ADVIESCOMMISSIE VREEMDELINGENZ

Advies over EU en Migratie Voorbij de horizon van 'Amsterdam'

Persbericht Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken advies over EU en migratie Voorbij de horizon van 'Amsterdam' 12-02-2004

Europese regels op maat
Europese samenwerking is heel belangrijk, maar we moeten niet denken dat alles in Europese regels moet worden vastgelegd. De Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken heeft een beoordelingssysteem ontworpen voor de verhouding tussen Europese regelgeving en nationale bevoegdheden op het gebied van migratie. De mate van harmonisatie van deze regelgeving op Europees niveau moet een afweging zijn tussen (deels polaire) factoren. De beoordelingsmaatstaven leiden tot een aantal aanbevelingen. Die zijn in de eerste plaats bedoeld voor de opstelling van Nederland bij het voorzitterschap van Europa gedurende de tweede helft van 2004, maar zij hebben een verder reikend karakter.

Zwaartepunt bij lidstaat of migrant?
In het beoordelingssysteem ligt het zwaartepunt op enerzijds de mate waarin mensenrechten betrokken zijn en de lidstaten eigen verantwoordelijkheden houden op grond van mensenrechtenverdragen en anderzijds belangen van de individuele staten de risico's die zij lopen als gevolg van het migratiebeleid.
Het toelaten van vreemdelingen toelaten heeft ingrijpende sociale, economische en culturele gevolgen, waarvan individuele staten de lusten maar ook de lasten van hebben. Daarom moeten individuele lidstaten ruimte houden voor eigen nationaal beleid. Als mensenrechten een grote rol spelen is het belangrijk dat alle lidstaten zoveel mogelijk eenvormig beleid voeren, waarin uitleg en toepassing van de mensenrechten verdragen zijn vastgelegd. De huidige waterbedeffecten ( over en weer verleggen van de instroom naar andere lidstaten) moeten zo worden vermeden.
Deze benadering levert op:

- harmonisatie van het asielbeleid op hoog niveau wordt met klem aanbevolen;
mensenrechten moeten in de lidstaten op het zelfde niveau worden toegepast. Immers: elkaar beconcurrerende restrictieve maatregelen voor asielzoekers leiden tot verplaatsing van asielstromen naar de buren die dan weer pogen de stroom terug te leiden. Opvang en selectie van asielzoekers in de regio is een te onderzoeken optie maar een aanpak door de EU als geheel lijkt noodzakelijk. Mensenrechtelijke risico's moeten worden uitgesloten.

- Streven naar verdergaande Europese voorschriften op het gebied van arbeidsimmigratie van buiten de EU wordt afgeraden. Mensenrechten spelen op dit terrein een beperkte rol. De economische en sociale positie van de lidstaten verschilt sterk. Die verschillen worden nog groter door toetreding van de nieuwe lidstaten. Nationaal toelatingsbeleid heeft beperkte gevolgen voor andere lidstaten, maar kan grote consequenties voor de individuele staten hebben (integratie, sociale zekerheid, pensioen, werkgelegenheid et cetera). Ook de, op zich gewenste, verdere gelijkstelling van langdurig in de EU werkenden van buiten de unie moet pas worden gerealiseerd als de gevolgen van de uitbreiding zijn 'verwerkt'.

- Wel zijn Europese regels nodig over de facilitering van hoogopgeleide kennismigranten die voor de economie altijd winst opleveren. Als Europa als geheel niet meer biedt dan nu, kunnen we de concurrentieslag met de VS verliezen.

- De recente regelgeving op Europees niveau en aanzien van gezinsmigratie biedt de juiste mix tussen nationale sturingsmogelijkheden en internationale verplichtingen met betrekking tot gezinsleven. De ACVZ adviseert om het huidige beleid te handhaven, maar daarnaast wel nog een reparatiepoging te ondernemen ten aanzien van serieuze technische problemen in de net aangenomen gezinsherenigingsrichtlijn.

Noot voor redactie,