AutoRai

19-2-2004

Suzuki op dreef voor kampioenstitel Junior WRC

Kampioen worden in de internationale rallysport, dat is de missie van Suzuki Motor Sport Europe voor 2004. Deze rallystal begeleidt momenteel vier nieuwe teams die met Suzukis Ignis Super 1600 in het Junior World Rally Championship (JWRC) meestrijden om de titel.

De eerste klap is recentelijk uitgedeeld in de Rally van Monte Carlo, de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen, waarin maar liefst drie Ignissen in de toptien eindigden.

Op basis van de bemoedigende resultaten in de bergen bij de prestigieuze stadsstaat Monaco koesteren de Suzuki-rijders hoge verwachtingen voor dit seizoen. Stuk voor stuk hebben zij hun tanden laten zien. Kosti Katajamaki (FIN) stuurde zijn Suzuki Ignis Super 1600 op de eerste dag van de Rally van Monte Carlo direct al naar de eerste positie. Het was een bewijs van het potentieel van zowel rijder als Ignis. De autos voor dit seizoen zijn gebaseerd op de nieuwe vijfdeurs versie van de Ignis, terwijl de autos van 2003 de driedeursvariant betrof.

De omstandigheden speelden de zeer sterk debuterende coureur parten. Door een rotsblok liep de auto in één van de proeven op de tweede wedstrijddag zo veel schade op dat finishen uitgesloten was. Ook Guy Wilks (GB), bestuurder van een van de andere Ignissen, had het fortuin niet aan zijn kant. Hij moest de strijd staken nadat hij vastgeraakt was in een sneeuwwal. De drie andere Suzukis sloten de Rally van Monte Carlo allemaal af in de toptien.

Visitekaartje
Urmo Aava (EE) eiste de tweede plek in het eindklassement voor zich op. Dit resultaat is mede te danken aan ervaring: Aava deed ook vorig jaar al met de Suzuki Ignis mee aan het JWRC. Mirco Baldacci (I) eindigde als zesde en Per-Gunnar Andersson (S) kon de achtste plek noteren. De laatstgenoemden hebben in diverse proeven hun visitekaartje afgegeven. Andersson lag bijvoorbeeld op de eerste dag eveneens lange tijd aan de leiding en Baldacci zette op de tweede dag in een proef de snelste tijd neer. Lekke banden doorkruisten echter de vooruitzichten op een podiumplek in het eindklassement.

Alle Suzuki-teams zien de komende wedstrijden in het JWRC met vertrouwen tegemoet. Ze zijn vol lof over het potentieel van Suzukis rallywapen voor 2004. De Rally van Monte Carlo is door de wisselende weg- en weersomstandigheden een van de zwaarste rallys in het seizoen. "We hebben toch goede zaken gedaan. Iedereen is opgetogen over de snelheid van de nieuwe rally-Ignis. De andere deelnemers in het JWRC moeten dit jaar zeer zeker met ons rekening te houden", zegt Risto Laine, teammanager van Suzuki Motor Sport Europe.

Meer vermogen, een stijvere carrosserie en een verder aangescherpt onderstel zijn de pijlen die het nieuwe, door Suzuki Works Techno geprepareerde rallywapen op zijn boog heeft.

De Ignis Super 1600 voor 2004 is gebaseerd op de vijfdeurs straatversie. Het maximumvermogen van de viercilinder-, 1.6-liter motor is van 216 pk naar 220 pk getild bij 8.500 toeren per minuut. Een nieuwe rolkooi zorgt voor extra stijfheid. Het onderstel is geprepareerd om in de meest uiteenlopende omstandigheden optimaal te presteren, dus in modder, in sneeuw, op gravel en op asfalt. Voor Suzuki Motor Sport Europe, dat de Suzuki-activiteiten in het JWRC begeleidt, is de missie in 2004 glashelder: kampioen worden in het JWRC. Gezien de resultaten in 2003 met een Ignis op de tweede, derde, vierde en zesde plaats in het eindklassement, lijkt die missie geen utopie. De eerstvolgende wedstrijd in het JWRC 2004 is eind mei in Griekenland: de Acropolis Rally.