VVD



Nieuws

19 feb 2004 - VVD wil duidelijkheid over
privatisering Schiphol

De discussie over de privatisering van de NV Schiphol loopt al negen jaar. Bij het debat over de Algemene Politieke Beschouwingen heeft de Minister President aangekondigd dat het Kabinet met een voorstel over de privatisering van Schiphol zal komen. Sindsdien heeft de Kamer daarover niets meer vernomen. De VVD vindt dat de politiek Schiphol nu duidelijkheid moet geven en wil dat het Kabinet vaart maakt met het aanbieden van een privatiseringsvoorstel aan de Kamer. De VVD heeft daarover op 18 februari schriftelijke vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.

De fusie Air France-KLM en de toenemende schaalvergroting in de luchtvaart betekenen dat een goede concurrentiepositie van Schiphol steeds belangrijker wordt om de functie van mainport te behouden. De NV Schiphol moet daarom de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, ook voor commerciële niet-luchthavenactiviteiten. Door privatisering krijgt Schiphol toegang tot de financiële markten en wordt het mogelijk om vreemd kapitaal aan te trekken voor investeringen en het aangaan van strategische allianties met luchthavens in het buitenland.

De VVD staat in beginsel positief tegenover privatisering, maar het publieke belang moet natuurlijk goed zijn gewaarborgd:

- Effectief toezicht op de hoogte van de luchthavengelden, de kwaliteit van de dienstverlening en de positie van gebonden
luchtvaartmaatschappijen is noodzakelijk

- Schiphol moet worden beschermd tegen vijandelijke (buitenlandse) overnames

- Door de rol van de overheid als regelgever en aandeelhouder uit elkaar te halen worden de verhoudingen zuiverder en kan de overheid meer grip krijgen op Schiphol. Zo moet de overheid het eigendom krijgen van de grond. Schiphol krijgt dan een exploitatievergunning (concessie). De overheid moet de bevoegdheid hebben om de exploitatievergunning in te trekken. Ook moet de overheid Schiphol kunnen verplichten in Nederland te investeren. Deze bevoegdheden heeft de overheid nu niet.

- De overheid blijft verantwoordelijk voor de regelgeving en handhaving op het gebied van milieu en veiligheid. Ook de toegang tot de infrastructuur is al buiten Schiphol om geregeld, via de onafhankelijk slotcoördinator en de landingsrechten die via bilaterale en Europese verdragen zijn vastgelegd.

Het Rijk bezit nu 75,8% van de aandelen in Schiphol. De VVD vindt dat dit aandeel in eerste instantie niet verder moet worden teruggebracht dan 50,1%, zodat het Rijk voorlopig meerderheidsaandeelhouder blijft. Dit biedt de mogelijkheid om de borging van publieke belangen te evalueren voordat de volgende stap wordt gezet.