Christen Democratisch Appel European People's Party European People's
Party and European Democrats Group
Persbericht
Financiële vooruitzichten 2007-2013 Verklaring EC
Datum: 12 Februari 2004 Bron: EP
Financiële vooruitzichten 2007-2013
Verklaring van de Commissie - Algemeen beleidskader voor de volgende
financiële vooruitzichten: "Een welvarend Europa - politieke agenda en
begrotingsmiddelen voor een uitgebreid Europa 2007-2013" (met deelname
van de Raad) Debat : 10 februari 2004
Debat De Commissie
Volgens Commissievoorzitter Romano PRODI moet Europa het voortouw
houden in de mondialisering en mag het er niet het lijdend voorwerp
van worden. Azië en de VS dreigen afstand te nemen van de EU. Het
besef van de huidige situatie is geculmineerd in de strategie van
Lissabon. Een strategie kan niet zonder middelen. Het creëren van
werkgelegenheid en van een duurzame groei zijn cruciaal in de
Financiële Perspectieven 2007-2013. Sommige landen hebben gezegd dat
de begroting van de EU niet boven de 1% van het BNP mag uitkomen. Dat
is als het bouwen van een huis, beginnend bij het dak. Prodi begrijpt
dat de lidstaten moeten bezuinigen, maar vindt de communautaire en
nationale uitgaven niet vergelijkbaar. De lidstaten hebben er juist
voor gekozen om bepaalde problemen in Unie-verband op te lossen, omdat
dat effectiever is dan de problemen op nationaal niveau aan te pakken.
De communautaire uitgaven zijn dus geen kostenpost waar zomaar op
gekort kan worden.
De Commissie kijkt eerst naar wat Europa wil doen, en dan pas naar de
beschikbare budgetten. De structuur van de begroting moet flexibeler
worden gemaakt, want de huidige rigide structuur brengt de Unie schade
toe. Solidariteit vertaalt zich in de overdracht van geld van de rijke
naar de arme regio's. Dit uitgangspunt wordt in de nieuw perspectieven
voorgezet. De structuurfondsen dragen bij aan een coherent Europa.
Duurzame ontwikkeling, het Europees burgerschap en de versterking van
de rol van de EU op het wereldtoneel zijn de belangrijkste uitdagingen
voor de EU. Alleen technologische vooruitgang en innovatie kunnen het
Europese bedrijfsleven concurrerend houden. Wat het burgerschap
betreft: reeds nu kunnen burgers zich tegelijkertijd inwoner van hun
stad, hun land en van Europa voelen. Europa zal zich in de geest van
de mensen steeds verder uitbreiden. Op het wereldtoneel kan Europa een
factor van belang worden die evenwicht brengt op de hele planeet. De
politiek van nabuurschap moet worden uitgebouwd en de kloof tussen
Noord en Zuid moet worden gedicht. Europa kiest voor de multilaterale
aanpak. De EU moet met één stem spreken in internationale fora. Overal
in de wereld hebben burgers hun hoop gevestigd op de EU. Zij mogen
niet teleurgesteld worden.
De Commissie is bijzonder realistisch geweest met betrekking tot de
hoogte van de begroting. Met veel moeite is het gelukt, ondanks de
grote ambities, het huidige plafond van 1,24% van het BNP te
handhaven. De betalingen worden zelfs beperkt tot 1,15% BNP. Zodoende
is er een reserve voor acute situaties.
Namens de begrotingscommissie
Terence WYNN (PES, VK) heeft een aantal opmerkingen. Ten eerste
gelooft hij niet dat de Mededeling van Prodi binnen twaalf maanden tot
een conclusie zal leiden. Ten tweede, tot nu toe is steeds 1% van het
BNP uitgegeven. Maar dat is een gemiddelde, in 1993 is bijvoorbeeld
1,15% uitgegeven. De begroting heeft dus behoefte aan een bepaalde
mate van flexibiliteit. Uiteraard was een plafond van 1% mogelijk
geweest, maar dan hadden de lidstaten de landbouwuitgaven niet tot
2013 in beton moeten gieten.
