HP en Nokia verlengen wereldwijde IT-servicerelatie met vijf jaar
Voortzetting van wereldwijd service- en outsourcingcontract
AMSTELVEEN, 12 februari 2004 - HP heeft een 'memorandum of
understanding' met Nokia getekend om de huidige, wereldwijde
servicerelatie op het gebied van informatietechnologie met vijf jaar te
verlengen en verder uit te breiden.
Op basis van deze overeenkomst, die oorspronkelijk dateert van september
2001, beheert HP de wereldwijde IT-infrastructuur en
-operaties van Nokia. De voorgenomen verlenging van het servicecontract
breidt de samenwerking tussen HP en Nokia op het gebied van
IT-infrastructuur uit tot bij elkaar acht jaar.
De bestaande overeenkomst is erop gericht om Nokia's starre IT-omgeving
om te buigen in een flexibele, schaalbare infrastructuur, om de
dienstverlening te verbeteren en terugkerende vaste kosten terug te
dringen. Tijdens de eerste twee jaar van de samenwerking heeft de
overeenkomst al aanzienlijke besparingen opgeleverd, die zelfs de
oorspronkelijke doelstellingen van Nokia overtroffen.
De verlengde en uitgebreide overeenkomst moet ervoor zorgen dat Nokia's
IT-omgeving zich gaat ontwikkelen naar een servicegebaseerd model.
Hierdoor kan de IT-omgeving makkelijker inspelen op veranderende
zakelijke omstandigheden. Ook zal de IT-rekening gebaseerd worden op het
feitelijke gebruik van IT-services, die voor de diverse
bedrijfsonderdelen van Nokia heel verschillend kan zijn. Dit
servicegebaseerde model gaat uit van HP's Adaptive Enterprise-strategie,
die IT en bedrijfsvoering synchroniseert en bedrijven daardoor
flexibeler maakt. Hierdoor kunnen zij sneller reageren op veranderende
marktomstandigheden of een gewijzigde klantvraag.
De verlengde en uitgebreide overeenkomst zal waarschijnlijk in 2004
worden getekend.
Adaptive Enterprise
Uit onderzoek blijkt dat veranderingen in de markt zeven keer sneller
plaatsvinden dan de aanpassingen die daarvoor nodig zijn in de
IT-infrastructuur van vele bedrijven. Verder blijkt uit datzelfde
onderzoek dat het merendeel van de bedrijven slechts 20 tot 30 procent
van hun IT-capaciteit benut.
Om bedrijven hun IT-infrastructuur beter te laten benutten en sneller en
doeltreffender te laten reageren op veranderingen in de markt, volgt HP
haar medio 2003 aangekondigde Adaptive Enterprise-strategie. Deze
strategie is gericht op het ontwikkelen van producten en services voor
het in lijn brengen van business en IT, waarmee kosten voor bestaande
IT-infrastructuren worden verlaagd en de flexibiliteit en
slagvaardigheid van bedrijven worden vergroot.
Over HP
HP is wereldwijd leverancier van technologische oplossingen voor
consumenten, bedrijven en instellingen. Het HP aanbod omvat producten en
diensten voor een totale IT infrastructuur, personal computing en
imaging en printing oplossingen. HP behaalde wereldwijd over het
boekjaar 2003 een omzet van $ 73,1 miljard. Meer informatie over HP is
te vinden op http://www.hp.nl (c) 2003
Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained
herein is subject to change without notice. The only warranties for HP
products and services are set forth in the express warranty statements
accompanying such products and services. Nothing herein should be
construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable
for technical or editorial errors or omissions contained herein.
08/2003