PERSBERICHT - 2004-02-12

Focus nu op grootschalige toeristische marketing- en promotiecampagnes

Minder buitenlandse reizigers naar Nederland in 2003

In 2003 bezochten ruim 9,1 miljoen buitenlanders ons land voor een vakantie of zakelijk verblijf, circa 5 procent minder dan in 2002. Dit voorspelt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). Het NBTC baseert deze prognose op de CBS-cijfers over de eerste drie kwartalen en signalen uit de markt. Deze daling komt voornamelijk door de (dreiging van) de Irak-oorlog, de onrust rond het SARS-virus en de wereldwijde verslechterde economie.

ACTIE NOODZAKELIJK
Om het tij te keren, is het noodzakelijk dat Nederland juist nu van zich laat horen. Vooral in de buurlanden liggen kansen om het aantal bezoekers weer omhoog te brengen, men blijft over het algemeen dichterbij huis, aldus Hans van Driem, Algemeen Directeur van het NBTC. Er staan tal van campagnes op stapel of lopen nu al, om Holland te promoten.

Enkele voorbeelden: in Groot-Brittannië lanceert NBTC samen met het Duits Verkeersbureau in maart de autovakantiecampagne Drive Dutch Drive Deutsch. En in Duitsland staan dit jaar drie grote multimediale themacampagnes centraal waarbij familie-, actief- en stedenvakanties de Duitse toerist moet doen besluiten een vakantie naar Nederland te ondernemen.

DICHTERBIJ HUIS
Van Driem: Het blijkt dat in tijden van onrust toeristen over het algemeen dichterbij huis blijven. Dit is ook terug te zien in de cijfers. Zowel de Duitsers (+3 procent) als Belgen (+14 procent) wisten ons land afgelopen jaar vaker voor een vakantieverblijf te bezoeken. Bovendien speelde het mooie weer in Holland een rol.

Duitsers zijn nog steeds trouwe kusttoeristen, de Belgen recreëren liever op het (zuidelijke) platteland en aan de Zeeuwse stranden. Het aantal Britse bezoekers daalde, na jaren van sterke groei, echter met 13 procent, dit kwam voornamelijk door de dure euro.

INTERCONTINENTALE TOERISTEN
Het afgelopen jaar is wereldwijd een terughoudende houding bij de intercontinentale toerist en zakelijke reiziger gesignaleerd. Dit heeft ook effect op ons land: minder Amerikaanse (-14 procent) en Aziatische (-21 procent) toeristen en zakelijke reizigers brachten een bezoek aan ons land. Met gerichte campagnes wil NBTC kansrijke groepen aanspreken.

Zo promoot NBTC bijvoorbeeld in Noord-Amerika de kunst en antiekbeurs TEFAF, om de Amerikaanse kunstliefhebber naar Maastricht te trekken.

In 2003 hebben Nederlanders 18,1 miljoen vakanties in eigen land doorgebracht, 3% minder dan in het voorgaande jaar.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen is dé marketing en promotie-organisatie die het toeristisch en zakelijk reisverkeer naar en in Nederland bevordert. Het hoofdkantoor is gevestigd in Leidschendam en het NBTC heeft een wereldwijd netwerk van Vestigingen.