Amsterdam Airport Schiphol

'Schiphol Awards' uitgereikt : Cathay Pacific en Jet2.com winnen punctualiteitsprijs

Persbericht / Press Release                                   
Schiphol,                                                     
5 februari 2004                                               
De uit Hongkong afkomstige lijndienstmaatschappij Cathay Pacific Airways en de Engelse low cost carrier Jet2.com zijn uitgeroepen tot de meest punctuele luchtvaartmaatschappijen, die in 2003 in respectievelijk het intercontinentale en het Europese verkeer op Schiphol vlogen.

Dat is vandaag bekendgemaakt tijdens de officiële prijsuitreikingceremonie van een vijftal 'Schiphol Awards', die de luchthaven jaarlijks toekent aan klanten en business partners, die het afgelopen jaar een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd.

Cathay Pacific Airways vliegt sinds eind oktober 1986 op Schiphol en heeft in 2003 90% van haar vijf wekelijkse vluchten naar Hongkong binnen schematijd uitgevoerd. "Wij zijn enorm blij met deze prijs. Het is een blijk van erkenning voor onze inzet om onze passagiers een betrouwbare en punctuele dienstregeling te kunnen bieden. Wij spreken onze dank uit voor de goede samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol, waardoor het mogelijk is een betrouwbaar vliegschema te kunnen realiseren", zei Kieran Bowers, Country Manager Benelux & Scandinavia van Cathay Pacific Airways.

Jet2.com vliegt sinds begin februari 2002 tweemaal per dag van Leeds Bradford naar Schiphol. 91% van deze vluchten zijn in 2003 binnen schematijd uitgevoerd. "Het is een geweldige prestatie om als nieuwkomer genomineerd te worden voor onze punctualiteit op Schiphol", zei Philip Meeson, Chief Executive van Jet2.com. "Velen beschouwen low cost maatschappijen nog steeds als weinig betrouwbaar als het gaat om punctuele vertrek- en aankomstijden. Deze prijs toont duidelijk aan hoe Jet2.com zich inzet voor een punctuele operatie".

Schiphol reikt sinds 1994 jaarlijks een punctualiteitsprijs uit vanwege het grote belang dat de luchthaven hecht aan een hoge punctualiteit. Het percentage vliegtuigen dat binnen 15 minuten van schematijd aankomt of vertrekt is in 2003 opnieuw gestegen; ten opzichte van 2002 is de aankomstpunctualiteit met 1,3 procentpunten verbeterd tot 81,7%, en de vertrekpunctualiteit met 4,6 procentpunten naar 73,7%.

Cargo Award

Martinair Cargo kreeg de Cargo Award uitgereikt voor ondernemerschap, innovatie en groei. De op één na grootste luchtvrachtvervoerder op Schiphol, die sinds 1958 vrachtvluchten vanaf Schiphol naar alle werelddelen uitvoert, is geprezen voor haar flexibiliteit en vermogen om zich aan de snel veranderende marktomstandigheden aan te passen. De Nederlandse maatschappij heeft een grote bijdrage geleverd aan de vrachtsector op Schiphol.

Best Handler Award

De Engels-Schotse afhandelaar Menzies Aviation is verkozen tot Best Handler op Schiphol. Menzies Aviation heeft bewezen dat zij over een enorm flexibele organisatie beschikt, die het afgelopen jaar heeft ingespeeld op de specifieke wensen van o.a. de low cost en chartermarkt.

Efficient Airline Award

easyJet heeft voor het tweede jaar achtereen de Efficient Airline Award voor passagiers-vervoer in de wacht gesleept. Nippon Cargo Airlines werd met dezelfde prijs bekroond voor het vrachtvervoer. Beide maatschappijen hebben de verblijfstijd op Schiphol het meest efficiënt weten te benutten. Dit wordt gemeten door middel van een 'efficiency index', waardoor de prestaties van alle op de luchthaven opererende luchtvaartmaatschappijen ongeacht vliegtuigtype of lading met elkaar vergeleken kunnen worden.

Low cost maatschappij easyJet vliegt al bijna 8 jaar op Schiphol en voert dagelijks 27 vluchten uit op bestemmingen in Europa en het Verenigd Koninkrijk terwijl de Japanse Nippon Cargo Airlines sinds 1988 actief is op Schiphol en 14 vrachtvluchten per week uitvoert o.a. van en naar Japan.

Noise Abatement Award

Lufthansa CityLine, de grootste regionale luchtvaartmaatschappij in Europa, en Varig Brazilian Airlines zijn uitverkoren als luchtvaartmaatschappijen met naar verhouding het grootst aantal, meest geluidsarme toestellen op Europese en intercontinentale routes. Lufthansa CityLine opereert sinds mei 1994 op Schiphol en vliegt met Canadair Regional Jets en Avro RJ's zesmaal per dag naar München. De Braziliaanse luchtvaartmaatschappij vliegt ruim 24 jaar op Schiphol, en maakt nu gebruik van de moderne B777-200, voor haar dagelijkse vluchten naar Sao Paulo.

"Deze prijzen geven blijk van onze waardering voor de bijzondere prestaties van onze klanten'', zei Marike van Lier Lels, Chief Operating Officer van Schiphol Group. "Wij spreken onze dank uit voor de goede samenwerking met onze partners, mede waardoor Schiphol zich tot één van de beste luchthavens in Europa kan blijven ontwikkelen".

015-2004/pk



Amsterdam Airport Schiphol