Wynn wijst er bij de Raad op, dat het EP ook een Instelling van de
Unie is en dat er geen meerjarenbegroting komt zonder
interinstitutioneel akkoord. Dat is geen dreigement, maar wel iets
waarvan de Raad zich moet vergewissen. Wynn heeft een primeur: zijn
collega Colom i Naval verlaat het EP: hij wordt voorzitter van de
Rekenkamer van Catalonië.
Voorzitter Pat COX (ELD, IRL) feliciteert Colom i Naval met zijn
benoeming en wenst hem veel geluk. De voorzitter prijst het werk van
Colom i Naval en zegt dat hij zal worden gemist.
Fractiewoordvoerders
James ELLES (EVP/ED, VK) vindt dat de Financiële Vooruitzichten geen
doel op zich mogen worden. Het is zeer wel mogelijk de begroting voor
een kortere termijn vast te leggen. Elles vindt dat de budgettaire
rechten van het EP ook onder een nieuw Verdrag volledig gehandhaafd
moeten worden. Hij pleit voor een geldigheidsduur van de Financiële
Vooruitzichten van vijf jaar. Zo zouden de Financiële Perspectieven
kunnen samenlopen met de duur van het mandaat van de Europese
Commissie. Het kan toch niet zo zijn dat nu een financieel kader wordt
vastgelegd waardoor toekomstige Parlementen en Commissies gebonden
zijn? Houden de Vooruitzichten eigenlijk rekening met de toetreding
van Turkije, vraagt Elles. De EU kan toch niet onderhandelen met een
land zonder daar de financiële consequenties van te kunnen overzien?
Joan COLOM I NAVAL (PES, E) spreekt vandaag inderdaad voor het laatst
zijn collega's toe. Hij memoreert dat hij zijn politieke carrière
clandestien is begonnen, toen Spanje nog zuchtte onder een fascistisch
bewind. Het is fantastisch dat hij in het Europees Parlement heeft
kunnen zetelen.
Prodi presenteert een beeld dat optimistischer is dan de erbij
behorende tekst, waar nogal wat apocalyptische beelden aan vast
hangen. Er wordt weer eens een huis gebouwd, beginnend met het dak. De
Commissie is toch een beetje in de val getrapt van de Bende van Zes,
de groep ministers van Financiën die zichzelf beschouwen als de
nettobetalers. Het buitenlands en defensiebeleid moeten worden
geïntensiveerd, en er komen arme regio's bij de Unie. Misschien komt
er nog eens een dag dat een Europese belasting wordt ingevoerd.
Colom i Naval vraagt welke regels er zullen gelden voor de
overheveling van middelen tussen superposten. En wordt er gekeken naar
het BNP of naar het Bruto Nationaal Inkomen? Dat verschilt 7 mrd.
Colom i Naval concludeert dat de Unie meer ambities dan middelen
heeft.
Volgens Graham WATSON (ELD, VK) is er een onheilige alliantie gevormd,
gebaseerd op de wil om de begroting in te perken. De Unie heeft
belangrijke nieuwe verantwoordelijkheden gekregen. Verwachten de zes
staten nu echt dat de Unie al die taken kan opnemen wanneer het
financieel plafond 1% bedraagt? De federale regering van de VS heeft
27% van het BNP tot haar beschikking.
Francis WURTZ (EVL/NGL, F) heeft al vaak geklaagd over de neiging van
de Raad om prioriteiten vast te stellen zonder middelen vrij te maken.
In 2004 beloopt de begroting van de EU minder dan 1% van het
communautaire BNP. Dat is een kwart minder dan voorzien. Dat is
onzinnig. Er zijn grote projecten aangekondigd die nu gevaar lopen.
Regionale steun en cohesie zullen smelten als sneeuw voor de zon.
Wurtz noemt dat politiek onverantwoord sociaal cynisme. Toch heeft ook
de Commissie geen gulden rol gespeeld: de Commissie is niet ambitieus,
maar reageert laconiek. De bevolking van de Unie zal tot 2007 met
eenderde groeien, terwijl de nieuwe toetreders veel minder koopkracht
hebben. En dat terwijl de lidstaten op nationaal niveau zoveel meer
willen uitgeven, dat ze voor het Hof worden gedaagd vanwege het niet
naleven van het Stabiliteitspact.
