19-2-2004
Suzuki op dreef voor kampioenstitel Junior WRC
Kampioen worden in de internationale rallysport, dat is de missie van
Suzuki Motor Sport Europe voor 2004. Deze rallystal begeleidt
momenteel vier nieuwe teams die met Suzukis Ignis Super 1600 in het
Junior World Rally Championship (JWRC) meestrijden om de titel.
De eerste klap is recentelijk uitgedeeld in de Rally van Monte Carlo,
de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen, waarin maar liefst drie
Ignissen in de toptien eindigden.
Op basis van de bemoedigende resultaten in de bergen bij de
prestigieuze stadsstaat Monaco koesteren de Suzuki-rijders hoge
verwachtingen voor dit seizoen. Stuk voor stuk hebben zij hun tanden
laten zien. Kosti Katajamaki (FIN) stuurde zijn Suzuki Ignis Super
1600 op de eerste dag van de Rally van Monte Carlo direct al naar de
eerste positie. Het was een bewijs van het potentieel van zowel rijder
als Ignis. De autos voor dit seizoen zijn gebaseerd op de nieuwe
vijfdeurs versie van de Ignis, terwijl de autos van 2003 de
driedeursvariant betrof.
De omstandigheden speelden de zeer sterk debuterende coureur parten.
Door een rotsblok liep de auto in één van de proeven op de tweede
wedstrijddag zo veel schade op dat finishen uitgesloten was. Ook Guy
Wilks (GB), bestuurder van een van de andere Ignissen, had het fortuin
niet aan zijn kant. Hij moest de strijd staken nadat hij vastgeraakt
was in een sneeuwwal. De drie andere Suzukis sloten de Rally van Monte
Carlo allemaal af in de toptien.
Visitekaartje
Urmo Aava (EE) eiste de tweede plek in het eindklassement voor zich
op. Dit resultaat is mede te danken aan ervaring: Aava deed ook vorig
jaar al met de Suzuki Ignis mee aan het JWRC. Mirco Baldacci (I)
eindigde als zesde en Per-Gunnar Andersson (S) kon de achtste plek
noteren. De laatstgenoemden hebben in diverse proeven hun
visitekaartje afgegeven. Andersson lag bijvoorbeeld op de eerste dag
eveneens lange tijd aan de leiding en Baldacci zette op de tweede dag
in een proef de snelste tijd neer. Lekke banden doorkruisten echter de
vooruitzichten op een podiumplek in het eindklassement.
Alle Suzuki-teams zien de komende wedstrijden in het JWRC met
vertrouwen tegemoet. Ze zijn vol lof over het potentieel van Suzukis
rallywapen voor 2004. De Rally van Monte Carlo is door de wisselende
weg- en weersomstandigheden een van de zwaarste rallys in het seizoen.
"We hebben toch goede zaken gedaan. Iedereen is opgetogen over de
snelheid van de nieuwe rally-Ignis. De andere deelnemers in het JWRC
moeten dit jaar zeer zeker met ons rekening te houden", zegt Risto
Laine, teammanager van Suzuki Motor Sport Europe.
Meer vermogen, een stijvere carrosserie en een verder aangescherpt
onderstel zijn de pijlen die het nieuwe, door Suzuki Works Techno
geprepareerde rallywapen op zijn boog heeft.
De Ignis Super 1600 voor 2004 is gebaseerd op de vijfdeurs
straatversie. Het maximumvermogen van de viercilinder-, 1.6-liter
motor is van 216 pk naar 220 pk getild bij 8.500 toeren per minuut.
Een nieuwe rolkooi zorgt voor extra stijfheid. Het onderstel is
geprepareerd om in de meest uiteenlopende omstandigheden optimaal te
presteren, dus in modder, in sneeuw, op gravel en op asfalt.
Voor Suzuki Motor Sport Europe, dat de Suzuki-activiteiten in het JWRC
begeleidt, is de missie in 2004 glashelder: kampioen worden in het
JWRC. Gezien de resultaten in 2003 met een Ignis op de tweede, derde,
vierde en zesde plaats in het eindklassement, lijkt die missie geen
utopie. De eerstvolgende wedstrijd in het JWRC 2004 is eind mei in
Griekenland: de Acropolis Rally.
AutoRai