Gemeente Den Haag

februari 2004
J.C. Pleysierschool en De la Reyschool winnen Jan Ligthartprijs 2004 (11 februari)

Het onderwijsproject voor verloren groepen van de J.C. Pleysierschool is de winnaar van de Jan Ligthartprijs 2004. Het Schrijversatelier van de De la Reyschool ontving een extra prijs. Wethouder Pierre Heijnen van onderwijs reikte de prijzen uit op de Haagse Onderwijsdag van 11 februari 2004. De prijs is bedoeld voor mensen uit Den Haag of omgeving die bijdragen aan onderwijsvernieuwing en het effect daarvan kunnen aantonen.

De Jan Ligthartprijs bestaat uit een bedrag van EUR 2.500,- en de Jan Ligthart-sculptuur. De extra prijs is een bedrag van EUR 1.000,-. Het bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vormt de jury van de Jan Ligthartprijs en ontving zes inzendingen.

J.C. Pleysierschool
De J.C. Pleysierschool is de initiator van een landelijk onderwijsproject ten behoeve van 'verloren groepen'. Dit zijn kinderen die schoolloos zijn, zoals fobische, ex-psychiatrische en zieke leerlingen. De J.C. Pleysierschool biedt deze leerlingen onder meer een website met een link naar de webschool. De webschool is de eerste digitale school voor speciaal onderwijs en biedt lesmateriaal aan op vmbo, havo en vwo-niveau. Ook is er een digitale schoolgids met beeld en geluid die een impressie geeft van de school en de webschool. Op deze manier krijgen honderden jonge mensen de kans om maatschappelijk aan te haken en hun talenten in te zetten voor persoonlijke ontwikkeling. Het bestuur van het Jan Ligthart Genootschap vindt dat het initiatief van de J.C. Pleysierschool een stimulans verdient om het bereiken van de landelijke doelgroep te realiseren.

Het Schrijversatelier
Het Schrijversatelier van de De la Reyschool is erop gericht nieuwe media, meervoudige intelligentie en kunstzinnige vorming te gebruiken in de klas. In het kader van het project heeft de school een opname- en montagestudio en een schrijf-, lees- en videohoek ingericht, waarin de verhalen worden gemaakt. Enkele doelstellingen van het Schrijversatelier zijn aandacht schenken aan de eigen stem van kinderen, het benaderen van kinderen als schrijvers zonder de kinderlijke maat uit het oog te verliezen en schrijven centraal in reguliere lessen te plaatsen. De jury is enthousiast over het Schrijversatelier omdat het project erin slaagt de eigenheid van kinderen vast te houden en een zeer hoogwaardig schrijversproduct met de kinderen te maken, in een zeer esthetische uitvoering.

De prijsuitreiking is een initiatief van het Jan Ligthart Genootschap. Dit genootschap zet zich in voor onderwijsvernieuwing in de kennissamenleving, vooral in de Haagse regio. Het gedachtegoed van de pedagoog Jan Ligthart (1859-1916) is daarbij het uitgangspunt.