Vlaams Parlement

19 feb 2004

Vlaams Parlement wijzigt reglement om beter en sneller te kunnen inspelen op actualiteit

Het Vlaams Parlement heeft woensdag in plenaire vergadering een aantal reglementaanpassingen eenparig goedgekeurd met als doel sneller te kunnen werken en in te spelen op de actualiteit.

Het wordt voortaan ook mogelijk fracties te vormen, los van de lijsten waarop de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen zijn. Iemand die bijvoorbeeld overstapt van de ene partij naar een andere kan meteen ook van fractie veranderen en daar volwaardig meetellen en afgevaardigd worden in de commissies. Een fractie kan ook vanaf drie leden, maar een erkende fractie moet bij het begin van de zittingsperiode uit tenminste 5 leden bestaan.

Met de reglementwijziging wil men ook een stap zetten naar de herwaardering van de plenaire vergadering. De bedoeling is vooral korter op de bal te spelen door de mogelijkheid te bieden reeds ingediende interpellatieverzoeken om te zetten in actuele interpellaties. Alsook de omzetting mogelijk te maken van actuele vragen in een actualiteitsdebat en van reeds ingediende interpellaties en vragen om uitleg in actuele vragen. Een andere nieuwigheid is om over een actualiteitsmotie nog dezelfde dag te laten stemmen.

Voor een betere en correcte informatie van de plenaire vergadering zal de verslaggever bij een ontwerp van decreet/resolutie in ieder geval een minimumverslag moeten uitbrengen en kan hij niet meer verwijzen naar het schriftelijke verslag.

Andere wijziging is in uitvoering van recent goedgekeurde decreten een aantal speciale commissies op te richten. Zo komt er een controlecommissie voor de regeringsmededelingen en een controlecommissie voor de verkiezingsuitgaven. Deze laatste commissie gaat naar analogie met het systeem voor de federale verkiezingen na of de Vlaamse volksvertegenwoordigers de wetten op de beperking van de verkiezingsuitgaven naleven.

In verband met interpellaties stelt het aangepast reglement dat ze van algemeen belang en politiek zwaarwichtig moeten zijn en dat hoorzittingen niet kunnen gehouden worden bij begrotingen, programmadecreten en eindregelingen.

Ten slotte zijn er nog een aantal wijzigingen inzake de adviesaanvragen aan de Raad van State (bv. In de regel werkt de adviesaanvraag niet meer schorsend, maar kan de commissie hiervan wel afwijken), inzake de uitbreiding van de gronden tot een beroep tot vernietiging bij het Arbitragehof en inzake de controle op grote infrastructuurprojecten.