Gemeente Ede

Nummer 28 / Ede, 16 februari 2004

Intensivering aanpak bijstandsfraude gemeente Ede door deelname interventieteam

De gemeente Ede gaat deelnemen aan een landelijk dekkend netwerk van negen interventieteams dat in heel Nederland sociale zekerheidsfraude, zwart werk, illegale arbeid en fiscale fraude gaat aanpakken.

In deze teams werken de gemeenten, belastingdienst Sociale Verzekeringsbank, Arbeidsinspectie, Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen en het Openbaar Ministerie samen. De teams kunnen snel en flexibel worden ingezet.

Organisatie
De teams vervangen de Regionale interdisciplinaire fraudeteams. Deze hielden zich vooral bezig met het in kaart brengen van fraudestructuren door brancheonderzoeken in te stellen. Op basis van de aldus verkregen informatie werden aanbevelingen gedaan om in de toekomst fraude te voorkomen. In de nieuwe opzet staat het feitelijk opsporen en bestraffen van fraude voorop. Door een landelijke stuurgroep waarin alle partijen zijn vertegenwoordigd, wordt bepaald welke projecten worden uitgevoerd. Deze projecten worden regionaal opgepakt. Door een permanente samenwerking tussen de uitvoeringsorganisaties in de regio wordt zo een steviger en beter gecoördineerde aanpak van allerlei vormen van fraude mogelijk.

Aanpak
De teams kunnen snel inspringen op fraudesignalen. Onder andere bijstandsfraude zal extra aandacht krijgen. Dit gaat gebeuren door gerichte controles aan de hand van risicoanalyses, die door de teams worden uitgevoerd. Op deze wijze wordt de capaciteit voor controle/opsporing adequaat ingezet.

Stimuleringsregeling
Gemeenten worden via een stimuleringsregeling in staat gesteld deel te nemen aan de interventieteams om fraude te bestrijden. In totaal gaat het daarbij om 275 volledige banen. De gemeente Ede heeft inmiddels een subsidieaanvraag ingediend voor twee functionarissen.