11.02.2004
Gezamenlijke persmededeling van de NMBS, de Minister van
Overheidsbedrijven, de Minister van Ambtenarenzaken, BIAC en Belgacom
Verdubbeling aantal pendelaars gratis op de trein
Vandaag hebben de ministers van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken;
Johan Vande Lanotte en Marie Arena en de gedelegeerd bestuurders van
de NMBS, Belgacom en Biac; Karel Vinck, Didier Bellens en Luc Van den
Bossche de eerste protocolakkoorden ondertekend m.b.t. de invoering
van gratis woon-werk treinkaarten voor de ambtenaren van hun
respectievelijke federale diensten en bedrijven.
Inhoud van de maatregel
Het gratis woon-werkverkeer per trein berust op een tussenkomst van de
werkgever tot een bedrag van 80% van de prijs van de treinkaart. De
overige 20% wordt door de overheid gefinancierd. De werknemer betaalt
dus niets meer voor zijn treinreis. De autonome overheidsbedrijven en
de federale ministeries kunnen vanaf 1 maart 2004 gebruik maken van
deze maatregel. Belgacom, Biac zullen de eerste autonome
overheidsbedrijven zijn die al hun werknemers zullen laten genieten
van deze maatregel. Vanaf 2005 zullen de privé-bedrijven die het
zullen wensen hun medewerkers kunnen laten gebruik maken van deze
maatregel.
De NMBS wordt volledig vergoed door de overheid voor de invoering van
dit nieuwe tariefvoordeel.
Aantal betrokkenen die van de maatregel genieten
Het ondertekende protocol heeft betrekking op volgende
personeelsleden:
Belgacom: 16.500
Biac: 766
Federale overheid (zie lijst als bijlage): 190.000
De Post: 3500. Belgocontrol: 80. (90% van het personeel van deze
diensten komt nog niet in aanmerking omdat de tussenkomst van de
werkgever geen 80% bedraagt)
Totaal aantal betrokkenen: 210.846
Van deze 210.846 personeelsleden komen er nu zo'n 60.000 met de trein
naar het werk. Voor deze mensen wordt het woon-werkverkeer gratis.
Vandaag genieten reeds 55.000 werknemers van gratis woon-werkverkeer,
namelijk 15.000 ambtenaren van het Ministerie van de Vlaamse
Gemeenschap en 40.000 werknemers uit de privé-sector.
Men kan dus spreken van een verdubbeling van het aantal werknemers dat
gratis zal sporen naar het werk, zo'n 115.000, tegenover het huidig
aantal van 55.000.
In deze berekening is geen rekening gehouden met een toename van het
treingebruik. Er kan wel gesteld worden dat iedere stijging met 10%
een toename van 6000 nieuwe pendelaars betekent.
Vanaf volgend jaar wordt het stelsel geopend voor de privé-sector.
Investeringen in materieel
De NMBS stelt alles in het werk om zijn huidige en toekomstige klanten
een kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden. De operationele
verbeteringen die de laatste maanden werden doorgevoerd, heeft het
mogelijk gemaakt het gebruik van de treinen te optimaliseren en het
aantal beschikbare zitplaatsen te verhogen. Bovendien heeft de NMBS
sinds vele maanden haar wagenpark uitgebreid door de aankoop van 210
comfortabele dubbeldeksrijtuigen (M6) of zo'n 25.200 extra zitplaatsen
(gemiddeld 120 per rijtuig). 170 rijtuigen zijn reeds operationeel en
40 andere zullen de volgende weken nog geleverd worden.
De NMBS bereidt daarbovenop een bijkomende bestelling van
dubbeldeksrijtuigen, nog eens goed voor zo'n 12.000 extra zitplaatsen,
samen zo'n 37.500 zitplaatsen. Dit garandeert de opvang van nieuwe
pendelaars (dus boven de 115.000) en anticipeert alvast op de stijging
van de vraag.
Bovendien is een renovatieprogramma van het materiaal ook aan de gang.
Het betreft de wagens M4, de klassieke motorwagens (type 66-79) en de
motorwagens break (type 80).
Het investeringsbudget voor de aankoop en voor de renovatie van het
materieel in 2004 bedraagt 210 miljoen euro. In de periode 2004-2007
zal de investering in rollend materieel bijna een miljard euro
bedragen.
Praktische informatie voor de begunstigden van het gratis
werk-woonverkeer
De begunstigden zijn al de personeelsleden van de in bijlage opgesomde
federale overheidsdiensten (ministerie) en federale openbare
instellingen, van Belgacom en van BIAC die de trein voor hun
woon-werkverkeer gebruiken.
Het deel van het personeel van De Post waarvoor de tussenkomst van de
werkgever al 80% bedraagt geniet ook onmiddellijk van deze maatregel.
Wat betreft Belgocontrol gaat het over 80 mensen.
