PERSBERICHT - 2004-02-15
Na twintig jaar toonaangevend en vernieuwender dan ooit
Bij jubilerende Canal Company 'kan bijna alles'
Met een nieuwe naam, een nieuw design en vooral heel veel nieuw élan
gaat de Canal Company in Amsterdam optimistisch haar aanstaande
jubileum tegemoet. Het bedrijf, dat twintig jaar geleden -op 5 april
1984- als exploitant van waterfietsen begon, is inmiddels
toonaangevend in het Amsterdamse toerisme en entertainment. Directeur
Peter Becker: En we zullen laten zien, dat we vernieuwender zijn dan
ooit.
Een tochtje
door de Amsterdamse grachten is nog steeds voor bijna iedere toerist,
op bezoek in de Nederlandse hoofdstad, een onaantastbaar onderdeel van
het reisprogramma. Maar ondanks die blijvende grote belangstelling
heeft zon rondvaart langzamerhand bij velen ook het imago een beetje
conservatief en oubollig te zijn.
Onzin, zegt Peter Becker (op foto lnks), die samen met oprichter Felix
Guttmann (foto rechts) de directie voert. Want de manier waarop wij
het doen is modern, creatief en innovatief. Natuurlijk leveren we ook
het standaardproduct, de klassieke rondvaart. Want daarmee kunnen we
iedereen bedienen, die de stad vanaf het water van de grachten wil
ontdekken. Maar aan zon klassiek nummer kunnen we zóveel toegevoegde
waarde geven, volledig op maat, dat zon ontdekkingsreis hele nieuwe en
onverwachte dimensies krijgt. En daarbij is er eigenlijk in principe
niets onmogelijk.
Het programma van themavaarten, feestarrangementen en evenementen
biedt een royale en zeer diverse keuzemogelijkheid, van Pasta Party
tot Indonesisch Buffet, van High Tea tot Happy Hour. De verschillende
cateraars, met wie Canal Company samenwerkt, hebben elk hun eigen
specialiteit en staan borg voor kwaliteit en exclusiviteit. Wat zij
onderweg aan boord voorschotelen is altijd lekker en bijzonder.
De dertien schepen tellende vloot van Canal Company is modern
geëquipeerd en voorzien van alle comfort. Dankzij fluisterstille en
schone, milieuvriendelijke, aardgasmotoren varen de zes partyschepen
zonder stank, lawaai en overlast.
Pronkstuk van deze zes schepen
en tegelijkertijd ook de meest recente aanwinst is de Jeroen Krabbé'
(foto rechts), sinds juli 2001 in de vaart en ontworpen door het
Amsterdamse architectenbureau Concrete Architectural Associates.
Het ontwierp een volledig
flexibel designinterieur, dat al naar gelang de aard van de party
zowel in capaciteit als in kleurstelling, blauw, groen, of desgewenst
nóg anders, kan variëren. Bureau CAA tekende ook voor onder anderen
het interieur van Supper Club, Blender en de Coffee Company. Op de
schepen kunnen maximaal 78 personen mee en zijn geschikt voor borrels
en diners vanaf 20 personen.
Relatief nieuw en in elk geval
bijzonder zijn ook de wijnproeverijen, die als één van de vijftig
canalconcepten wordt aangeboden. Canal Company voert ze uit in
samenwerking met één van de bekendste wijnimporteur in ons land,
Wijnkoperij de Gouden Ton. Vinoloog Wilko van der Kooi, of één van
zijn in wijn gespecialiseerde collegas, geeft daarbij deskundige
toelichting. Zoals onlangs tijdens de jubileumpresentatie van Canal
Company aan een select gezelschap mediavertegenwoordigers.
Dat levert buitengewoon verrassende combinaties op van spijs en drank.
Zoals grote gambas in een pikante rode saus (van cateraar Meinders
Groep) met een verrassende, en in ons land nog vrijwel onbekende, 2003
Getariako Txakolina uit Spaans Baskenland. Of carpaccio, gemarineerd
in zout en citroen, met knoflook rode biet en zure room (een
fingerfood-item van de onvolprezen Supperclub) met daarbij een
geweldige 2001 Barbera dÁlba uit het Italiaanse Piëmonte. En wie
verslingerd is aan een lekker dessert zal helemaal weg zijn van de
chocolade petit fours (van leverancier Holtkamp) met een werkelijk
goddelijke 2001 Don Pedro Ximenez van de Spaande Bodega Toro Albalá.
Nadeel van al dat lekkers en de boeiende toelichting erop is, dat het
prachtige, steeds wisselende, decor van de Amsterdamse grachtengordel
aan je voorbijglijdt zonder dat je in staat bent ook nog daarvan alle
details tot je te nemen. En voordat je er erg in hebt is het twee uur
durende culinaire wijnfeest alweer voorbij en sta je weer buiten op de
loopplank tegenover het Rijksmuseum.
