Fontys


maandag 9 februari 2004

Fontys Hogescholen installeert nieuwe lector `Onderwijs en ict'

Op donderdag 12 februari 2004 vinden de oratie en installatie plaats van dr. Peter Sloep als lector `Educatieve functies van ict'.

Informatie- en communicatietechnologie (ict) laat onuitwisbare sporen na in het onderwijs. We zetten ict niet alleen in om administratieve en onderwijsondersteunende processen efficiënter en effectiever te laten werken. We proberen vooral ook het proces van leren en onderwijzen met behulp van ict te vernieuwen. Een belangrijk hulpmiddel daarbij vormen `leerobjecten', brokjes onderwijs die idealiter keer op keer, desgewenst na aanpassing inzetbaar zijn in het onderwijs. Daardoor kan niet alleen meer maatwerk geleverd worden, maar blijven ook de kosten van ict-rijk onderwijs binnen de perken. Leerobjecten zouden dus een antwoord kunnen bieden op de vraag naar een ander soort onderwijs, dat beter aansluit bij de noden van onze kennismaatschappij. Hoe we dat ideaal kunnen realiseren, in onderwijskundig, organisatorisch en technisch opzicht, vormt het speciale aandachtsgebied van de lector.

Dr. Peter Sloep is als lector verbonden aan Fontys Lerarenopleiding Sittard. Daarnaast werkt hij als senior-onderwijstechnoloog bij het Onderwijstechnologisch Expertisecentrum van de Open Universiteit Nederland, waar hij nauw betrokken is geweest bij het ontwikkel- en standaardisatietraject van de onderwijsmodelleertaal EML, het latere IMS Learning Design.