Campina Melkunie


Campina opnieuw het grootste merk in Nederlandse supermarkt

Campina is voor de tweede keer uitgeroepen tot het grootste merk in de Nederlandse supermarkt. Dat meldt het vakblad Foodmagazine, dat vandaag haar Top 100 van meest populaire A-merken publiceert op basis van kassagegevens van de supermarkten in Nederland. De waardering van Campina kwam tot stand dankzij de volgende zuivelproducten onder het Campina-merk: consumptiemelk, zuiveldranken, yoghurts, vla, keukenzuivel (Campina Kookidee), slagroom, koffiemelk en boter (Campina Botergoud). Ook de andere merken van Campina, zoals Mona (desserts), Vifit (extra gezonde zuivel), De groene koe (biologische zuivel) en Campina Milner en Campina Mondial (kaasproducten) scoorden goed in de supermarkt.

Innovatie
De strategie van Campina is erop gericht onderscheidend in het zuivelschap te zijn. Campina schrijft innovatie daarom met hoofdletters en brengt met grote regelmaat innovatieve producten in eigentijdse verpakkingen op de markt, waarmee het merk wordt versterkt en het marktaandeel uitgebouwd. De prolongatie van de nummer 1 positie in de Nederlandse supermarkten, maar ook de Jaarprijs Goede Voeding die de onderneming in 2003 ontving voor Vifit Optimel Vla, zijn daarvan het klinkende bewijs.

Groei in vla, boter en kaas
In het oer-Hollandse segment vla presteerde Campina goed met producten als Slagroomvla, vijf jaar na introductie nog steeds populair, Schepvla en Variatievla zoals straciatellavla en seizoensvla. Ook met kaas- en boterproducten deed het Campina-merk het erg goed. Opnieuw liet het assortiment Campina Botergoud (boters en kruidenboters, onder meer in kuipjes verkrijgbaar) sterke groei zien; Campina is afgetekend marktleider in de Nederlandse markt voor boter. Naast Campina Milner hebben consumenten de nieuwe kaasreeks Campina Mondial positief ontvangen (kaas met Californische walnoten, Italiaanse tuinkruiden of Franse mosterd).

Bewijs van innovatiestrategie en merkenbeleid
Campina is voor het tweede achtereenvolgende jaar de nummer 1 in de supermarkten. En daar ben ik buitengewoon trots op, zegt Bob Steetskamp, corporate director Marketing & Sales. Zeker ook omdat we deze eerste plek alleen te danken hebben aan de producten onder Campina-merk. Om echt te kunnen zien hoe sterk de positie van de onderneming Campina is, moet je daar de producten onder merken als Mona en Vifit nog bij optellen. Prolongatie van de titel is voor mij het bewijs van de juiste innovatiestrategie in combinatie met een sterk merkenbeleid ."

Campina Innovation
Voor dit jaar en 2005 zitten er opnieuw vernieuwende producten in de pijplijn, aldus Steetskamp. Meer en meer zullen deze uit de koker komen van ons nieuwe onderzoekscentrum Campina Innovation in Wageningen. Een team van top-ontwikkelaars uit België, Duitsland en Nederland werkt daar aan vernieuwende producten in melk, zuiveldranken, room, yoghurts en desserts, die in diverse landen de harten van consumenten kunnen veroveren. Tel daarbij een zelfde gedrevenheid en expertise van de onderzoekers van de groepen Kaas en Boter, en Industriële Producten in hun centra, respectievelijk in Tilburg en Veghel, en het is duidelijk dat Campina er alles aan doet om het marktleiderschap nog verder te versterken.

Ook sterk buiten Nederland
Buiten Nederland is er eveneens sprake van groei onder het Campina-merk. Een breed Campina-assortiment dagelijkse zuivel is verkrijgbaar in België, Duitsland en Polen . Daarnaast is Campina Fruttis vruchtenyoghurt afgetekend marktleider op de Russische markt voor vruchtenyoghurt. In het Verenigd Koninkrijk is Campina Yazoo de onbetwiste nummer 1 in de markt voor zuiveldranken.