Gemeente Enschede

Busbaan door de Bultjes


Enschede, 12-02-2004

Het college van Burgemeester en Wethouders geeft groen licht om het laatste deel van de HOV-busbaan tussen Enschede en Glanerbrug in een definitief plan uit te werken. Dit tracé-deel door de Bultjes is op een aantal belangrijke ontwerppunten gewijzigd ten opzichte van een eerdere versie. Deze verandervoorstellen zijn in samenspraak met de dorpsraad Glanerbrug en omwonenden tot stand gekomen en op 11 februari 2004 met hen besproken.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

* de maximum rijsnelheid op de busbaan gaat van 50 kilometer per uur omlaag naar 30 kilometer per uur

* de busbaan wordt uitgevoerd in een vier meter brede betonbaan; in eerste instantie was sprake van een vier meter brede betonbaan + een overrijdbare groenstrook van drie meter
* de noordelijke brug over de Bultsbeek krijgt een busbaan die vier meter breed is en geen zeven meter zoals eerder de bedoeling was.

Voordelen

De dorpsraad Glanerbrug en de bewoners hebben in een aantal gesprekken met medewerkers van de gemeente onderbouwd waarom zij vinden dat de busbaan door hun wijk er anders uit zou moeten zien dan het oorspronkelijke ontwerp. Het gaat er dan vooral om dat dit tracé in een bestaand woongebied wordt gerealiseerd. Door de aanpassingen is bovendien de kans kleiner dat de busbaan een sluiproute wordt voor het overige verkeer. Ook kunnen nu enkele waardevolle bomen blijven staan. De gemeente verwacht dat met deze aanpassingen de uitvoeringskosten lager zullen uitvallen dan was geraamd.

---

Gepubliceerd op 12-02-2004 © Copyright gemeente Enschede Naar