Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Computervirussen laten Nederlanders onberoerd

Het overgrote deel van de Nederlandse ondernemers uit het MKB (81%) en consumenten (76%) heeft wel eens een computervirus gehad. 85% van de Nederlandse consumenten en MKB ondernemers houdt internet providers verantwoordelijk voor het actief bestrijden van virussen, 50% de overheid. Dit blijkt uit het Internet Participatie onderzoek van internet provider XS4ALL. Ongeveer de helft van de ondervraagden (51%) vindt dat het tegengaan van virussen ook de verantwoordelijkheid is van grote softwareleveranciers. Het buiten de deur houden van virussen is niet mijn taak, aldus 77% van de consumenten en 58% van de ondernemers.

Gevraagd naar de maatregelen die consumenten en ondernemers zelf nemen, antwoordt 78% van de consumenten en 84% van de ondernemers telkens de laatste virusscanner te installeren. Edith Mastenbroek, woordvoerder van XS4ALL: Het is interessant om te zien dat veel mensen zeggen zo hun computer beschermen. Echter, de resultaten wijzen er op dat het percentage ondervraagden dat last heeft van een virus, schrikbarend hoog is. Kennelijk beseffen velen zich niet dat ze continu, eerder dagelijks dan wekelijks of maandelijks, de laatste virusscanner moeten installeren, om de steeds hardnekkiger virussen buiten de deur te houden.

Verantwoordelijkheidsbesef
Mastenbroek is teleurgesteld dat de meerderheid van de ondervraagden zichzelf niet verantwoordelijk houdt voor het bestrijden van virussen. Ook al stellen internet providers telkens de meest up to date virusscanners en firewalls ter beschikking, het blijft de verantwoordelijkheid van de computergebruiker zelf er daadwerkelijk iets mee te doen. Een onvoldoende beschermde computer besmet bovendien ook computers uit je omgeving. Het is jammer dat dit verantwoordelijkheidsbesef onder burgers niet leeft. Nederland is volgens ons toe aan een digitale griepprik.

Het beperkte verantwoordelijkheidsbesef is ook terug te zien in het lage percentage consumenten en ondernemers dat een firewall installeert (41%). Gevraagd naar andere maatregelen om virussen tegen te gaan, noemt driekwart (76%) van de consumenten en 91% van de ondernemers zorgvuldig omgaan met het openen van attachements. Daarnaast gaat 61% van de consumenten en 64% van de ondernemers behoedzaam om met het downloaden van bestanden van het internet. MKB-ers zeggen zorgvuldiger om te gaan met hun e-mailadres (63%) dan consumenten (53%).

Bijna één op de tien ondervraagden (9%) is door virussen het plezier in internet en e-mail verloren. Eenzelfde percentage van de consumenten is er zelfs minder door gaan
e-mailen, tegenover 6% van de ondernemers.

Effectieve maatregelen
Om virussen tegen te gaan, pleit Mastenbroek er voor burgers te wijzen op hun verantwoordelijkheid, in plaats van bijvoorbeeld nieuwe regels en restricties op te leggen: Hoe meer regels, hoe beperkter de vrijheid en de grenzeloosheid van het internet. En dat is nu juist waar het internet niet voor bedoeld is.

Doeltreffend zou volgens Mastenbroek een publiekscampagne zijn, geïnitieerd door de overheid. In de jaren tachtig zette een campagne mensen er toe aan hun woning beter te beveiligen tegen inbrekers. Een dergelijke campagne zou er ook voor computers en het internet moeten komen.

Over het XS4ALL Internet Participatie onderzoek XS4ALL doet onderzoek naar de manier waarop consumenten en ondernemers het internet gebruiken en ervaren. Privacy, veiligheid en vertrouwen nemen een centrale plaats in. Ook ontwikkelingen die op het gebruik en de functie van het internet invloed kunnen hebben, zoals spam en virussen, worden in het onderzoek meegenomen.

Met het onderzoek wil XS4ALL inzicht krijgen in hoe burgers en ondernemers het internet beleven en welke gevolgen bepaalde trends hierop hebben. De resultaten gebruikt XS4ALL om haar dienstverlening verder te ontwikkelen. Omdat een deel van de onderzoeksuitkomsten een interessant inzicht geeft in de maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van internetgebruik en -beleving maakt XS4ALL deze resultaten ook openbaar.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003