PERSBERICHT - 2004-02-15

Na twintig jaar toonaangevend en vernieuwender dan ooit

Bij jubilerende Canal Company 'kan bijna alles'

Met een nieuwe naam, een nieuw design en vooral heel veel nieuw élan gaat de Canal Company in Amsterdam optimistisch haar aanstaande jubileum tegemoet. Het bedrijf, dat twintig jaar geleden -op 5 april 1984- als exploitant van waterfietsen begon, is inmiddels toonaangevend in het Amsterdamse toerisme en entertainment. Directeur Peter Becker: En we zullen laten zien, dat we vernieuwender zijn dan ooit.

Een tochtje door de Amsterdamse grachten is nog steeds voor bijna iedere toerist, op bezoek in de Nederlandse hoofdstad, een onaantastbaar onderdeel van het reisprogramma. Maar ondanks die blijvende grote belangstelling heeft zon rondvaart langzamerhand bij velen ook het imago een beetje conservatief en oubollig te zijn.

Onzin, zegt Peter Becker (op foto lnks), die samen met oprichter Felix Guttmann (foto rechts) de directie voert. Want de manier waarop wij het doen is modern, creatief en innovatief. Natuurlijk leveren we ook het standaardproduct, de klassieke rondvaart. Want daarmee kunnen we iedereen bedienen, die de stad vanaf het water van de grachten wil ontdekken. Maar aan zon klassiek nummer kunnen we zóveel toegevoegde waarde geven, volledig op maat, dat zon ontdekkingsreis hele nieuwe en onverwachte dimensies krijgt. En daarbij is er eigenlijk in principe niets onmogelijk.

Het programma van themavaarten, feestarrangementen en evenementen biedt een royale en zeer diverse keuzemogelijkheid, van Pasta Party tot Indonesisch Buffet, van High Tea tot Happy Hour. De verschillende cateraars, met wie Canal Company samenwerkt, hebben elk hun eigen specialiteit en staan borg voor kwaliteit en exclusiviteit. Wat zij onderweg aan boord voorschotelen is altijd lekker en bijzonder.

De dertien schepen tellende vloot van Canal Company is modern geëquipeerd en voorzien van alle comfort. Dankzij fluisterstille en schone, milieuvriendelijke, aardgasmotoren varen de zes partyschepen zonder stank, lawaai en overlast.

Pronkstuk van deze zes schepen en tegelijkertijd ook de meest recente aanwinst is de Jeroen Krabbé' (foto rechts), sinds juli 2001 in de vaart en ontworpen door het Amsterdamse architectenbureau Concrete Architectural Associates.

Het ontwierp een volledig flexibel designinterieur, dat al naar gelang de aard van de party zowel in capaciteit als in kleurstelling, blauw, groen, of desgewenst nóg anders, kan variëren. Bureau CAA tekende ook voor onder anderen het interieur van Supper Club, Blender en de Coffee Company. Op de schepen kunnen maximaal 78 personen mee en zijn geschikt voor borrels en diners vanaf 20 personen.

Relatief nieuw en in elk geval bijzonder zijn ook de wijnproeverijen, die als één van de vijftig canalconcepten wordt aangeboden. Canal Company voert ze uit in samenwerking met één van de bekendste wijnimporteur in ons land, Wijnkoperij de Gouden Ton. Vinoloog Wilko van der Kooi, of één van zijn in wijn gespecialiseerde collegas, geeft daarbij deskundige toelichting. Zoals onlangs tijdens de jubileumpresentatie van Canal Company aan een select gezelschap mediavertegenwoordigers.

Dat levert buitengewoon verrassende combinaties op van spijs en drank. Zoals grote gambas in een pikante rode saus (van cateraar Meinders Groep) met een verrassende, en in ons land nog vrijwel onbekende, 2003 Getariako Txakolina uit Spaans Baskenland. Of carpaccio, gemarineerd in zout en citroen, met knoflook rode biet en zure room (een fingerfood-item van de onvolprezen Supperclub) met daarbij een geweldige 2001 Barbera dÁlba uit het Italiaanse Piëmonte. En wie verslingerd is aan een lekker dessert zal helemaal weg zijn van de chocolade petit fours (van leverancier Holtkamp) met een werkelijk goddelijke 2001 Don Pedro Ximenez van de Spaande Bodega Toro Albalá.

Nadeel van al dat lekkers en de boeiende toelichting erop is, dat het prachtige, steeds wisselende, decor van de Amsterdamse grachtengordel aan je voorbijglijdt zonder dat je in staat bent ook nog daarvan alle details tot je te nemen. En voordat je er erg in hebt is het twee uur durende culinaire wijnfeest alweer voorbij en sta je weer buiten op de loopplank tegenover het Rijksmuseum.

