Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Kostenbesparing door elektronische inhuur uitzendkrachten

Leidschendam, 6 februari 2004
Uitzendbureau Manpower en energiebedrijf NUON starten met een proef voor de elektronische berichtenuitwisseling rondom de inhuur van uitzendkrachten. Deze pilot heeft als doel het aantal fouten bij het invullen van urenbriefjes en de facturering te verminderen zodat op de administratieve kosten wordt bespaard. Manpower en NUON maken in de proef gebruik van open standaarden, te weten ebXML en hrXML. De pilot van Manpower en NUON, die moet uitwijzen hoe deze nieuwe en open standaarden in de praktijk uitpakken, wordt door TNO Telecom gecoördineerd en inhoudelijk begeleid. ECP.NL verspreidt de resultaten en zoekt ingangen voor nieuwe pilots.

Uit een onderzoek van de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (NEVI), gehouden in 2000 bleek dat de meeste inkopers het administreren van tijdelijke arbeid als de belangrijkste toepassing zien voor elektronische inkoopsystemen. De afhandeling van urenbriefjes levert hen en de uitzendbureaus veel problemen op, door het aantal fouten en vergissingen dat gemaakt kan worden. Als het handmatig invoeren en verwerken van urenbriefjes en uitzendfacturen sterk kan worden verminderd door het toepassen van elektronische (inkoop)systemen, levert dit een enorme kostenbesparing op. Volgens de ABU worden er in Nederland 150.000 urenbriefjes per week verwerkt, en ieder urenbriefje wordt door tien 'handjes' vastgehouden.

Elektronische systemen leveren niet alleen een grote kostenbesparing op. Het verminderen van de handmatige verwerking van urenbriefjes en facturen bespaart inleners en uitzendbureaus ook tijd. Zo hebben uitzendbureaus meer tijd vrij voor hun eigenlijke dienstverlening: de juiste mensen inzetten op de meest passende tijdelijke functies.

De pilot van NUON en Manpower vindt plaats in het kader van het Europese 'openXchange' project waarin van Nederlandse zijde ECP.NL, NEVI, TNO en Berenschot meewerken. Daarnaast levert het Nederlandse bedrijf TIE de ebXML software voor de pilot. Naast de toepassing van ebXML (electronic business XML) wordt in de pilot gebruik gemaakt van de 'ABU-standaard'. Dit is een onder leiding van TNO ontwikkelde invulling van de internationale standaard hrXML. ECP.NL verwacht dat deze standaard komende jaren ingevoerd zal worden door een groot aantal bedrijven, zowel binnen als buiten de uitzendbranche.

De pilot duurt twee maanden. Daarna wordt het project geëvalueerd en wordt besloten hoe het concept verder uitgewerkt kan worden. Partijen die geïnteresseerd zijn in deelname aan een volgende pilot of die meer informatie willen, kunnen contact opnemen met ECP.NL of TNO Telecom.

ECP.NL, platform voor eNederland
ECP.NL is een publiek-private non-profitorganisatie die op professionele en daadkrachtige wijze een bijdrage levert aan de ontwikkeling van eNederland. Dit doet zij door een objectief en betrouwbaar platform te bieden waar deelnemende bedrijven en instellingen worden gestimuleerd om kennis te delen op het gebied van de ontwikkeling en toepassing van ICT. Onder begeleiding van enthousiaste en deskundige medewerkers wordt deze kennis in kennisgroepen gebundeld. In deze kennisgroepen worden door samenwerking tussen de deelnemers randvoorwaarden ontwikkeld voor het optimaal benutten van huidige en toekomstige ICT-competenties. ECP.NL helpt op deze manier het Nederlandse bedrijfsleven om zijn (internationale) concurrentiepositie te behouden en te verbeteren. Meer informatie is te vinden op www.ecp.nl.

Contactgegevens voor de redactie
Frank van den Eijnden, frank-van-den.eijnden@ecp.nl, 070-4190 309. Joyce Roel, Hoofd Communicatie & PR, joyce.roel@ecp.nl, 070-4190 309.

TNO Telecom
TNO Telecom is het grootste kenniscentrum in Nederland op het gebied van informatie- en communicatietechnologie. Al een halve eeuw voorzien de onderdelen consultancy, contract research en research & development de telecommunicatiesector van hun diensten. Het gaat hier om kennis van communicatie- en informatietechnologie in de breedste zin: van infrastructuur tot eindgebruiker, van business concept tot infrastructuur, van concept tot implementatie, waardoor TNO Telecom garant staat voor een multidisciplinaire aanpak. Bouwend op deze kennis creëert TNO Telecom unieke oplossingen voor haar klanten. TNO Telecom is onderdeel van TNO, een leidend onafhankelijk kennisbedrijf dat vanuit zijn expertise en onderzoek een belangrijke bijdrage levert aan de concurrentiekracht van bedrijven en organisaties, aan de economie en aan de kwaliteit van de samenleving als geheel. Door zijn veelzijdigheid en capaciteit tot integratie van deze kennis neemt TNO een unieke positie in. Bij TNO werken zo'n 5.400 professionals. TNO werkt vanuit 5 kerngebieden: Kwaliteit van Leven, Defensie en Maatschappelijke Veiligheid, Geavanceerde Producten, Processen en Systemen, Duurzaam Ruimtegebruik en Milieu, ICT en Diensten.