De medewerkers van deze bedrijven en ministeries die nog geen
treinkaart bezitten en die van deze maatregel wensen gebruik te maken
kunnen zich, vanaf 1 maart, aanbieden aan het loket van het station
met een getuigschrift van hun bedrijf en een foto. Hun treinkaart zal
hen daarna gratis afgeleverd worden.
De personen die reeds over een treinkaart beschikken moeten niets
ondernemen vooraleer deze kaart vervalt. Op de vervaldatum daarvan
moeten ze zich gewoon aanbieden aan het loket.
De werknemer betaalt niet meer voor zijn treinrit maar wel voor de
eventuele andere abonnementen (MIVB, De lijn, TEC,...) die hij zou met
zijn treinkaart combineren.
Wat wordt er gratis?
Het gaat hier om de valideringstreinkaart die aan de waarde van de rit
NMBS tweede klas verbonden is.
De Minister van Overheidsbedrijven, Johan Vande Lanotte:
"Sinds enkele jaren hebben publieke en privé-instellingen besloten het
voorbeeld te geven inzake mobiliteit door het aanbieden aan hun
personneelsleden gratis of bijna gratis woon-werkverkeer per trein. Op
1 januari 2004 genoten 55.000 personen al van de volledige
kosteloosheid. Met de invoering van deze nieuwe maatregel voor quasi
de ganse federale publieke sector stijgt het aantal begunstigden van
de gratispolitiek tot 115.000 personen, namelijk meer dan een
verdubbeling."
De Minister van Ambtenarenzaken Marie Arena zegt:
"Naast het onmiddellijke voordeel voor de federale ambtenaren, levert
de gratispolitiek vooral ook een positieve bijdrage aan het beleid van
mobiliteit en duurzame ontwikkeling door hen aan te sporen de trein te
nemen.
Tegenwoordig beschikken reeds 48.000 van de 190.000 federale
ambtenaren van de overheidsdiensten over een treinkaart.
Vandaag wordt 88% van de prijs van het abonnement betaald door de
werkgever, zijnde de Federale Overheidsdiensten en de publieke. In de
toekomst wordt de resterende 12%, die betaald wordt door de gebruiker,
ten laste genomen door de NMBS. Aangezien deze maatregel gefinancierd
wordt door middel van een nieuwe dotatie verleend aan de NMBS, zal ze
geen gevolgen hebben voor de begroting van de FOD's."
Karel Vinck, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, zegt:
"Het gratis woon-werkverkeer - volledig gefinancierd door de Staat en
de werkgevers - zal een positieve bijdrage zijn voor de verbetering
van de mobiliteit in België. De NMBS moet hierin een sleutelrol
spelen. Het bedrijf en zijn personeel, verbinden zich er toe alles in
het werk te stellen om elke dag een kwaliteitsvolle dienstverlening te
bieden aan zijn huidige en toekomstige klanten."
Didier Bellens, Voorzitter van het Executief Comité en Gedelegeerd
Bestuurder van Belgacom, zegt:
"We verwelkomen de nieuwe regeling voor het woon-werkverkeer. Op dit
ogenblik gebruiken ongeveer 25% van de Belgacom werknemers de trein,
voor hun verplaatsingen van en naar het werk. Belgacom kwam reeds voor
76% tussen in deze kosten. Door de nieuwe regeling wordt de
tussenkomst van Belgacom opgetrokken naar 80%, terwijl de overheid de
rest financiert. Het is mogelijk en we hopen dat een groeiend aantal
Belgacom-medewerkers in de toekomst van de trein zal willen gebruik
maken."
Luc Van den Bossche, gedelegeerd bestuurder van BIAC, zegt:
"Deze maatregel is een belangrijke bijdrage in het ontwarren van de
mobiliteitsknoop. Een belangrijke groep van werknemers wordt hierdoor
aangemoedigd om de trein te beschouwen als een volwaardig alternatief
voor het woon-werkverkeer.
Het effect van deze maatregel zal gevoelig toenemen wanneer de
treinverbinding naar de luchthaven zijn nieuwe dimensie krijgt.
Momenteel liggen plannen ter tafel voor spoortrajecten die de
luchthaven rechtstreeks verbinden met Leuven en Luik, met Mechelen en
Antwerpen, en het Brusselse GEN netwerk, het zogenaamd
Diabolo-Project.
De uitvoering van deze projecten is van het hoogste belang voor de
ontsluiting van de luchthaven. Dit is niet enkel in het belang van het
personeel van BIAC, maar ook van honderden andere bedrijven die actief
zijn op de luchthaven of hun inplanting voorbereiden in de projecten
Transpolis en Airport Village die momenteel ontworpen worden.
Bovendien zal dank zij de realisatie van Diabolo het aantal reizigers
dat van de luchthaven gebruik maakt via de trein aanzienlijk
verhogen."
NMBS