Peter Becker, en zijn -overwegend jonge- staf, vinden het overigens
helemaal niet erg wanneer hun passagiers aan boord de tijd even
vergeten. Wij bieden een modern product, waarvan we hopen dat de
consument ervan geniet en er helemaal in opgaat. Als dat lukt is onze
missie geslaagd en onze toekomst verzekerd, vinden zij.
Twintig jaar Canal Bike,
twintig jaar Canal Company
Het Amsterdamse bedrijf, dat met de exploitatie van waterfietsen in de
Amsterdamse grachten is begonnen, bestaat 5 april 2004 exact twintig
jaar. Het jubileum is aangegrepen om de naam van het bedrijf aan te
passen aan de huidige activiteiten. Daarom heet het bedrijf sinds 1
januari 2004 Canal Company. Bij Canal Company werken zo'n 150
medewerkers (circa 70 fte's).
De activiteiten
Het onderdeel Canal Bike verhuurt waterfietsen
vanaf vier locaties in Amsterdam (de steigers liggen voor het
Rijksmuseum, bij het Leidseplein, aan de Keizersgracht en aan de
Prinsengracht/Westerkerk). Van de 115 waterfietsen uit de vloot liggen
er ook 15 in Utrecht. De waterfiets kost voor een of twee personen
8,-per persoon per uur; voor drie of meer personen is het uurtarief
7,- per persoon.
Het onderdeel Canal Bus verzorgt met zijn boten de
regelmatige lijndienst door de grachten langs drie routes met veertien
haltes die bij de belangrijkste musea, winkelgebieden en attracties
liggen ('Hop on, hop off, all day long!'). De prijs van een Canal
Bus-dagkaart bedraagt 15,-(vanaf 1 april van dit jaar 16,-). Voor
kinderen tot 13 jaar en groepen met meer dan tien personen geldt een
gereduceerd tarief van 10,50 (vanaf 1 april 2004 11,-).
Daarnaast verhuurt Canal Company haar partyschepen voor speciale
cruises. De uiteenlopende schepen lenen zich uitstekend voor
partyvaarten voor kleine en grote gezelschappen. Ook verzorgt Canal
Company feestprogramma's voor onder meer bedrijven en particulieren.
In totaal zijn er zo'n vijftigtal canalconcepten voor vervoer en
amusement te water, zoals de Pasta Party, de Champagne Cruise, Running
Dinner on the River, Het Huwelijksbootje en de Canal Bike Puzzeltocht
met kroegstop.
Ook exploiteert Canal Company bij de aanlegsteigers van de boten en
waterfietsen vier kiosken en treedt het bedrijf in voorkomende
gevallen op als touroperator.
De vloot
115 vierpersoons, moderne waterfietsen (waarvan 15 in Utrecht).
Salonboot De Amstel uit 1920, een prachtige klassieke salonboot,
geschikt voor gezelschappen tot twaalf personen.
Een open, houten Admiraalssloep uit 1928, de Venerabilis, geschikt
voor maximaal zes personen. Deze sloep behoorde bij het vliegdekschip
Karel Doorman (ex HMS Venerable) en werd gebruikt op het Marsdiep om
de hoge officieren aan boord te brengen. Toen de Karel Doorman in de
jaren zestig aan Argentinie is verkocht, bleef de sloep in Nederland
en ging over in particuliere handen.
Zes partyschepen, de Mondriaan
(foto rechts), de M.C. Escher, de Corneille, de Rembrandt, de Van Gogh
en de Jeroen Krabbe. Alle partyschepen zijn gebouwd bij Slot Jachtbouw
in Monnickendam en varen op milieuvriendelijk aardgas waardoor zij de
helft minder geluid produceren - fluisterstil zijn - en er geen
uitstoot van schadelijke uitlaatgassen plaatsvindt. De meest recente
aanwinst van deze zes schepen is de Jeroen Krabbé.
Op de schepen kunnen maximaal 78 personen mee; ze zijn geschikt voor
borrels en diners vanaf 20 personen.
Vijf lijndienstschepen, de Engel (een klassieke rondvaartboot uit
1948, gerestaureerd en ingericht in opvallende rock&roll-stijl, en
vier boten die in 1989-90 in Engeland speciaal voor Canal Bus zijn
gebouwd, specifiek voor de lijndiensten (maximaal 48 personen aan
boord): Johan Cruijff, Amsterdam, Vincent, Alfred Heineken.
Tevens is er opdracht gegeven tot bouw van een nieuw schip, dat in
juli 2004 te water zal worden gelaten.
Canal Company op internet: www.canal.nl
Reserveringen: (020) 623 98 86