Politie Limburg-Noord

Elke dag een rijbewijs kwijt

Limburg-Noord 12-02-2004 - In de maand januari zijn in de politieregio Limburg-Noord 27 automobilisten hun rijbewijs kwijtgeraakt als gevolg van hun rijgedrag. De meesten moesten hun rijbewijs inleveren omdat ze meer dan 50 km/u te hard reden, enkelen hadden zoveel alcohol gedronken dat het niet verantwoord was om hen nog langer de bevoegdheid te geven te rijden. Het record in snelheid in de afgelopen maand bleek 194 km/u te zijn.

Bij verkeerscontroles in de politieregio Limburg-Noord hebben leden van het Verkeershandhavingsteam 27 rijbewijzen ingevorderd. Een motoragent van het VHT signaleerde bij een controle met de lasergun op de N280 bij Horn een snelheidsovertreding van 194 km/u. Terplaatse geldt een limiet van 100 km/u. Een 31-jarige inwoner van het Belgische Neerpelt die door de agent werd staande gehouden, reed in een Volkswagen Touareg V10. Hij bleek de auto net nieuw te hebben en probeerde de snelheid van de wagen uit. Reden om op die plaats veelvuldig te controleren is de wegversmalling van vierbaans naar tweebaans even verderop, een voetgangersoversteekplaats ter hoogte van het Asielzoekerscentrum en een bushalte.

Bebouwde kom
Bij snelheidscontroles blijkt dat niet alleen op wegen buiten de bebouwde kom hoge snelheden worden gehaald. In de bebouwde kom van Venlo werd op 25 januari twee automobilisten (20 en 29 jaar) waargenomen die in een snelheidswedstrijd verwikkeld waren. Beiden reden naast elkaar vanaf de Burg. Van Rijnsingel met een snelheid van 80 km/u kruisingen met de Hertog Reinoudsingel en Laaghuissingel over, terwijl fietsers stonden te wachten om over te steken. De snelheid werd soms opgevoerd tot 120 km/u.

Verkeersveiligheid
Snelheidscontroles vinden plaats omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Snelheid is altijd bepalend voor de gevolgen van een ongeval, wat de oorzaak ook moge zijn. Een voorrangfout bij 5 km/uur is geen ramp, maar bij 50 km/uur is het een ander verhaal. Elke kilometer harder betekent een langere remweg, een hogere botssnelheid en ernstiger letsel. Snelheid kan het verschil uitmaken tussen leven en dood. Voor automobilisten is de kans op overlijden bij een aanrijding met een snelheid van 80 km/uur bijvoorbeeld al twintig keer groter dan bij een snelheid van 30 km/u. Nog indrukwekkender zijn de cijfers over fietsers en voetgangers. Bij aanrijdingen met een snelheid van slechts 35 km/u komt 5% van de fietsers of voetgangers om het leven. Bij 48 km/u is het aandeel met dodelijke afloop al opgelopen tot 45% en bij 64 km/u overleeft nog maar 15% de klap.