Ingezonden persbericht

FutureNews: nieuw paperzine voor jongeren

FutureNews: Anders

DEN HAAG, 20040213 -- "Anders!' Met deze slogan wordt vanaf 13 februari het eerste officiële nummer van FutureNews op 196 middelbare scholen in Nederland verspreid. FutureNews is het nieuwe paperzine voor jongeren met een eigenzinnige insteek, die door de doelgroep zelf wordt bepaald.


FutureNews
Jongeren schrijven, via de FutureNews Reporters, mee aan het blad. Ook werden zij via brainstorms en uitgebreid vooronderzoek bij de opzet en vormgeving betrokken. FutureNews is een paperzine: een kruising tussen een krant en een magazine, gedrukt op tabloidformaat. Het blad is opgedeeld in een apart katern voor meiden en jongens, met in het hart een gezamenlijk gedeelte. FutureNews wordt gratis verspreid op middelbare scholen die het blad aanvragen. De internetvariant van het paperzine is te lezen op www.futurenews.nl

Videoclip op papier
In december verspreidde FutureNetWork na twee jaar onderzoek een testnummer in een oplage van 45.000 exemplaren. "FutureNews oogt als een videoclip op papier", "een designer orgasme", "anders dan anders", "brutaal" en "opvallend en strak", zijn een greep uit de enthousiaste reacties op het testnummer die het blad van jongeren en de markt ontving. Uit de laatste test kwamen ook veel nuttige tips. Zo zou een minder heftige vormgeving de leesbaarheid ten goede komen en was er behoefte aan meer structuur in het blad. Deze feedback werd meegenomen in het eerste nummer. "Maar dat wil niet zeggen dat we er zijn.", zegt Pier van Spronsen, directeur FutureNetWork. "Want FutureNews is net als haar doelgroep, vandaag zus en morgen zo!" Het eerste nummer wordt in een oplage van 60.000 verspreid. Doelstelling is om te groeien naar een oplage tussen de 100.000 en 150.000 exemplaren.

Eigenzinnig
FutureNews is eigenzinnig: alleen al omdat de insteek door de 18 FutureNews Reporters zelf wordt bepaald. Ook wordt de voorlichtingscampagne 'Join the AIDS-Club' in het nieuwe blad voortgezet. Dit keer is het condoom 'de lul': "Helaas blijkt dat steeds meer jongeren hun toevlucht zoeken in dit product, een reële bedreiging voor de Aids-Club". Andere onderwerpen uit het eerste nummer zijn: "Merken we dat?" een artikel over de zin en onzin van merkkleding, "Stel... je bent een dag adviseur van Maria van der Hoeven", "De ultieme verveling?" en "Do you tattoo?": een artikel over tatoeages bij jongeren.

Wedstrijdelement
FutureNews bevat een wedstrijdelement. Het werk van elke reporter wordt beoordeeld door een vakjury van journalisten, professionals en via internet, door de doelgroep zelf. Alleen de beste stukken worden in het paperzine geplaatst, de overigen zijn te lezen op de website www.futurenews.nl De Reporter die dit jaar als beste beoordeeld wordt, wint een volledige opleiding journalistiek bij INHOLLAND Select Studies.



Ingezonden persbericht