maandag 9 februari 2004
Fontys Hogescholen installeert nieuwe lector `Onderwijs en ict'
Op donderdag 12 februari 2004 vinden de oratie en installatie plaats
van dr. Peter Sloep als lector `Educatieve functies van ict'.
Informatie- en communicatietechnologie (ict) laat onuitwisbare sporen
na in het onderwijs. We zetten ict niet alleen in om administratieve
en onderwijsondersteunende processen efficiënter en effectiever te
laten werken. We proberen vooral ook het proces van leren en
onderwijzen met behulp van ict te vernieuwen. Een belangrijk
hulpmiddel daarbij vormen `leerobjecten', brokjes onderwijs die
idealiter keer op keer, desgewenst na aanpassing inzetbaar zijn in het
onderwijs. Daardoor kan niet alleen meer maatwerk geleverd worden,
maar blijven ook de kosten van ict-rijk onderwijs binnen de perken.
Leerobjecten zouden dus een antwoord kunnen bieden op de vraag naar
een ander soort onderwijs, dat beter aansluit bij de noden van onze
kennismaatschappij. Hoe we dat ideaal kunnen realiseren, in
onderwijskundig, organisatorisch en technisch opzicht, vormt het
speciale aandachtsgebied van de lector.
Dr. Peter Sloep is als lector verbonden aan Fontys Lerarenopleiding
Sittard. Daarnaast werkt hij als senior-onderwijstechnoloog bij het
Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit
Nederland, waar hij nauw betrokken is geweest bij het ontwikkel- en
standaardisatietraject van de onderwijsmodelleertaal EML, het latere
IMS Learning Design.