PERSBERICHT - 2004-02-12
Focus nu op grootschalige toeristische marketing- en promotiecampagnes
Minder buitenlandse reizigers naar Nederland in 2003
In 2003 bezochten ruim 9,1 miljoen buitenlanders ons land voor een
vakantie of zakelijk verblijf, circa 5 procent minder dan in 2002. Dit
voorspelt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het
NBTC baseert deze prognose op de CBS-cijfers over de eerste drie
kwartalen en signalen uit de markt. Deze daling komt voornamelijk door
de (dreiging van) de Irak-oorlog, de onrust rond het SARS-virus en de
wereldwijde verslechterde economie.
ACTIE NOODZAKELIJK
Om het tij te keren, is het noodzakelijk dat Nederland juist nu van
zich laat horen. Vooral in de buurlanden liggen kansen om het aantal
bezoekers weer omhoog te brengen, men blijft over het algemeen
dichterbij huis, aldus Hans van Driem, Algemeen Directeur van het
NBTC. Er staan tal van campagnes op stapel of lopen nu al, om Holland
te promoten.
Enkele voorbeelden: in Groot-Brittannië lanceert NBTC samen met het
Duits Verkeersbureau in maart de autovakantiecampagne Drive Dutch
Drive Deutsch. En in Duitsland staan dit jaar drie grote multimediale
themacampagnes centraal waarbij familie-, actief- en stedenvakanties
de Duitse toerist moet doen besluiten een vakantie naar Nederland te
ondernemen.
DICHTERBIJ HUIS
Van Driem: Het blijkt dat in tijden van onrust toeristen over het
algemeen dichterbij huis blijven. Dit is ook terug te zien in de
cijfers. Zowel de Duitsers (+3 procent) als Belgen (+14 procent)
wisten ons land afgelopen jaar vaker voor een vakantieverblijf te
bezoeken. Bovendien speelde het mooie weer in Holland een rol.
Duitsers zijn nog steeds trouwe kusttoeristen, de Belgen recreëren
liever op het (zuidelijke) platteland en aan de Zeeuwse stranden. Het
aantal Britse bezoekers daalde, na jaren van sterke groei, echter met
13 procent, dit kwam voornamelijk door de dure euro.
INTERCONTINENTALE TOERISTEN
Het afgelopen jaar is wereldwijd een terughoudende houding bij de
intercontinentale toerist en zakelijke reiziger gesignaleerd. Dit
heeft ook effect op ons land: minder Amerikaanse (-14 procent) en
Aziatische (-21 procent) toeristen en zakelijke reizigers brachten een
bezoek aan ons land. Met gerichte campagnes wil NBTC kansrijke groepen
aanspreken.
Zo promoot NBTC bijvoorbeeld in Noord-Amerika de kunst en antiekbeurs
TEFAF, om de Amerikaanse kunstliefhebber naar Maastricht te trekken.
In 2003 hebben Nederlanders 18,1 miljoen vakanties in eigen land
doorgebracht, 3% minder dan in het voorgaande jaar.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en
promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar
en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in
Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.