Ingezonden persbericht


IDG Communications Nederland kiest consumentgerichte strategie

Haarlem, 12 februari 2004 - De ICT-uitgever IDG Communications Nederland zal zich de komende jaren met name richten op de consumentenmarkt voor ICT-titels. Tevens zet IDG sterker in op betaalde informatie op het internet. Om zich volledig op deze nieuwe koers te kunnen richten, staakt IDG twee uitgaven gericht op de zakelijke markt; CIO Magazine en NetworkWorld.

"We zien duidelijk dat de zakelijke ICT-bladenmarkt al gedurende langere tijd een neerwaartse beweging vertoont", constateert Raimon Gort, algemeen directeur IDG Communications Nederland. De lezersmarkt is jarenlang gewend geraakt aan gratis bladen, die volledig afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten. De positie van IDG in de markt voor ICT-consumentenbladen heeft daarentegen gedurende de afgelopen jaren een gestage groei doorgemaakt. "De strategische keuze voor dit marktsegment houdt overigens niet in dat wij de zakelijke ICT-informatie volledig links laten liggen. Zo blijven wij ComputerPartner uitgeven, het grootste tijdschrift voor de Nederlandse ICT-tussenhandel en een zeer belangrijk onderdeel van het IDG portfolio. Hetzelfde geldt voor de marktleidende websites www.webwereld.nl en www.infoworld.nl", vervolgt Raimon Gort.

De keuze voor de consumentenmarkt is reeds in 2002 ingezet. "In de afgelopen twee jaar hebben wij onder meer ZOOM Magazine, ZOZ, PCZone, GamePro, ZIEZO en Internet Tips& Trucs aan het IDG consumenten portfolio toegevoegd", verklaart Raimon Gort. Voor ZOZ, ZIEZO en Internet Tips & Trucs luidt 2004 een jaar van verandering in. "Wij gaan ZIEZO en ZOZ omvormen tot internetmedia. De explosief gestegen penetratie van breedband internettoegang is daarbij een belangrijke motor. Ook de informatie die wij nu in Internet Tips & Trucs publiceren, krijgt eveneens een verschijningsvorm die beter aansluit op de veranderende lezersbehoeften."

De nieuwe strategie heeft directe gevolgen voor het huidige titelportfolio van IDG. De uitgever staakt de publicaties CIO Magazine en NetworkWorld, respectievelijk gericht op ICT-leidinggevenden en netwerk managers. "Voor deze twee titels zijn wij in gesprek met andere partijen omtrent een mogelijke overname of samenwerking", aldus Raimon Gort. "Wij zijn nog steeds van mening dat de twee doelgroepen kunnen worden bediend met een specifieke uitgave. Onze keuze voor een grotere focus op consumententitels met een omvangrijkere doelgroep en hogere rendementen houdt echter in dat wij de kleinere zakelijke publicaties moeten verlaten", aldus IDG-directeur Raimon Gort.

Het nieuwe portfolio van IDG Communications Nederland: Business - ComputerPartner, InfoWorld.nl, WebWereld.nl en Virusalert.nl (exploitatie voor derden) Consumer - Computer!Totaal, Tips & Trucs, ZOOM Magazine, GamePro, PC Zone Benelux en Gamez.nl


---

IDG Communications Nederland is een vestiging van de International Data Group (IDG), 's werelds meest toonaangevende uitgeverij en onderzoeksinstelling in de ICT-branche. Meer dan 120 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in meer dan 85 landen worden uitgegeven. Andere producten en diensten die IDG wereldwijd aanbiedt, zijn ruim 330 websites, 470 onderzoekprogramma's voor verschillende (ICT) marktsegmenten en de organisatie van 168 technologie gerelateerde beurzen en conferenties. Meer informatie over IDG en IDG Communications Nederland treft u aan op www.idg.com en www.idg.nl



Ingezonden persbericht