Volgens Kathalijne BUITENWEG (GROENEN/EVA, NL) is de begroting de
financiële vertaling van het gewenste beleid. Buitenweg feliciteert de
Commissie omdat zij het prijskaartje laat zien dat aan de wensen van
de lidstaten hangt. De Commissie is veel eerlijker dan de zes
lidstaten die het uitgavenplafond op 1% willen stellen. Meer taken
voor de EU betekent nood aan meer middelen. Put your money where your
plans are. De zes landen die zich fixeren op 1%, weigeren te praten
over verdere hervormingen op de grootste kostenpost, de landbouw. Er
moet niet alleen gesproken worden over het totaal van de uitgaven,
maar ook over een zinnige besteding van het geld van de burger.
Buitenweg ziet niet wat er nu zo duurzaam is aan de voorstellen van de
Commissie. Waarom wordt er geen geld uitgetrokken voor het milieu?
Waar blijven de duurzame landbouw en de plattelandsontwikkeling? Hoe
moeten toekomstige internationale crises worden betaald? Daar is niet
over nagedacht.
"Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het lid op de neus," zegt
Rijk VAN DAM (EDD, NL) tegen Commissaris Schreyer. Een plafond van
1,24% is irreëel. Behalve in Ierland hebben de subsidies voor
regionaal beleid nauwelijks effect. De uitgaven voor regionaal beleid
mogen daarom niet met 23% omhoog. Er moet ook geen geld worden
uitgegeven aan de oprichting van een instelling die een doublure is
van de NAVO. Van Dam pleit voor compensatie voor de lidstaten die het
meest aan de EU bijdragen.
De Raad
Minister Dick ROCHE zegt dat de onderhandelingen zeker tot in 2005
zullen voortduren. Dat neemt niet weg dat het Ierse voorzitterschap zo
snel mogelijk vooruitgang wil boeken.
Nogmaals de Commissie
Romano PRODI merkt op dat de Commissie gebrek aan ambitie wordt
verweten. Hij wijst erop dat de perspectieven niet alleen
kwantitatieve, maar ook radicale kwalitatieve veranderingen behelzen.
Voor de strategie van Lissabon komt 62,8% meer geld beschikbaar. Er
komt 200% meer geld beschikbaar voor onderzoek en 300% meer voor
onderwijs en opleidingen. Dat is wél ambitieus. De kredieten voor
justitiële samenwerking verdubbelen bijna. De Commissie heeft
duidelijke keuzes gemaakt.
Er moet natuurlijk rekening worden gehouden met de politieke
realiteit. De zes dissidente landen vormen bijna een begrafenisstoet.
Het is niet reëel de Unie meer taken en tegelijkertijd minder middelen
te geven. De Commissie had nog wel meer willen doen, maar werkt in het
belang van de Europese Unie.
Ook Commissaris Michaele SCHREYER noemt de opstelling van de zes
lidstaten niet realistisch. Een euro die beter op Europees niveau dan
op nationaal niveau kan worden uitgegeven, moet ook op dat Europese
niveau worden uitgegeven. Het begrotingsvolume kan gemiddeld worden
vastgelegd op 1,14%.
De landbouwuitgaven zijn vastgelegd tot 2013 en de uitbreiding van de
Unie is geen sinecure. Daarom stelt de Commissie een overgangsperiode
van zeven jaar voor. Na die periode zouden de Financiële Perspectieven
voor een duur van vijf jaren kunnen worden vastgelegd. Wanneer gepland
wordt voor een lange termijn, is flexibiliteit nodig. Daarom voert de
Commissie flexibiliteit tussen begrotingsrubrieken in. De Commissaris
prijst het EP dat met 2,3% van de openbare uitgaven heel veel Europa
heeft gecreëerd. De Commissaris sluit af met een citaat van Oscar
Wilde die heeft gezegd: "We kennen de kosten van alles, maar de waarde
van niets." De echte discussie gaat niet over de uitgaven, maar over
de gemeenschappelijke waarden in het Europese beleid.
Wim van Velzen