Campina opnieuw het grootste merk in Nederlandse supermarkt
Campina is voor de tweede keer uitgeroepen tot het grootste merk in de
Nederlandse supermarkt. Dat meldt het vakblad Foodmagazine, dat
vandaag haar Top 100 van meest populaire A-merken publiceert op basis
van kassagegevens van de supermarkten in Nederland. De waardering van
Campina kwam tot stand dankzij de volgende zuivelproducten onder het
Campina-merk: consumptiemelk, zuiveldranken, yoghurts, vla,
keukenzuivel (Campina Kookidee), slagroom, koffiemelk en boter
(Campina Botergoud). Ook de andere merken van Campina,
zoals Mona (desserts), Vifit (extra gezonde zuivel), De groene koe
(biologische zuivel) en Campina Milner en Campina Mondial
(kaasproducten) scoorden goed in de supermarkt.
Innovatie
De strategie van Campina is erop gericht onderscheidend in het
zuivelschap te zijn. Campina schrijft innovatie daarom met
hoofdletters en brengt met grote regelmaat innovatieve producten in
eigentijdse verpakkingen op de markt, waarmee het merk wordt versterkt
en het marktaandeel uitgebouwd. De prolongatie van de nummer 1 positie
in de Nederlandse supermarkten, maar ook de Jaarprijs Goede Voeding
die de onderneming in 2003 ontving voor Vifit Optimel Vla, zijn
daarvan het klinkende bewijs.
Groei in vla, boter en kaas
In het oer-Hollandse segment vla presteerde Campina goed met producten
als Slagroomvla, vijf jaar na introductie nog steeds populair,
Schepvla en Variatievla zoals straciatellavla en seizoensvla. Ook met
kaas- en boterproducten deed het Campina-merk het erg goed. Opnieuw
liet het assortiment Campina Botergoud (boters en kruidenboters, onder
meer in kuipjes verkrijgbaar) sterke groei zien; Campina is afgetekend
marktleider in de Nederlandse markt voor boter. Naast Campina
Milner hebben consumenten de nieuwe kaasreeks Campina Mondial
positief ontvangen (kaas met Californische walnoten, Italiaanse
tuinkruiden of Franse mosterd).
Bewijs van innovatiestrategie en merkenbeleid
Campina is voor het tweede achtereenvolgende jaar de nummer 1 in de
supermarkten. En daar ben ik buitengewoon trots op, zegt Bob
Steetskamp, corporate director Marketing & Sales. Zeker ook omdat we
deze eerste plek alleen te danken hebben aan de producten onder
Campina-merk. Om echt te kunnen zien hoe sterk de positie van de
onderneming Campina is, moet je daar de producten onder merken als
Mona en Vifit nog bij optellen. Prolongatie van de titel is voor mij
het bewijs van de juiste innovatiestrategie in combinatie met een
sterk merkenbeleid ."
Campina Innovation
Voor dit jaar en 2005 zitten er opnieuw vernieuwende producten in de
pijplijn, aldus Steetskamp. Meer en meer zullen deze uit de koker
komen van ons nieuwe onderzoekscentrum Campina Innovation in
Wageningen. Een team van top-ontwikkelaars uit België, Duitsland en
Nederland werkt daar aan vernieuwende producten in melk,
zuiveldranken, room, yoghurts en desserts, die in diverse landen de
harten van consumenten kunnen veroveren. Tel daarbij een zelfde
gedrevenheid en expertise van de onderzoekers van de groepen Kaas en
Boter, en Industriële Producten in hun centra, respectievelijk in
Tilburg en Veghel, en het is duidelijk dat Campina er alles aan doet
om het marktleiderschap nog verder te versterken.
Ook sterk buiten Nederland
Buiten Nederland is er eveneens sprake van groei onder het
Campina-merk. Een breed Campina-assortiment dagelijkse zuivel is
verkrijgbaar in België, Duitsland en Polen . Daarnaast is Campina
Fruttis vruchtenyoghurt afgetekend marktleider op de Russische markt
voor vruchtenyoghurt. In het Verenigd Koninkrijk is Campina Yazoo de
onbetwiste nummer 1 in de markt voor zuiveldranken.
Campina Melkunie