Nieuws
19 feb 2004 - VVD wil duidelijkheid over
privatisering Schiphol
De discussie over de privatisering van de NV Schiphol loopt al negen
jaar. Bij het debat over de Algemene Politieke Beschouwingen heeft de
Minister President aangekondigd dat het Kabinet met een voorstel over de
privatisering van Schiphol zal komen. Sindsdien heeft de Kamer daarover
niets meer vernomen. De VVD vindt dat de politiek Schiphol nu
duidelijkheid moet geven en wil dat het Kabinet vaart maakt met het
aanbieden van een privatiseringsvoorstel aan de Kamer. De VVD heeft
daarover op 18 februari schriftelijke vragen gesteld aan de
Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat.
De fusie Air France-KLM en de toenemende schaalvergroting in de
luchtvaart betekenen dat een goede concurrentiepositie van Schiphol
steeds belangrijker wordt om de functie van mainport te behouden. De NV
Schiphol moet daarom de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen, ook voor
commerciële niet-luchthavenactiviteiten. Door privatisering krijgt
Schiphol toegang tot de financiële markten en wordt het mogelijk om
vreemd kapitaal aan te trekken voor investeringen en het aangaan van
strategische allianties met luchthavens in het buitenland.
De VVD staat in beginsel positief tegenover privatisering, maar het
publieke belang moet natuurlijk goed zijn gewaarborgd:
- Effectief toezicht op de hoogte van de luchthavengelden, de kwaliteit
van de dienstverlening en de positie van gebonden
luchtvaartmaatschappijen is noodzakelijk
- Schiphol moet worden beschermd tegen vijandelijke (buitenlandse)
overnames
- Door de rol van de overheid als regelgever en aandeelhouder uit elkaar
te halen worden de verhoudingen zuiverder en kan de overheid meer grip
krijgen op Schiphol. Zo moet de overheid het eigendom krijgen van de
grond. Schiphol krijgt dan een exploitatievergunning (concessie). De
overheid moet de bevoegdheid hebben om de exploitatievergunning in te
trekken. Ook moet de overheid Schiphol kunnen verplichten in Nederland te
investeren. Deze bevoegdheden heeft de overheid nu niet.
- De overheid blijft verantwoordelijk voor de regelgeving en handhaving
op het gebied van milieu en veiligheid. Ook de toegang tot de
infrastructuur is al buiten Schiphol om geregeld, via de onafhankelijk
slotcoördinator en de landingsrechten die via bilaterale en Europese
verdragen zijn vastgelegd.
Het Rijk bezit nu 75,8% van de aandelen in Schiphol. De VVD vindt dat dit
aandeel in eerste instantie niet verder moet worden teruggebracht dan
50,1%, zodat het Rijk voorlopig meerderheidsaandeelhouder blijft. Dit
biedt de mogelijkheid om de borging van publieke belangen te evalueren
voordat de volgende stap wordt gezet.
VVD