Busbaan door de Bultjes
Enschede, 12-02-2004
Het college van Burgemeester en Wethouders geeft groen licht om het
laatste deel van de HOV-busbaan tussen Enschede en Glanerbrug in een
definitief plan uit te werken. Dit tracé-deel door de Bultjes is op
een aantal belangrijke ontwerppunten gewijzigd ten opzichte van een
eerdere versie. Deze verandervoorstellen zijn in samenspraak met de
dorpsraad Glanerbrug en omwonenden tot stand gekomen en op 11 februari
2004 met hen besproken.
Het gaat om de volgende wijzigingen:
* de maximum rijsnelheid op de busbaan gaat van 50 kilometer per uur
omlaag naar 30 kilometer per uur
* de busbaan wordt uitgevoerd in een vier meter brede betonbaan; in
eerste instantie was sprake van een vier meter brede betonbaan +
een overrijdbare groenstrook van drie meter
* de noordelijke brug over de Bultsbeek krijgt een busbaan die vier
meter breed is en geen zeven meter zoals eerder de bedoeling was.
Voordelen
De dorpsraad Glanerbrug en de bewoners hebben in een aantal gesprekken
met medewerkers van de gemeente onderbouwd waarom zij vinden dat de
busbaan door hun wijk er anders uit zou moeten zien dan het
oorspronkelijke ontwerp. Het gaat er dan vooral om dat dit tracé in
een bestaand woongebied wordt gerealiseerd. Door de aanpassingen is
bovendien de kans kleiner dat de busbaan een sluiproute wordt voor het
overige verkeer. Ook kunnen nu enkele waardevolle bomen blijven staan.
De gemeente verwacht dat met deze aanpassingen de uitvoeringskosten
lager zullen uitvallen dan was geraamd.
---
Gepubliceerd op 12-02-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar
Gemeente Enschede