Universiteit van Amsterdam

Hoe mediahypes ontstaan


Promotie Communicatiewetenschap


donderdag 12 februari 14.00 uur

In discussies over het functioneren van de media valt steeds vaker de term mediahype, maar wat zijn de kenmerken van een dergelijke nieuwsgolf? Aan de hand van onderzoek naar de berichtgeving over onder meer zinloos geweld, seksueel misbruik en de nasleep van de Bijlmerramp onderzocht Peter Vasterman de zichzelf versterkende processen in de nieuwsproductie die kunnen leiden tot mediahypes. Hij beschrijft gedetailleerd hoe mediahypes ontstaan, op welke manier de media nieuwsgolven creëren en wat de gevolgen zijn voor de beeldvorming rond een persoon of issue. Daarbij onderscheidt Vasterman intensiverende mediahypes (bijvoorbeeld het uitvergroten van een issue dat daarmee tot schandaal uitgroeit) en extensiverende mediahypes (zoals het verbreden van de focus bij een sociaal probleem). Ook komt de vraag aan bod waarom zich soms een serie mediahypes voordoet rond hetzelfde issue. Vasterman toetst tevens het verschijnsel mediahype aan de professionele standaarden van de journalistiek. Hij concludeert dat mediahypes kunnen leiden tot meutevorming, onnodige verontrusting en onbezonnen reacties bij overheden.

P.L.M. Vasterman: Mediahype. Promotor is prof. dr. J.J. van Cuilenburg.

De academische plechtigheden vinden plaats in de Aula van de UvA, Singel 411, Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl. Met vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC Voorlichting, tel. 020 - 566 2929.