Blauw New Media
----------- PERSBERICHT ----------------
Computervirussen laten Nederlanders onberoerd
Het overgrote deel van de Nederlandse ondernemers uit het MKB (81%) en
consumenten (76%) heeft wel eens een computervirus gehad. 85% van de
Nederlandse consumenten en MKB ondernemers houdt internet providers
verantwoordelijk voor het actief bestrijden van virussen, 50% de
overheid. Dit blijkt uit het Internet Participatie onderzoek van
internet provider XS4ALL. Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%)
vindt dat het tegengaan van virussen ook de verantwoordelijkheid is
van grote softwareleveranciers. Het buiten de deur houden van virussen
is niet mijn taak, aldus 77% van de consumenten en 58% van de
ondernemers.
Gevraagd naar de maatregelen die consumenten en ondernemers zelf
nemen, antwoordt 78% van de consumenten en 84% van de ondernemers
telkens de laatste virusscanner te installeren. Edith Mastenbroek,
woordvoerder van XS4ALL: Het is interessant om te zien dat veel mensen
zeggen zo hun computer beschermen. Echter, de resultaten wijzen er op
dat het percentage ondervraagden dat last heeft van een virus,
schrikbarend hoog is. Kennelijk beseffen velen zich niet dat ze
continu, eerder dagelijks dan wekelijks of maandelijks, de laatste
virusscanner moeten installeren, om de steeds hardnekkiger virussen
buiten de deur te houden.
Verantwoordelijkheidsbesef
Mastenbroek is teleurgesteld dat de meerderheid van de ondervraagden
zichzelf niet verantwoordelijk houdt voor het bestrijden van virussen.
Ook al stellen internet providers telkens de meest up to date
virusscanners en firewalls ter beschikking, het blijft de
verantwoordelijkheid van de computergebruiker zelf er daadwerkelijk
iets mee te doen. Een onvoldoende beschermde computer besmet bovendien
ook computers uit je omgeving. Het is jammer dat dit
verantwoordelijkheidsbesef onder burgers niet leeft. Nederland is
volgens ons toe aan een digitale griepprik.
Het beperkte verantwoordelijkheidsbesef is ook terug te zien in het
lage percentage consumenten en ondernemers dat een firewall
installeert (41%). Gevraagd naar andere maatregelen om virussen tegen
te gaan, noemt driekwart (76%) van de consumenten en 91% van de
ondernemers zorgvuldig omgaan met het openen van attachements.
Daarnaast gaat 61% van de consumenten en 64% van de ondernemers
behoedzaam om met het downloaden van bestanden van het internet.
MKB-ers zeggen zorgvuldiger om te gaan met hun e-mailadres (63%) dan
consumenten (53%).
Bijna één op de tien ondervraagden (9%) is door virussen het plezier
in internet en e-mail verloren. Eenzelfde percentage van de
consumenten is er zelfs minder door gaan
e-mailen, tegenover 6% van de ondernemers.
Effectieve maatregelen
Om virussen tegen te gaan, pleit Mastenbroek er voor burgers te wijzen
op hun verantwoordelijkheid, in plaats van bijvoorbeeld nieuwe regels
en restricties op te leggen: Hoe meer regels, hoe beperkter de
vrijheid en de grenzeloosheid van het internet. En dat is nu juist
waar het internet niet voor bedoeld is.
Doeltreffend zou volgens Mastenbroek een publiekscampagne zijn,
geïnitieerd door de overheid. In de jaren tachtig zette een campagne
mensen er toe aan hun woning beter te beveiligen tegen inbrekers. Een
dergelijke campagne zou er ook voor computers en het internet moeten
komen.
Over het XS4ALL Internet Participatie onderzoek
XS4ALL doet onderzoek naar de manier waarop consumenten en ondernemers
het internet gebruiken en ervaren. Privacy, veiligheid en vertrouwen
nemen een centrale plaats in. Ook ontwikkelingen die op het gebruik en
de functie van het internet invloed kunnen hebben, zoals spam en
virussen, worden in het onderzoek meegenomen.
Met het onderzoek wil XS4ALL inzicht krijgen in hoe burgers en
ondernemers het internet beleven en welke gevolgen bepaalde trends
hierop hebben. De resultaten gebruikt XS4ALL om haar dienstverlening
verder te ontwikkelen. Omdat een deel van de onderzoeksuitkomsten een
interessant inzicht geeft in de maatschappelijke ontwikkelingen op het
gebied van internetgebruik en -beleving maakt XS4ALL deze resultaten
ook openbaar.
---
Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw
Research BV
Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst
groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in
Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research
ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen
die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten
en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en
heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat
voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar
opdrachtgevers vooruit te helpen.
Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele
informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de
informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat
de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de
informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder
voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003