Blauw New Media



----------- PERSBERICHT ----------------

Geld en carrière maken Nederlandse vrouw onzeker

Nederlandse vrouwen zijn onzeker als het gaat om hun financiële positie en carrière. Ruim één op de drie (35%) heeft weinig vertrouwen in de keuzes die ze maakt ten aanzien van haar financiële investeringen. Opmerkelijk is dat nog meer vrouwen, maar liefst 41%, zelfs ontevreden tot zeer ontevreden is over deze keuzes. Eén op de vijf vrouwen is onzeker over haar carrièrekeuzes (21%), een zelfde deel is er ook niet gelukkig mee. Het tegenovergestelde geldt voor gezin, familie, relaties en vrienden: een overgrote meerderheid heeft juist veel vertrouwen in haar keuzes op dit gebied en voelt zich er ook goed bij. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Clearblue, producent van onder meer de Clearblue Digitale Zwangerschapstest, waarin 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar in zes Europese landen zijn ondervraagd.

Carrière verliest van familie en vrienden
Ook wanneer gevraagd wordt naar wat Nederlandse vrouwen het belangrijkste in hun leven vinden, winnen familie en vrienden het van carrière. 6% besteedt haar tijd het liefst op kantoor, terwijl voor ruim de helft (56%) familie de belangrijkste tijdsbesteding is. Ook in de andere onderzochte landen (Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland, Zweden) delft carrière het onderspit. Familie is in deze landen zelfs nog populairder dan in Nederland. Zo staat bij 80% van onze oosterburen familie op nummer één en ook voor de Engelsen en Fransen steekt familie er met kop en schouders bovenuit (respectievelijk 70% en 71%).

Opmerkelijk is dat ruim één op de vier Nederlandse vrouwen (26%) sociale contacten als belangrijkste in haar leven ervaart, tegenover 9% van de Duitse vrouwen en 8% van de Zweedse vrouwen. Hobbies en vakanties zijn bij de vrouwen al helemaal geen favoriet: een overgrote minderheid van alle ondervraagde vrouwen noemt deze activiteiten niet als belangrijkste (gemiddeld 4%). De vrouwen zijn hierover eensgezind.

Over het Clearblue onderzoek
Clearblue doet voortdurend onderzoek naar de houding van vrouwen ten opzichte van belangrijke beslissingen in hun leven op het gebied van zwangerschap en vruchtbaarheid, en naar trends en ontwikkelingen hierin.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Blauw Research. In dit onderzoek zijn 1.500 vrouwen tussen 18 en 40 jaar uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Noorwegen, Duitsland en Zweden ondervraagd. De mening van vrouwen over onderwerpen zoals gezinsplanning, carrière, familie, vrienden en relaties heeft in het onderzoek een centrale plaats.

Met voortdurend onderzoek wil Clearblue inzicht krijgen in wat vrouwen beweegt en in welke veranderingen en trends hierin zichtbaar zijn. De resultaten gebruikt de organisatie vervolgens om haar producten en diensten verder te ontwikkelen. Zo is eerder bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar de behoeften van vrouwen wanneer ze denken zwanger te zijn. Hierop is de introductie van de Clearblue Digitale Zwangerschapstest gebaseerd. Deze test is bedoeld om de interpretatie van de resultaten van de test te vereenvoudigen en onzekerheid weg te nemen. Omdat de onderzoeksuitkomsten van het laatste onderzoek een helder en interessant inzicht geven in de maatschappelijke ontwikkelingen en trends in de belevingswereld van vrouwen maakt Clearblue deze resultaten ook openbaar.


---

Noot voor de pers: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Ellen Cuijpers ellen.cuijpers@blauw.com; +31-10-4000900; Blauw Research BV

Over Blauw: Blauw Research is onderdeel van Blauw Group, het snelst groeiende bedrijf op het gebied van marktonderzoek en datacollectie in Nederland , met 90 medewerkers en een omzet van 9 mln. Blauw Research ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Het bureau levert wezenlijke informatie en heldere inzichten op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen.

Disclaimer: "Hoewel wij ernaar streven om correcte en actuele informatie te verschaffen, kunnen wij niet garanderen dat de informatie juist is op het moment waarop deze ontvangen wordt of dat de informatie na verloop van tijd nog steeds juist is. Op grond van de informatie dienen derhalve geen acties te worden ondernomen zonder voorafgaand deskundig advies." © Blauw Research 2003