Politie Limburg-Noord
Elke dag een rijbewijs kwijt
Limburg-Noord 12-02-2004 - In de maand januari zijn in de politieregio
Limburg-Noord 27 automobilisten hun rijbewijs kwijtgeraakt als gevolg
van hun rijgedrag. De meesten moesten hun rijbewijs inleveren omdat ze
meer dan 50 km/u te hard reden, enkelen hadden zoveel alcohol
gedronken dat het niet verantwoord was om hen nog langer de
bevoegdheid te geven te rijden. Het record in snelheid in de afgelopen
maand bleek 194 km/u te zijn.
Bij verkeerscontroles in de politieregio Limburg-Noord hebben leden
van het Verkeershandhavingsteam 27 rijbewijzen ingevorderd. Een
motoragent van het VHT signaleerde bij een controle met de lasergun op
de N280 bij Horn een snelheidsovertreding van 194 km/u. Terplaatse
geldt een limiet van 100 km/u. Een 31-jarige inwoner van het Belgische
Neerpelt die door de agent werd staande gehouden, reed in een
Volkswagen Touareg V10. Hij bleek de auto net nieuw te hebben en
probeerde de snelheid van de wagen uit. Reden om op die plaats
veelvuldig te controleren is de wegversmalling van vierbaans naar
tweebaans even verderop, een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van
het Asielzoekerscentrum en een bushalte.
Bebouwde kom
Bij snelheidscontroles blijkt dat niet alleen op wegen buiten de
bebouwde kom hoge snelheden worden gehaald. In de bebouwde kom van
Venlo werd op 25 januari twee automobilisten (20 en 29 jaar)
waargenomen die in een snelheidswedstrijd verwikkeld waren. Beiden
reden naast elkaar vanaf de Burg. Van Rijnsingel met een snelheid van
80 km/u kruisingen met de Hertog Reinoudsingel en Laaghuissingel over,
terwijl fietsers stonden te wachten om over te steken. De snelheid
werd soms opgevoerd tot 120 km/u.
Verkeersveiligheid
Snelheidscontroles vinden plaats omwille van de verkeersveiligheid,
want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Snelheid is
altijd bepalend voor de gevolgen van een ongeval, wat de oorzaak ook
moge zijn. Een voorrangfout bij 5 km/uur is geen ramp, maar bij 50
km/uur is het een ander verhaal. Elke kilometer harder betekent een
langere remweg, een hogere botssnelheid en ernstiger letsel. Snelheid
kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is
de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80
km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30
km/u. Nog indrukwekkender zijn de cijfers over fietsers en
voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u
komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is
het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u
overleeft nog maar 15% de klap.