Verbond van Verzekeraars

Donner: Niet alleen verzekeraars schieten tekort

Zowel door verzekeraars als op wetgevend terrein zijn de nodige stappen gezet om de afhandeling van letselschade zo soepel en zo snel mogelijk te laten verlopen. Of de gemiddelde afhandelingstermijn al is verkort, is moeilijk in te schatten, maar er mag van worden uitgegaan dat het scala aan genomen maatregelen zijn vruchten zal afwerpen. Dat was het antwoord van minister Donner op enkele Kamervragen over het mogelijk tekortschieten van de verzekeringsbranche bij het afhandelen van letselschadezaken.

Eind vorig jaar verscheen een rapport van Stichting De Ombudsman, waarin de oorzaken van de trage afwikkeling van voornamelijk ernstige letselschade zijn onderzocht. Daaruit bleek dat alle betrokken partijen steken laten vallen, maar bij de presentatie werd sterk de indruk gewekt dat het met name verzekeraars zouden zijn die slecht presteren. Het Verbond gaf destijds aan dat dat vooroordeel uit de lucht is gegrepen.

Verbetering schadeafwikkeling

Op basis van het beeld dat van verzekeraars werd geschetst, dienden CDA-Kamerlid Rendert Algra en D66-Kamerleden Lousewies van der Laan en Boris Dittrich enkele vragen in bij minister Donner over het functioneren van verzekeraars bij de afwikkeling van letselschadezaken. De minister heeft in zijn uitvoerige antwoord aangegeven dat hij zich bewust is van de soms moeizame en trage afhandeling van letselschadezaken, maar dat in het rapport niet alleen verzekeraars op tekortkomingen worden gewezen, maar dat dit geldt voor alle betrokkenen. Volgens de minister zijn er bovendien al de nodige stappen genomen om de schadeafwikkeling sneller, minder duur, minder conflictueus en minder belastend te maken. Hij noemde onder meer het initiatief van het Centrum van Aansprakelijkheidsrecht van de Universiteit Tilburg, dat probeert om procedurele normen tot stand te brengen die het schaderegelingsproces kunnen ondersteunen. Dit project vindt plaats in nauwe samenwerking met het Nationaal Platform Personenschade en belangenorganisaties, waaronder het Verbond, Slachtofferhulp Nederland en de ANWB. Doel is om tot duidelijke normen te komen, zodat het voor de betrokken partijen van meet af aan helder is wat er moet gebeuren, wie welke stappen moet zetten en wanneer, en binnen welke termijn iets moet worden afgehandeld.

Donner noemde tot slot ook enkele stappen op wetgevend terrein om het schaderegelingsproces te verbeteren, zoals het wetsvoorstel vergoeding affectieschade en het wetsvoorstel collectieve afwikkeling massaschaden.

Verzekerd!, februari 2004