Gemeente Rotterdam

Nr. 17
datum 2004

Rotterdam pakt illegale bewoning in hotspotgebieden aan

Inschrijvingen bij Burgerzaken

voortaan streng gecontroleerd

De gemeente Rotterdam gaat inschrijvingen en verhuismutaties in de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) voortaan streng controleren. Maandag 16 februari 2004 start een proef van zes maanden in een aantal hotspotgebieden in de deelgemeenten Charlois en Feijenoord. Iedereen die zich in deze gebieden wil inschrijven, krijgt op het nieuwe adres bezoek van enkele ambtenaren die de inschrijfgegevens controleren. Tegelijkertijd worden de gegevens van de overige bewoners van het pand gecontroleerd en wordt gekeken naar de staat waarin het pand verkeert. Pas als alle zaken in orde zijn, wordt de inschrijving definitief.

De gemeente introduceert deze aanpak om een eind te maken aan misstanden op de woningmarkt en om de administratieve werkelijkheid van de bestanden van de GBA beter aan te sluiten op de realiteit. Door het niet strikt naleven van de inschrijfprocedure door een kleine groep Rotterdammers is een aantal illegale situaties in de stad ontstaan. Vooral in de hotspotgebieden. Deze gebieden kenmerken zich door één of meer straten waar criminaliteit, vervuiling en verloedering het beeld bepalen. In deze gebieden gaat het dan vooral om illegale bewoning en het misbruik maken van voorzieningen. Aan deze situatie moet zo snel mogelijk een einde komen. Deze aanpak past in het streven van het college van Burgemeester en Wethouders om de woningmarkt gezond en de stad veiliger te maken.

De proef wordt in eerste instantie uitgevoerd in vier gebieden: Tarwewijk, Bloemhof, Hillesluis en Riederbuurt-Noord. Het gaat hierbij om de volgende straten: Dordtselaan, Moerkerkestraat, Borselaarstraat, Bas Jungeriusstraat, Strevelsweg, Katendrechtse Lagedijk, Putsebocht, Hillevliet, Slaghekstraat en Riederstraat. In deze gebieden vinden gemiddeld zestig verhuizingen per week plaats. Vijf teams van twee ambtenaren controleren de nieuwe inschrijvingen. Na afloop van de proef bekijkt de gemeente of de bestandenaanpak definitief onderdeel van de inschrijfprocedure wordt.

Bij het verzoek tot inschrijving dient de nieuwe huurder een aantal documenten te overleggen, nl. een geldig identiteitsbewijs zoals paspoort of rijbewijs, het originele huurcontract, schriftelijke toestemming van de verhuurder en bij inwoning schriftelijke toestemming van een (meerderjarige) medebewoner. De vraag om schriftelijke toestemming van de verhuurder is nieuw.

Tijdens de proef wordt intensief samengewerkt tussen de deelgemeenten Feijenoord en Charlois, een aantal gemeentelijke diensten en de politie Rotterdam-Rijnmond. De betrokken gemeentelijke diensten zijn Burgerzaken, Programmabureau Veilig, Stedenbouw, Wonen en Verkeer en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In een brief zijn zowel huiseigenaren als bewoners van de panden in het proefgebied over de nieuwe aanpak geïnformeerd.

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam