BEDRIJFSFONDS VOOR DE PERS
http://www.bedrijfsfondspers.nl/persberichten.cfm
Bedrijfsfonds steunt onderzoek naar toekomst media
De Bond van Adverteerders (bva) heeft geconstateerd dat de
effectiviteit van het mediagebruik door adverteerders aan het
teruglopen is. De gebruikelijke onderzoeken geven voornamelijk
kwantitatieve ontwikkelingen daarin aan, terwijl de bva juist een
kwalitatieve schets van deze ontwikkeling zou willen krijgen. De bva
hoopt dat een exercitie met de zogenaamde Toekomstraad dit inzicht zou
kunnen verschaffen. De Toekomstraad is samengesteld uit
vertegenwoordigers van de culturele voorhoede met het
gemeenschappelijke kenmerk dat ze voortdurend op zoek zijn naar nieuwe
vormen en gedachten. Deze nieuwe vormen en gedachten kunnen een
organisatie helpen haar positie in de veranderende samenleving te
bepalen. Centrale vraag van het onderzoek is: Hoe ziet de toekomst van
(het) media (-gebruik) in Nederland er uit? Bij het onderzoek komen
verschillend mediavormen aan bod, waarbij ruime aandacht aan gedrukte
media geschonken zal worden geschonken en waarbij tevens gekeken zal
worden naar de relatie met nieuwe persoonlijke media (internet,
mobiele telefoons) en naar nieuwe mogelijkheden om tot samenwerking te
komen met het adverterend bedrijfsleven. De bva heeft zich voor
medefinanciering van het onderzoek tot het Bedrijfsfonds gewend. Het
fonds heeft besloten 10.000,- euro aan het onderzoek bij te dragen.
Het besluit tot het ten dele inwilligen van de aanvraag is gebaseerd
op de overweging dat het Bedrijfsfonds er al eerder op heeft gewezen
dat de huidige verschijningsvorm van kranten en tijdschriften wat
betreft gebruiksvriendelijkheid, snelheid, duidelijkheid en
overzichtelijkheid nog lang tal van voordelen boven hun nieuwe
(elektronische) concurrenten hebben. Maar er mag verwacht orden dat
bepaalde functies van gedrukte persorganen geleidelijk aan steeds
gemakkelijker door nieuwe media vervuld kunnen worden. In plaats van
complementair zouden die nieuwe media dan substituerend kunnen werken.
Zoals in de aanvraag ook wordt aangegeven, vindt er op het gebied van
advertenties nu al substitutie plaats tussen oude en nieuwe media.
Personeels- en rubrieksadvertenties zijn bij uitstek advertenties die
geschikt zijn voor een persoonlijk, pull georiënteerd medium als het
internet.
Gedrukte media zijn voor hun inkomsten voor een groot gedeelte van
advertenties afhankelijk. Voorliggend onderzoek zou voor de gedrukte
media inzicht kunnen verschaffen hoe op deze ontwikkelingen in te
spelen. Dit zou de rentabiliteit van de bedrijfstak en daarmee ook de
pluriformiteit van de pers ten goede kunnen komen. Het onderzoek past
daarmee in de doelstellingen van het Bedrijfsfonds.
11 feb 04 11:00