Donner: Niet alleen verzekeraars schieten tekort
Zowel door verzekeraars als op wetgevend terrein zijn de nodige
stappen gezet om de afhandeling van letselschade zo soepel en zo snel
mogelijk te laten verlopen. Of de gemiddelde afhandelingstermijn al is
verkort, is moeilijk in te schatten, maar er mag van worden uitgegaan
dat het scala aan genomen maatregelen zijn vruchten zal afwerpen. Dat
was het antwoord van minister Donner op enkele Kamervragen over het
mogelijk tekortschieten van de verzekeringsbranche bij het afhandelen
van letselschadezaken.
Eind vorig jaar verscheen een rapport van Stichting De Ombudsman,
waarin de oorzaken van de trage afwikkeling van voornamelijk ernstige
letselschade zijn onderzocht. Daaruit bleek dat alle betrokken
partijen steken laten vallen, maar bij de presentatie werd sterk de
indruk gewekt dat het met name verzekeraars zouden zijn die slecht
presteren. Het Verbond gaf destijds aan dat dat vooroordeel uit de
lucht is gegrepen.
Verbetering schadeafwikkeling
Op basis van het beeld dat van verzekeraars werd geschetst, dienden
CDA-Kamerlid Rendert Algra en D66-Kamerleden Lousewies van der Laan en
Boris Dittrich enkele vragen in bij minister Donner over het
functioneren van verzekeraars bij de afwikkeling van
letselschadezaken. De minister heeft in zijn uitvoerige antwoord
aangegeven dat hij zich bewust is van de soms moeizame en trage
afhandeling van letselschadezaken, maar dat in het rapport niet alleen
verzekeraars op tekortkomingen worden gewezen, maar dat dit geldt voor
alle betrokkenen. Volgens de minister zijn er bovendien al de nodige
stappen genomen om de schadeafwikkeling sneller, minder duur, minder
conflictueus en minder belastend te maken. Hij noemde onder meer het
initiatief van het Centrum van Aansprakelijkheidsrecht van de
Universiteit Tilburg, dat probeert om procedurele normen tot stand te
brengen die het schaderegelingsproces kunnen ondersteunen. Dit project
vindt plaats in nauwe samenwerking met het Nationaal Platform
Personenschade en belangenorganisaties, waaronder het Verbond,
Slachtofferhulp Nederland en de ANWB. Doel is om tot duidelijke normen
te komen, zodat het voor de betrokken partijen van meet af aan helder
is wat er moet gebeuren, wie welke stappen moet zetten en wanneer, en
binnen welke termijn iets moet worden afgehandeld.
Donner noemde tot slot ook enkele stappen op wetgevend terrein om het
schaderegelingsproces te verbeteren, zoals het wetsvoorstel vergoeding
affectieschade en het wetsvoorstel collectieve afwikkeling
massaschaden.
Verzekerd!, februari 2004
Verbond van Verzekeraars