HP en Nokia verlengen wereldwijde IT-servicerelatie met vijf jaar

Voortzetting van wereldwijd service- en outsourcingcontract

AMSTELVEEN, 12 februari 2004 - HP heeft een 'memorandum of understanding' met Nokia getekend om de huidige, wereldwijde servicerelatie op het gebied van informatietechnologie met vijf jaar te verlengen en verder uit te breiden.

Op basis van deze overeenkomst, die oorspronkelijk dateert van september 2001, beheert HP de wereldwijde IT-infrastructuur en
-operaties van Nokia. De voorgenomen verlenging van het servicecontract breidt de samenwerking tussen HP en Nokia op het gebied van IT-infrastructuur uit tot bij elkaar acht jaar.

De bestaande overeenkomst is erop gericht om Nokia's starre IT-omgeving om te buigen in een flexibele, schaalbare infrastructuur, om de dienstverlening te verbeteren en terugkerende vaste kosten terug te dringen. Tijdens de eerste twee jaar van de samenwerking heeft de overeenkomst al aanzienlijke besparingen opgeleverd, die zelfs de oorspronkelijke doelstellingen van Nokia overtroffen.

De verlengde en uitgebreide overeenkomst moet ervoor zorgen dat Nokia's IT-omgeving zich gaat ontwikkelen naar een servicegebaseerd model. Hierdoor kan de IT-omgeving makkelijker inspelen op veranderende zakelijke omstandigheden. Ook zal de IT-rekening gebaseerd worden op het feitelijke gebruik van IT-services, die voor de diverse bedrijfsonderdelen van Nokia heel verschillend kan zijn. Dit servicegebaseerde model gaat uit van HP's Adaptive Enterprise-strategie, die IT en bedrijfsvoering synchroniseert en bedrijven daardoor flexibeler maakt. Hierdoor kunnen zij sneller reageren op veranderende marktomstandigheden of een gewijzigde klantvraag.

De verlengde en uitgebreide overeenkomst zal waarschijnlijk in 2004 worden getekend.

Adaptive Enterprise

Uit onderzoek blijkt dat veranderingen in de markt zeven keer sneller plaatsvinden dan de aanpassingen die daarvoor nodig zijn in de IT-infrastructuur van vele bedrijven. Verder blijkt uit datzelfde onderzoek dat het merendeel van de bedrijven slechts 20 tot 30 procent van hun IT-capaciteit benut.

Om bedrijven hun IT-infrastructuur beter te laten benutten en sneller en doeltreffender te laten reageren op veranderingen in de markt, volgt HP haar medio 2003 aangekondigde Adaptive Enterprise-strategie. Deze strategie is gericht op het ontwikkelen van producten en services voor het in lijn brengen van business en IT, waarmee kosten voor bestaande IT-infrastructuren worden verlaagd en de flexibiliteit en slagvaardigheid van bedrijven worden vergroot.

Over HP
HP is wereldwijd leverancier van technologische oplossingen voor consumenten, bedrijven en instellingen. Het HP aanbod omvat producten en diensten voor een totale IT infrastructuur, personal computing en imaging en printing oplossingen. HP behaalde wereldwijd over het boekjaar 2003 een omzet van $ 73,1 miljard. Meer informatie over HP is te vinden op http://www.hp.nl (c) 2003

Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. The only warranties for HP products and services are set forth in the express warranty statements accompanying such products and services. Nothing herein should be construed as constituting an additional warranty. HP shall not be liable for technical or editorial errors or omissions contained herein.

08/2003