichten

05-02-2004

Breda presenteert visie 'Via Breda' Bouw nieuw station begint met keuze architect

Het college van burgemeester en wethouders geeft vandaag de plannen voor het grote gebied rond het station vrij voor consultatie onder de naam 'Via Breda'. Het college wil bewoners, bedrijven en andere partijen in de stad uitgebreid de kans geven over de plannen mee te praten. Deze week start ook de selectie van de architect voor het nieuwe station onder voorzitterschap van Rijksbouwmeester Jo Coenen. Het rijk heeft in december 2003 voorlopig 39 miljoen euro gegarandeerd voor de bouw van het station en 16 miljoen voor de ontwikkeling van het gebied direct daaromheen, het Stationskwartier. In 'Via Breda' kijkt het college nu ook naar de ontwikkeling van het totale gebied om het Stationskwartier heen.

Architectenselectie
De selectieprocedure van een architect voor het nieuwe station start volgende week. De bouw van het station wordt Europees aanbesteed. Een commissie onder leiding van Rijksbouwmeester Jo Coenen draagt in april 5 tot 7 kandidaten voor. Zij presenteren vervolgens hun visie op het nieuwe station en vóór de zomer van 2004 volgt de definitieve selectie. In 2005 begint de daadwerkelijke bouw.

Via Breda
Het college presenteerde vandaag de naam en het logo van de structuurvisie 'Via Breda'. 'Via Breda' verwijst naar de goede ligging van Breda over de weg en het spoor en de toenemende aantrekkingskracht van de stad door de ontwikkelingen in het plangebied. Men gaat straks niet meer langs, maar Via Breda. De uitwerking van de plannen sluit nauw aan bij de komst van de Hogesnelheidstrein. Breda maakt optimaal gebruik van deze kans. Niet alleen komt er een nieuw station maar het college grijpt de gelegenheid aan om plannen te maken voor het volledige gebied eromheen. Zo houdt het college regie op de invulling van het gebied.

Kansen
Via het nieuwe station zijn reizigers, toeristen en zakenlui aangesloten op het Europese netwerk van de Hogesnelheidslijn die hen in luttele tijd naar Amsterdam of Brussel brengt. Breda wordt opstappunt voor Zuid-Nederland. Het rijk heeft Breda aangewezen als Nieuw Sleutelproject. Dat betekent dat het rijk de bouwplannen van het station en omgeving financieel ondersteunt. Ook NS vastgoed en de provincie Noord Brabant zijn belangrijke partners in de ontwikkeling van de Openbaar Vervoerterminal (station). Nu industrieën wegtrekken uit het centrum van de stad komen oude bedrijventerreinen vrij. Dit biedt geweldige kansen voor Breda, zoals het verbeteren van de verbinding tussen Noord en Zuid-Breda. Ook moet het nieuwe gebied straks goed aansluiten bij de rest van de stad en de woonwijken rond het station. In 'Via Breda' legt het college haar ambities neer om in het gebied, met het station als kloppend hart, wonen, werken en recreëren op topniveau mogelijk te maken.
Voor de ontwikkeling van het totale gebied is zeker 20 jaar nodig. Het Stationskwartier is in 2015 klaar.

Bijzondere locaties
Naast de Openbaar Vervoerterminal als blikvanger ligt de locatie met de grootste potentie aan de Markoever. Langs de groene oever komen hoge gebouwen van bijzondere architectuur, lanen, pleinen en parken. Hierbinnen is ruimte voor een internationaal zakencentrum andere voorzieningen. De ruime en groene opzet past goed bij het groene en historische karakter van Breda.

Consultatie
De structuurvisie 'Via Breda' gaat op 11 februari in consultatie. Belanghebbenden kunnen tot 24 maart hun mening geven op de plannen. In februari organiseert de gemeente twee informatieavonden. Data, tijd en plaats worden nog bekend gemaakt.
In de Publiekshal van het Stadskantoor schetst een tentoonstelling het toekomstbeeld van 'Via Breda'. In een deel van de stad wordt huis-aan-huis een informatiekrant bezorgd.

Breda, 5 februari 2004