19 feb 2004
Vlaams Parlement wijzigt reglement om beter en sneller te kunnen inspelen op
actualiteit
Het Vlaams Parlement heeft woensdag in plenaire vergadering een aantal
reglementaanpassingen eenparig goedgekeurd met als doel sneller te
kunnen werken en in te spelen op de actualiteit.
Het wordt voortaan ook mogelijk fracties te vormen, los van de lijsten
waarop de Vlaamse volksvertegenwoordigers verkozen zijn. Iemand die
bijvoorbeeld overstapt van de ene partij naar een andere kan meteen
ook van fractie veranderen en daar volwaardig meetellen en
afgevaardigd worden in de commissies. Een fractie kan ook vanaf drie
leden, maar een erkende fractie moet bij het begin van de
zittingsperiode uit tenminste 5 leden bestaan.
Met de reglementwijziging wil men ook een stap zetten naar de
herwaardering van de plenaire vergadering. De bedoeling is vooral
korter op de bal te spelen door de mogelijkheid te bieden reeds
ingediende interpellatieverzoeken om te zetten in actuele
interpellaties. Alsook de omzetting mogelijk te maken van actuele
vragen in een actualiteitsdebat en van reeds ingediende interpellaties
en vragen om uitleg in actuele vragen. Een andere nieuwigheid is om
over een actualiteitsmotie nog dezelfde dag te laten stemmen.
Voor een betere en correcte informatie van de plenaire vergadering zal
de verslaggever bij een ontwerp van decreet/resolutie in ieder geval
een minimumverslag moeten uitbrengen en kan hij niet meer verwijzen
naar het schriftelijke verslag.
Andere wijziging is in uitvoering van recent goedgekeurde decreten een
aantal speciale commissies op te richten. Zo komt er een
controlecommissie voor de regeringsmededelingen en een
controlecommissie voor de verkiezingsuitgaven. Deze laatste commissie
gaat naar analogie met het systeem voor de federale verkiezingen na of
de Vlaamse volksvertegenwoordigers de wetten op de beperking van de
verkiezingsuitgaven naleven.
In verband met interpellaties stelt het aangepast reglement dat ze van
algemeen belang en politiek zwaarwichtig moeten zijn en dat
hoorzittingen niet kunnen gehouden worden bij begrotingen,
programmadecreten en eindregelingen.
Ten slotte zijn er nog een aantal wijzigingen inzake de
adviesaanvragen aan de Raad van State (bv. In de regel werkt de
adviesaanvraag niet meer schorsend, maar kan de commissie hiervan wel
afwijken), inzake de uitbreiding van de gronden tot een beroep tot
vernietiging bij het Arbitragehof en inzake de controle op grote
infrastructuurprojecten.
Vlaams Parlement