Peter Becker, en zijn -overwegend jonge- staf, vinden het overigens helemaal niet erg wanneer hun passagiers aan boord de tijd even vergeten. Wij bieden een modern product, waarvan we hopen dat de consument ervan geniet en er helemaal in opgaat. Als dat lukt is onze missie geslaagd en onze toekomst verzekerd, vinden zij.

Twintig jaar Canal Bike, twintig jaar Canal Company
Het Amsterdamse bedrijf, dat met de exploitatie van waterfietsen in de Amsterdamse grachten is begonnen, bestaat 5 april 2004 exact twintig jaar. Het jubileum is aangegrepen om de naam van het bedrijf aan te passen aan de huidige activiteiten. Daarom heet het bedrijf sinds 1 januari 2004 Canal Company. Bij Canal Company werken zo'n 150 medewerkers (circa 70 fte's).

De activiteiten
Het onderdeel Canal Bike verhuurt waterfietsen vanaf vier locaties in Amsterdam (de steigers liggen voor het Rijksmuseum, bij het Leidseplein, aan de Keizersgracht en aan de Prinsengracht/Westerkerk). Van de 115 waterfietsen uit de vloot liggen er ook 15 in Utrecht. De waterfiets kost voor een of twee personen 8,-per persoon per uur; voor drie of meer personen is het uurtarief 7,- per persoon.

Het onderdeel Canal Bus verzorgt met zijn boten de regelmatige lijndienst door de grachten langs drie routes met veertien haltes die bij de belangrijkste musea, winkelgebieden en attracties liggen ('Hop on, hop off, all day long!'). De prijs van een Canal Bus-dagkaart bedraagt 15,-(vanaf 1 april van dit jaar 16,-). Voor kinderen tot 13 jaar en groepen met meer dan tien personen geldt een gereduceerd tarief van 10,50 (vanaf 1 april 2004 11,-).

Daarnaast verhuurt Canal Company haar partyschepen voor speciale cruises. De uiteenlopende schepen lenen zich uitstekend voor partyvaarten voor kleine en grote gezelschappen. Ook verzorgt Canal Company feestprogramma's voor onder meer bedrijven en particulieren.

In totaal zijn er zo'n vijftigtal canalconcepten voor vervoer en amusement te water, zoals de Pasta Party, de Champagne Cruise, Running Dinner on the River, Het Huwelijksbootje en de Canal Bike Puzzeltocht met kroegstop.

Ook exploiteert Canal Company bij de aanlegsteigers van de boten en waterfietsen vier kiosken en treedt het bedrijf in voorkomende gevallen op als touroperator.

De vloot
115 vierpersoons, moderne waterfietsen (waarvan 15 in Utrecht).

Salonboot De Amstel uit 1920, een prachtige klassieke salonboot, geschikt voor gezelschappen tot twaalf personen.

Een open, houten Admiraalssloep uit 1928, de Venerabilis, geschikt voor maximaal zes personen. Deze sloep behoorde bij het vliegdekschip Karel Doorman (ex HMS Venerable) en werd gebruikt op het Marsdiep om de hoge officieren aan boord te brengen. Toen de Karel Doorman in de jaren zestig aan Argentinie is verkocht, bleef de sloep in Nederland en ging over in particuliere handen.

Zes partyschepen, de Mondriaan (foto rechts), de M.C. Escher, de Corneille, de Rembrandt, de Van Gogh en de Jeroen Krabbe. Alle partyschepen zijn gebouwd bij Slot Jachtbouw in Monnickendam en varen op milieuvriendelijk aardgas waardoor zij de helft minder geluid produceren - fluisterstil zijn - en er geen uitstoot van schadelijke uitlaatgassen plaatsvindt. De meest recente aanwinst van deze zes schepen is de Jeroen Krabbé.

Op de schepen kunnen maximaal 78 personen mee; ze zijn geschikt voor borrels en diners vanaf 20 personen.

Vijf lijndienstschepen, de Engel (een klassieke rondvaartboot uit 1948, gerestaureerd en ingericht in opvallende rock&roll-stijl, en vier boten die in 1989-90 in Engeland speciaal voor Canal Bus zijn gebouwd, specifiek voor de lijndiensten (maximaal 48 personen aan boord): Johan Cruijff, Amsterdam, Vincent, Alfred Heineken.

Tevens is er opdracht gegeven tot bouw van een nieuw schip, dat in juli 2004 te water zal worden gelaten.

Canal Company op internet: www.canal.nl
Reserveringen: (020) 623 98 86